Od tragične smrti foto-reportera agencije MIA „Rusija sevodnja“ Andreja Stenjina šestog avgusta se navršava pet godina. On je poginuo u pokušaju da svetu prenese istinu. Na njegov automobil je pucano, nakon čega se zapalio i izgoreo na auto-putu u zoni ratnih dejstava u Donjeckoj narodnoj republici.
Ime Andreja Stenjina nosi međunarodni konkurs za fotografiju, na koji su radove ove godine poslali umetnici, fotografi i foto-reporteri iz čak 80 zemalja.
Nagradu na prestižnom konkursu 2017. godine dobila je i Srpkinja Jelena Janković, koja je osvojila žiri elegantnom fotografijom „Selfi kultura“, snimljenoj na koncertu grupe „Masiv atak“ u Puli u avgustu 2016. godine.
Otkrovenje u više slika
Ona za Sputnjik kaže da je bila iznenađena kada je otkrila da u Rusiji postoji organizacija koja podržava mlade autore do 33 godine. Prijavila se preko interneta bez jasne slike o tome kako i zašto je organizovan konkurs. Kako su prolazili krugovi takmičenja, postalo joj je jasno sve oko imena čoveka čije ime nosi. Ubrzo sam shvatila da je to jedna od najjačih svetskih institucija koja podržava mlade foto-reportere i širi značaj fotografije, kaže Jankovićeva.
„Širi poruku koliko mi kao mladi autori možemo da ’pričamo‘ kroz naš rad i koliko kroz fotografiju možemo da skrenemo pažnju na situaciju koja se dešava u društvu, a samim tim možda i da neke stvari promenimo. Da bolje utičemo na svet oko nas. Konkurs jednostavno daje tu platformu za razvoj i širenje, kako samih fotografija, tako i za konekciju mladih autora širom sveta“, objašnjava ova mlada fotografkinja.
Oduševljena je celim procesom odabira najboljih dela i samim činom dodele nagrada, koji joj je tokom boravka u Rusiji omogućio da svojim objektivom zaustavi i jedno predivno moskovsko jutro.
Ističe da je posle ovog velikog konkursa ostala u kontaktu sa sedmoro kolega, kako kaže, sjajnih autora. To prijateljstvo se održava, ali i kontakt sa organizatorima konkursa, kaže autorka.
„Želim da naglasim da organizatori konkursa i dalje jako vode računa o nama, interesuje ih kako napreduje naš rad. Po meni, to je jedna od najvećih svetskih platformi koja podržava mlade autore.“
Ne postoji „običan“ foto-reporter
Jelena Janković sebe smatra, a i kritika je vidi, kao umetničkog fotografa. Kaže da je čudi što mnoge kolege iz te oblasti foto-reportere ne smatraju umetnicima. Kada se prvi put susrela sa ovakvim mišljenjem, nije joj bilo jasno o čemu govore.
„Kako neko ko riskira svoj život i bavi se najznačajnijim, aktuelnim temama, može da se rangira kao ’običan‘ foto-reporter? Po meni, ti ljudi su ogromni heroji. Jako je važno na koji način se prenosi ta fotografija. Mi kao autori moramo jako da vodimo računa da pričamo istinu, da se ne prenese neka laž, a sa druge strane, samim ovim ubrzanim načinom života mislim da i foto-reporteri puno trpe, jer važnost fotografije se generalno gubi, ne ceni se dovoljno“, ocenjuje dobitnica nagrade na konkursu „Andrej Stenjin“.
Svedočanstvo za budućnost
O značaju konkursa koji neguje fotografiju i nosi ime Andreja Stenjina, tragično stradalog ratnog reportera u Donjeckoj narodnoj republici, Sputnjik je razgovarao i sa predsednikom Udruženja novinara Srbije Vladimirom Radomirovićem.
On upozorava na sve lošiji položaj foto-reportera u celom svetu, ali i na njihovu nezaustavljivu želju da se sazna prava istina o događajima.
„Svedoci smo toga da mnogi mladi foto-reporteri odlaze na ratišta, u zone sukoba bez podrške redakcije, bez osiguranja, sve u želji da naprave odlične fotografije koje će poslužiti ne samo kao deo neke novinarske priče, već i kao svedočanstvo za budućnost“, kaže on.
Radomirović smatra da je dobro što iz godine u godinu raste još jedan foto konkurs na kome besplatno učestvuju foto-reporteri iz celog sveta. Ove godine su se prijavili i fotografi iz Butana, ali i iz Sudana i Jemena, zemalja u kojima se mnogi važni događaji dešavaju mimo očiju sveta.
„Važno je da foto-reporteri budu prepoznati i nagrađeni što je više moguće. Žao mi je što na svetskom nivou nema nagrade koja bi bila u rangu ’Pulicera‘ za fotografiju. Žao mi je što često mnogi foto-reporteri koji ne rade za američke medije ostaju neupamćeni i nedovoljno priznati“, ocenjuje Radomirović.
Nova Jugoslavija
Rad Jelene Janković dve godine od dobijanja prestižne nagrade teško je pratiti, jer je kreativnost ove mlade žene velika, kao i njene fotografije. Bavi se dokumentarnom, eksperimentalnom, plesnom, pozorišnom i modnom fotografijom.
Ovom poslednjom na više nego jedinstven način odabere određenu društvenu temu i pokušava da kroz modu provuče neku vrstu priče, kako to ne bi bila obična modna fotografija koja širi neku vrstu laži, to je fotografija koja nije komercijalna.
„Trenutno se bavim projektom koji se zove ’+38‘. To je priča o parovima koji su posle raspada Jugoslavije počeli da prelaze granice zbog ljubavi, zbog koje se sklapaju brakovi između Hrvati i Srba, Bosanaca i Slovenaca. To je priča o onima koji danas opet brišu granice i opet prave neku vrstu zajednice Jugoslavije, ali sada to rade iz ljubavi“, priča nam Jankovićeva.
Ova izuzetna mlada umetnica sarađuje i sa srpskim nacionalnim folklornim ansamblom „Kolo“. Njene fotografije širom sveta predstavljaju lepotu srpske tradicionalne igre.