U suštini, ta grupa je kao pijaca na internetu, putem koje proizvođači nude, a kupci biraju i naručuju proizvode. Nastala je u drugoj polovini 2019. godine, kada je Ana Nešić, jedan od osnivača, doživela loše iskustvo prilikom kupovine mesa u jednom marketu.
Domaći proizvodi sa sela — preko Fejsbuk grupe
U želji da pomogne i sebi i drugima u kupovini i prodaji domaćih namirnica, napravila je Fejsbuk grupu koja danas broji više od 18.500 članova, ima bazu od oko 160 registrovanih malih proizvođača i nameru da postane zasebna platforma, koja će svima olakšati nabavku domaćih proizvoda.
Trgovina u grupi je jednostavna i zasniva se na preporukama – oni koji su probali proizvode, pišu svoje utiske o njima, uz pomoć kojih ostali članovi odlučuju od koga će naručiti ono što im je potrebno.
U početku se najviše trgovalo suhomesnatim i mlečnim proizvodima, sokovima i likerima, a onda su, po zatvaranju pijaca, primat preuzeli voće i povrće.
Od koga kupujemo?
Kontrolisanje proizvođača nije striktno, ali se od njih traži da se predstave grupi, kako bi ljudi imali jasnu sliku od koga i šta mogu da kupe. Oni treba da napišu – svoj naziv, šta nude, u kojim količinama i po kojim cenama, koji su sastojci proizvoda, kako dostavljaju...
Nešićeva koja redovno prati utiske korisnika grupe, kaže za Sputnjik da su ljudi vrlo zadovoljni što im je pružena mogućnost da na taj način nabave namirnice, pogotovo u vreme korone kada je nabavka otežana.
„Svi su zadovoljni zato što su konačno pronašli način da dođu do ’svog čoveka sa sela‘. Mi se trudimo da svi proizvodi u grupi dolaze isključivo od proizvođača, da nema posrednika. To su proizvodi koje možemo da nazovemo domaćim. Njih su ljudi sami proizveli, po nekoj porodičnoj tradiciji, od sastojaka koji su kvalitetnijeg porekla od onih koji se koriste u industrijskoj proizvodnji“, objašnjava Nešićeva za Sputnjik.
Naravno, ima i onih koji pokušavaju da ovu grupu zloupotrebe, ali se administratori trude da takve ljude što pre uoče i izbace iz grupe, kako bi sačuvali zdravu trgovinu.
Dostava na kućnu adresu
Po rečima Veljka Nešića, još jednog od osnivača, dostava namirnica se obavlja na različite načine – neki proizvođači ih donose lično, a ima i onih koji ih šalju brzom poštom. Tom prilikom se vodi računa o tome kakav se proizvod šalje, odnosno, da li je kvarljiv i na koji način ga treba dostaviti.
„Proizvođači pronalaze načine kako da dođu do kupaca koji su zainteresovani da poručuju i da na neki način izađu iz zone komfora, koja podrazumeva odlazak u supermarket i kupovinu odmah za odmah. Ti kupci su voljni da planiraju svoje obroke dva, tri ili pet dana unapred i da shodno tome, poručuju od malih proizvođača, znajući da nešto ne može da se stvori na njihovom stolu čim to požele“, rekao je Veljko Nešić.
Prodaju i manastiri
Čak i neki manastiri, poput Sukova i Žiče, prodaju svoje proizvode putem ove grupe. Oni se nisu sami predstavili, već su ih članovi preporučili.
„Pričalo se o manastiru Sukovo, iz okoline Pirota, koji proizvodi divne mlečne proizvode, poput sira, kačkavalja i đubeka, koje smo mi, kao i mnogi u grupi, poručili. Utisci su zaista nepodeljeno pozitivni. Takođe, manastir Žiča, s kojim smo Ana i ja povezani, predstavljen je u grupi, a ljudi od njih poručuju likere i sokove. I ti utisci su vrlo pozitivni“, ispričao nam je Veljko Nešić.
Akcije za pomoć proizvođačima
Ana Nešić kaže da su na predlog jednog člana grupe koji se bavi marketingom na društvenim mrežama, organizovali i akciju tokom koje su oni koji su stručni u toj oblasti, održavali besplatne konsultacije sa malim preduzetnicima, kako bi im pomogli da svoje proizvode bolje plasiraju.
„Svi mali proizvođači koji su bili zainteresovani, bili su povezani sa stručnjacima za marketing sa kojima su se konsultovali, pomogli im da otvore stranicu, objasnili im kako to funkcioniše na društvenim mrežama, kako i šta da objavljuju. Do sada smo tako pomogli oko 45 malih proizvođača“, istakla je Nešićeva.
Sajt u pripremi
Pošto Fejsbuk grupa nije najbolje rešenje za tu namenu, u pripremi je i platforma, odnosno, sajt, koji će se zasnivati na istom principu, ali će kontrola proizvođača biti stroža, a ponuda preglednija, kako bi se kupcima i prodavcima olakšao posao.
„Planiramo da pored samog izlistavanja proizvođača svakom od njih napravimo pojedinačnu stranicu, profil koji će oni moći da uređuju, gde će moći da postave više slika i budu ocenjivani direktno od strane kupaca“, objasnila je sagovornica Sputnjika.