Naime, u saopštenju SPC koje je potpisao episkop bački Irinej, navodi se da je sporazum koji su potpisali patrijarh Vartolomej i predsednik Ukrajine Petro Porošenko priprema da se „dvema dosadašnjim raskolničkim grupacijama u Ukrajini prizna puna crkvena samostalnost (autokefalnost)“.
Kako se navodi, to se radi bez obzira na stav kanonske Ukrajinske crkve, koja ima dvaput više vernika nego obe raskolničke crkve zajedno, i na stav Moskovske patrijaršije i drugih pomesnih crkava, među njima i Srpske pravoslavne crkve.
SPC podseća da je situacija oko Ukrajinske pravoslavne crkve slična situaciji kada je nepriznata Makedonska pravoslavna crkva proglasila nezavisnost, koja je, navodi se, bila politički podržana, ali i u suprotnosti sa kanonskim zakonima.
U saopštenju SPC se podseća da do sada nijedna pomesna autokefalna pravoslavna crkva nije zvanično podržala carigradske aktivnosti u vezi sa davanjem autokefalnosti proglašenoj Ukrajinskoj pravoslavnoj crkvi.
„Naročito je za mnoge sporna činjenica da vaseljenski patrijarh i ne krije da sve ovo radi u saradnji sa svetovnom vlašću, odnosno sa političarima, među kojima preovlađuju raskolnici i unijati“, navodi SPC.
Dalje se dodaje da se mnogi, kako se ističe, „kritički nastrojeni pastiri i bogoslovi“ Pravoslavne crkve opravdano pitaju kako je moguće da vaseljenski patrijarh Vartolomej ne priznaje kanonske odluke Ruske pravoslavne crkve, koje je priznao odmah po njihovom donošenju i koje do sada priznaju svi pravoslavni arhiepiskopi.
„Posebno se pitaju kako je moguće da anatemisani raskolnik za tren oka postane ’mitropolit kijevski‘, a da se u široj titulaturi naziva i ’patrijarh kijevski’. Postavlja se, naposletku, i pitanje kako se može tek tako staviti van snage nečiji crkveni status u drugoj pomesnoj crkvi koji je važio više od tri veka, a da ga niko, pa ni sama carigradska patrijaršija, nikada pre nije osporila. Ovakvih i sličnih pitanja ima, nažalost, još mnogo“, ističu u SPC i zaključuju:
„Treba se moliti Bogu i nadati da će svi shvatiti da suštinsko prvenstvo u Crkvi pripada samo Gospodu Isusu Hristu i da je jedinstvo Crkve neuporedivo važnije od svih mogućih ambicija i pretenzija.“