„Ovo je najveći događaj mog života koji delim sa vama večeras. Hvala vam. Volim vas“, rekla je Abramovićeva, koja je ispraćena gromoglasnim aplauzom, nakon jednoipočasovnog predavanja, tokom kog je govorila o svom životu i stvaralaštvu, ali i o tome šta su umetnost i umetnik za nju.
Slavna umetnica, čija se izložba „Čistač“ održava do 20. januara u Muzeju savremene umetnosti, evocirala je uspomene na svoje detinjstvo i svoje roditelje, na život i saradnju sa svojim nekadašnjim partnerom Ulajem, performanse kojima je svoje telo gurala do krajnjih granica, ponekad rizikujući život.
![Marina Abramović: Moramo da naučimo da volimo čovečanstvo (foto) Marina Abramović: Moramo da naučimo da volimo čovečanstvo (foto) - Sputnik Srbija](https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/112092/54/1120925453_0:0:1280:960_600x0_80_0_0_b9afc9c6cfa60d366efcdbd89f90618a.jpg)
Ispričala je kako je njen otac uvek bio na belom konju, majka je znala samo za Tita, a ne i za Vorhola, da je sa bakom išla u crkvu za Vrbicu i popila vodu, misleći da je sveta, pa se razbolela, kako je sa 14 godina dobila prvu lekciju iz slikarstva i koliko je bila ponosna na svog oca, kada je 1968. godine bacio partijsku knjižicu.
Prisetila se i kako je let 12 vojnih aviona inspirisao da se okrene performansu i da se nikada više ne vrati u studio, zatim svog života sa Ulajem u kolima, „dobrog i radikalnog vremena“, kao i kada se onesvestila u zapaljenoj zvezdi, ili je morala da smiri svoj puls da je piton ne bi ugušio, svog rastanka od čoveka koga voli na Kineskom zidu, preneo je Tanjug.
Abramovićeva je pročitala i „Umetnikov životni manifest“, u kome ističe da umetnik ne sme da laže sebe i druge, ne sme da krade ideje od drugih umetnika, ni da pravi kompromise za sebe i zarad umetničkog tržišta, da umetnik ne sme da ubija druga ljudska bića, da treba da izbegne da se zaljubi u drugog umetnika, da treba da bude erotičan.
Umetnik, prema njenom mišljenju, mora da bude i ranjiv i ne sme sebe da smatra idolom, da mu je ego veći od kosmosa, jer je narcizam prepreka za ostvarivanje dijaloga sa publikom, a dijalog i razmena energije sa publikom je za nju najvažnija.