„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim

CC0 / / Ilustracija
Ilustracija  - Sputnik Srbija
Pratite nas
Srpski medijski prostor preplavljen je tabloidnim naslovima koji počinju sa „dramatično“, „horor“, „šokantno“... Oni diktiraju teme, „seku glave“ političkim protivnicima, izlažu maloletnike sramu, promovišu krv i nasilje... I sve to ne zarad istine, nego profita, odbrane interesa nevidljivih centara moći i — klikova. Ali društvo oseća posledice.

Tabloidni sadržaji su jeftini, a skupo se plaćaju. Po mišljenju stručnjaka — naslovi i sadržaji koji dominiraju u Srbiji odraz su vrednosti našeg društva, a velika izloženost takvom izveštavanju degradira nas na banalan, ali socijalno prihvatljiv nivo.

„Tabloidni naslovi oblikuju čitaoce u smeru u kome oni počinju da govore vrlo jednostavno i uz pomoć poštapalica koje im se serviraju. Veliki broj građana, zapravo, danas ne zna da piše, a ono čega se plašim je da će zaboraviti i da čita“, kaže nam psihoterapeut Aleksandra Janković.

CC BY-SA 2.0 / Christoph Scholz / Fake_News-unter-der-LupeTabloidnom matricom uništava se kultura.
„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim - Sputnik Srbija
Tabloidnom matricom uništava se kultura.

Sagovornica Sputnjika ističe da se tabloidnom matricom uništavaju kultura, životni stil koji podrazumeva znanje kao vrednost i vrlinu, kao i neprekidan duhovni razvoj.

„Mi sada radimo za nekakve instant potrebe jedne krajnje egocentrične i narcističke kulture u kojoj svaka druga rečenica počinje sa ’ja‘“, objašnjava Jankovićeva.

Dramatični naslovi koji nemaju veze sa sadržajem

Ona dodaje da je nastupilo vreme u kom je brzina najbitnija i u kom se ljudi sve manje istinski informišu. Sadržaj se ne čita, ali se naslovi i te kako pamte. Čak i oni koji nisu skloni čitanju tabloidnih naslova, izloženi su društvenom pritisku, jer ih okruženje pita: „Pa, kako ne znaš?“. Prepričavanjem, sadržaj dodatno gubi vrednost.

CC0 / Pixabay / Tablodini naslovi uglavnom nemaju nikave veze sa sadržajem.
„Dramatično“, „horor“, „šokantno“: Ovaj naslov morate da kliknete jer sadržaj nema veze sa njim - Sputnik Srbija
Tablodini naslovi uglavnom nemaju nikave veze sa sadržajem.

Profesorka na Fakultetu političkih nauka Neda Todorović tvrdi da su tabloidni naslovi pogubni po mlade, ali i za 50 odsto funkcionalno nepismenih ljudi.

„Onaj ko tabloid doživljava kao novine, njemu će to ostaviti snažan trag, i on će se ponašati u skladu sa tim što je pročitao u tom tabloidu. Na primer — tabloidi u velikoj meri tretiraju sve situacije iz rijaliti programa čiji akteri postaju novi uzori, a svet koji se pojavljuje u rijaliti programima je vrlo problematičan — u svakom smislu“, smatra sagovornica Sputnjika.

Sve je zabava — od kulinarstva do ubistva

Naslovi u tabloidnim novinama i na portalima kreiraju se po šablonu i često nemaju veze sa sadržajem. Zbog toga su postali „opšte usvojeni“ stereotipi, pa je gotovo nemoguće cenzurisati ih.

„Sada sve potpada pod zabavu — od kulinarstva do ubistva. To je sve industrija zabave. Samo je pitanje mode — šta je trenutno u fokusu, šta treba eksploatisati. Da li je važnije eksploatisati estetsku hirurgiju i njene neuspehe ili korupciju u zdravstvu ili ubistva“, objašnjava za Sputnjik filozof medija Divna Vuksanović.

Ona ističe da tabloidi nemaju nikakav vizuelni identitet, osim šarenila i ključnih reči — dramatično, horor, šokantno — čime se zapravo šalje poruka: troši me, klikni me!

Na zapadu drugačije

Bilo koja tema, sugeriše Neda Todorović, može da bude senzacionalna, bez obzira na to kako će uticati na nečiji život:

„Bili smo svedoci da je na naslovnim stranama tabloida bila priča u detalje šta je silovatelj činio onoj devojčici, ne misleći na posledice po to dete. Na činjenicu da to dete treba negde da živi u ovoj zemlji i da će svi ljudi koji su to ikada pročitali u tabloidima imati prema tom detetu određenu vrstu odnosa. Ono više nikada neće živeti normalno“.

Stručnjaci tvrde da se u zapadnim zemljama tabloidi bave isključivo poznatim ličnostima i tračevima, koji uglavnom dolaze od nepoverljivih izvora. Pošto se mediji ne mogu posmatrati odvojeno od društveno-ekonomskog konteksta, slika kod nas je znatno drugačija.

„Kod nas tržište i dnevna politika diktiraju izgled tabloida i na prvi pogled deluje da su oni naličje jednog umivenog društva, a zapravo, ja bih rekla da je to lice onoga što trenutno živimo“, zaključuje Vuksanovićeva.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala