Automobilske gume jedan su od najvećih zagađivača i njihov negativan uticaj na prirodu mogao bi da bude i do 1.000 puta gori od zagađenja izduvnim gasovima, pokazuje istraživanje kompanije „Emišn analitiks“, vodeće nezavisne institucije za naučno ispitivanje zagađenja u saobraćaju.
Istraživanjem je utvrđeno da štetne čestice koje potiču od automobilskih guma postaju sve veća ekološka opasnost. Ona dodatno raste budući da u automobilskoj industriji i na tržištu raste trend prodaje i proizvodnje SUV vozila. Takođe, tome doprinose i nova električna vozila, koja su teža od onih sa klasičnim motorima na benzin ili dizel.
Poseban problem je što u ovoj oblasti, za razliku od emisije izduvnih gasova, ne postoje nikakvi kriterijumi niti propisi u vezi sa zagađenjem.
Prema poslednjim standardima emisije izduvnih gasova, ona je limitirana na 4,5 miligrama štetnih čestica po kilometru. Zagađujuće čestice koje potiču od guma mogu da dostignu i 1.000 puta više, pokazuje ovo istraživanje.
Zagađenje koje potiče od guma pogoršavaju loši putevi, nedovoljno naduvane gume ili gume lošeg kvaliteta, objašnjavaju istraživači.
„Možda je vreme da, pored standarda u zagađenju izduvnim gasovima, uvedemo i standard kada je zagađenje poreklom od guma ili kočnica u pitanju. Prvi naši testovi pokazuju šokantan nivo zagađenja od guma. Još strašnije je što je ta oblast potpuno neregulisana, a zagađenje koje uzrokuju automobili, a da nisu u pitanju izduvni gasovi, dodatno povećava pomama za SUV vozilima, ali i nova električna vozila“, kaže istraživač Ričard Lofthaus.
Istraživači upozoravaju da se kratkoročne mere kojim se može smanjiti zagađenje poteklo od guma dovoljna napumpanost pneumatika, smanjenje težine vozila i korišćenje kvalitetnijih guma.