Virus obara automobilsku industriju: Uvode mere kakvih nije bilo od Drugog svetskog rata

© AP Photo / Darko VojinovicFiat L-500
Fiat L-500 - Sputnik Srbija
Pratite nas
Ekonomski uticaj pandemije koronavirusa viđen je u brojnim sektorima, od uslužnih delatnosti poput hotelijerstva i ugostiteljstva do proizvođačkog sektora, što vodi do sinhronizovanog zatvaranja industrije koje, kako stručnjaci kažu, nije viđeno od Drugog svetskog rata. Virus je, između ostalih, posebno pogodio auto-industriju.

Proizvođači automobila u SAD i Evropi smišljaju planove kako bi odgovorili na krizu koja je započela nedostatkom opreme od kineskih dobavljača u vreme kada je koronavirus pogodio Kinu.

Be-Em-Ve motocikl  - Sputnik Srbija
BMW obustavlja proizvodnju u evropskim fabrikama

U francuskom „Pežo-Sitroenu” već je proglašeno „ratno stanje”, a poteze slične onima za vreme rata povlači i američki predsednik Donald Tramp.

Njegov glavni ekonomski savetnik Leri Kadlou saopštio je kako je Trampova administracija u pregovorima sa „Dženeral motorsom” i drugim proizvođačima automobila o početku proizvodnje respiratora.

Takav korak i dramatična promena proizvodnje poslednji put je viđena tokom Drugog svetskog rata, kada su fabrike prestale da proizvode automobile i okrenule se tenkovima i oružju. Ali stručnjaci se ne sećaju da se posle Drugog svetskog rata dogodila slična situacija u auto-industriji, piše Blumberg.

Kao u ratu ili odmah posle rata

„Nisam siguran da postoji išta slično u nedavnoj istoriji. Drugi svetski rat najbolja je analogija. Svaki proizvođač automobila? Svaka regija sveta? Mislim da se to nikad nije dogodilo”, rekao je Kristin Džicek, šef istraživačkog odeljenja u američkom Centru za automobilsko istraživanje.

Neki stručnjaci smatraju kako je bolja paralela trenutnom stanju situacija koja je nastupila nakon kraja rata 1945. „kada je sve stalo na nekoliko meseci”.

„Reno“ i „Jandeks“ se udružuju, kako bi parirali „Guglu“ u automobilskoj industriji - Sputnik Srbija
„Reno” prekida proizvodnju zbog koronavirusa

„Nakon zastoja od šest nedelja, život polako počinje da se vraća u normalu u Kini, tako da je to više nego pozitivan primer za Evropu i SAD. Dodatno, ne zna se koliko će dugoročne biti posledice po privredu. Ovo nije poput rata”, smatra Timoti Guinen, istoričar ekonomije s američkog univerziteta Jejl.

Ekonomisti „Džej Pi Morgan Čejsa” smatraju kako će „najduža svetska ekonomska ekspanzija u istoriji stati u ovom tromesečju”. Oni su naveli da bi samo jedna sedmica bez prodatih automobila, samo u SAD, značila gubitak više od 94.000 radnih mesta u auto-industriji, koštala bi 7,3 milijarde dolara prihoda.

Loša godina, pa kriza zbog virusa

Krizu u automobilskom sektoru pogoršava i to što je 2019. bila loša za proizvođače, ali stručnjaci ipak kažu da je stanje bolje nego krizne 2008.

Zbog koronavirusa Kina je u januaru i februaru zabeležila 15,7 odsto manju proizvodnju nego prošle godine u isto vreme, a očekuje se da će rezultati pokazati najslabiji rast od 1976. godine.

Sada se isto preslikava na Evropu i Ameriku.

Automobil - Sputnik Srbija
Ko je oteo ljudima omiljenu igračku ─ automobil /video/

Proizvođači automobila pokušali su da dođu do kompromisa sa sindikatima koji bi im dopustio da nastave rad u fabrikama, ali da radnici budu udaljeniji jedni od drugih, te da uvedu dodatne smene čišćenja. Pojavom virusa u pogonima „Fijat Krajslera” i „Dženeral motorsa” i to je palo u vodu.

Radnici su prestrašeni, frustrirani i paniče. Za sve nas ovo je neviđena situacija, a ako se nastavi pogoršavati i nakon dve nedelje, sve će morati da stane do daljeg. Ne možemo svoje zaposlene staviti u takvo okruženje. Njihovi poslovi dovoljno su teški i moraju biti potpuno koncentrisani, što je teško ako se brinu hoće li ostati živi”, naveli su iz sindikata „Fijat Krajslera”

Sve vesti
0
Prvo nova obaveštenjaPrvo stara obaveštenja
loader
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala