Ruski naučnici stvorili prve biljke koje svetle u mraku

© Sputnik / Olivera IkodinovićFascinanta priroda Krasnojarskog kraja
Fascinanta priroda Krasnojarskog kraja - Sputnik Srbija
Ruski naučnici stvorili su prve biljke koje kontinuirano svetle u mraku. Automatska luminiscentnost kodirana im je na genetskom nivou, a rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu „Nejčer biotehnolodži“.

Prirodna bioluminiscencija je slabo izučena. Donedavno je u potpunosti bio dešifrovan samo mehanizam luminiscencije bakterija. Međutim, pokušaji stvaranja biljaka koje svetle u kontinuitetu uz pomoć bakterijskog sistema nisu bili uspešni.

Pre nešto više od godinu dana, naučnici ruske naučne startap kompanije „Planta” odredili su sve komponente neophodne za bioluminescenciju u gljivama. Prvi put je u potpunosti dešifrovan mehanizam svetlucanja u složenom višećelijskom organizmu.

DNK iz svetlećih gljiva uspešno prenet u biljke

U novom radu autori otkrića su pokazali da se sistem luminiscencije gljiva efikasno može preneti na biljke. Transgenične biljke duvana koje su naučnici razvili, svetle najmanje deset puta većim intenzitetom u poređenju sa prethodnim eksperimentima.

Zeleni sjaj dolazi od lišća, stabala, korenja i cvetova i može se videti golim okom, a takođe i fotografisati običnim foto-aparatima i pametnim telefonima. Ono što je važno, jeste da stalan sjaj ne sprečava biljke da se normalno razvijaju.

„Primetili smo da metabolizam bioluminiscentnih gljiva i običnih biljaka imaju mnogo toga zajedničkog. Sada smo uspešno preneli DNK potreban za luminiscenciju iz gljiva u biljke i stvorili biljke koje kontinuirano svetle i nadmašuju sve prethodne pristupe po intenzitetu sjaja“, rekao je stručnjak za biomolekularnu hemiju Ilja Jampoljski, objavljeno je u saopštenju Ruskog naučnog fonda.

Ističe se da nisu potrebni hemijski reagensi da bi se održala stabilna luminiscencija biljaka uz pomoć novog pristupa. Biljke koje sadrže DNK gljiva, svetle neprekidno tokom čitavog životnog ciklusa, od klijanja do cvetanja.

Uskoro svetleće cveće i drveća

Autori smatraju da će to otkriće imati široku primenu u nauci. Naučnici će moći da koriste svetlo za posmatranje unutrašnjih procesa u biljkama. Otkriće takođe može doprineti stvaranju svetlećeg cveća, drveća i drugih dekorativnih biljaka.

Projekat predviđa stvaranje komercijalnog proizvoda, tako da je sasvim moguće da će uskoro moći da se kupe sobne biljke koje će sijati u mraku.