Najnovija klasa ruskih podmornica bila je tema nove emisije „Na nišanu Miroslava Lazanskog“, u produkciji Sputnjika, a sagovornik našeg spoljnopolitičkog komentatora i kolumniste je ove nedelje bio mornaričko-tehnički pukovnik Milan Komar.
Na konstataciju da su na prvim snimcima podmornice „Belgorod“ objavljenim u javnosti njeni propeleri bili pokriveni specijalnom tkaninom, i upitan da li je moguće da je to zbog toga što stručna javnost, možda, ne treba da vidi kako oni tačno izgledaju, Komar kaže da to nije neuobičajen potez na porinuću.
Njegova procena je da su određeni delovi podmornice, zapravo, bili namerno skriveni, s idejom da se privuče što više medijske pažnje.
„Nema tu zapravo neke velike tajne — na svim tim podmornicama nalaze se propeleri sa sedam krila, koji su, kako se to stručno kaže, ’izvedeni do maksimuma‘. Za jednog hidroakustičara nema prave ’slike‘ propelera sve dok on duboko pod vodom ne napravi kretaj, i dok hidroakustičar ne snimi njegove karakteristike. Dakle, nema nikakve tehničke tajne. Mislim da je to zamotavanje propelera samo znak malo pažljivijeg odnosa prema medijima u savremenom dobu, jer, ne zaboravite, taj propeler je pet godina bio na uvidu, mogao je da ga vidi svako, da ga uslika, ili čak da ga naslika — dakle, ovo je verovatno samo pokušaj da se proizvede nekakav ’efekat svečanosti‘“, kaže pukovnik Komar.
On dodaje i da su poznate samo pojedine tehničke karakteristike podmornice „Belgorod“ — kao na primer to da je njena deklarisana radna dubina oko 400 metara — a da je naročito zanimljivo to da će uz nju ići još jedna, znatno manja podmornica.
„’Belgorod‘ je građen na osnovu podmornice ’Oskar 2‘ — zadržali su konstrukciju, dimenzije, malo su je produžili. Dakle, u odnosu na ’Oskara‘, ali i na konkurenciju, to je veća podmornica; napravili su je tako da bude kombinacija borbene i eksperimentalne podmornice. Dodali su nekoliko savršeno aktuelnih borbenih sistema, i Belgorod je sada praktično ’matično plovilo‘, brod-majka. Sada slede probe i ispitivanja različitih efekata, odnosno Rusi žele da saznaju kako sve to radi u praksi“, kaže Komar.
Kuriozitet je, dodaje naš sagovornik, što će se ispod „Belgoroda“, odnosno uz njega, nalaziti „skrivena“, manja podmornica, takođe s nuklearnim reaktorom, mase oko dve hiljade tona i sa 25 članova posade, čija je namena da kao manja, brža i okretnija bude neka vrsta zaštite stacionarnijem „Belgorodu“, odnosno da bude zadužena za tzv. „kružna osmatranja“ na mestu na kojem je „Belgorod“ ukotvljen.
Na podsećanje Miroslava Lazanskog da je predsednik Rusije Vladimir Putin pre godinu dana najavio da će baš sa podmornice nalik „Belgorodu“ biti lansiran novi ruski torpedo „Posejdon“, sa sopstvenim nuklearnim reaktorom, pukovnik Komar navodi da je „Belgorod“ na porinuću imao čak šest takvih torpeda.
„To je njegovo najvažnije oružje; pored njega, posedovaće još dva-tri veoma sofisticirana sistema. Koliko sam uspeo da vidim, na porinuću je bilo po tri torpeda na levom i na desnom boku, i to je pravo čudo. Svetsko čudo! Zapad sve vreme spekuliše o tome za šta su Rusi namenili taj torpedo — da li za prvi borbeni udar, ili za nešto drugo, ali zaista za to ne postoji druga reč nego — čudo. To je torpedo koji može da pređe čak deset hiljada kilometara, a ekvivalent njegovog eksploziva je oko sto kilotona“, kaže pukovnik Komar.
Rusi strateški puno dobijaju lansiranjem nove podmornice, kao i sistemom „Posejdon“, jer je pretpostavka da će uslediti proizvodnja serije od najmanje 4-5 komada, dodaje pukovnik Milan Komar, i naglašava da je na svetskoj sceni, i pored pokušaja Kine, Indije, Brazila i drugih zemalja da se uključe u „podmorničarsku trku“, Ruska Federacija ipak u najvećoj prednosti u toj oblasti.
Međutim, kad je „Belgorod“ u pitanju, s obzirom na to da je u pitanju prvo takvo plovilo čija ukupna masa verovatno premašuje i 50 hiljada tona, čitav projekat je i dalje u velikoj meri obavijen velom tajne. „Za svetsku, a pre svega za stručnu javnost, najverovatnije će i u nekom narednom periodu on i ostati potpuna misterija“, kaže na kraju razgovora za Sputnjik pukovnik Milan Komar.