Time je rasvetljena misterija sudbine kapetana Neše Vrangelovskog (32) koji je nestao na trenažnom letu 5. septembra 1991. godine kod Zadra.
Kako je objavljeno na društvenim mrežama, krilo aviona „Galeb G-2“, evidencijskog broja 23147, izvadili su ribari i ostavili u Lukoranskoj uvali na ostrvu Ugljan u blizini Zadra.
Na slikama se vidi deo krila školsko-borbenog aviona „Galeb G-2“, značajno oštećenog od ležanja na morskom dnu, ali na kojem se i dalje jasno vide oznaka Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva na svetlo plavoj donjoj površini krila i belom bojom ispisan broj 147 na gornjoj površini krila, što odgovara avionu 251. Lovačko-bombarderske eskadrile koji je nestao par dana pre početka rata.
Prema rukopisu još neobjavljene knjige o udesima vojnih vazduhoplova vojnog analitičara Aleksandra Radića, Vrangelovski je kobnog dana poleteo sa aerodroma Zemunik kako bi obavio let za potrebe ispitnog školskog gađanja lokalne PVO jedinice na poligonu Šepurine, a poslednji put se javio radio vezom minut pre nego što je nestao, dok je leteo na visini od 100 metara iznad mora.
Nakon što je nestao, vojska je pokrenula potragu za njim, a helikopter „Gazela“ je otkrio naftnu mrlju na površini vode, i procenjeno je da je potonuo na dubinu od 65 do 70 metara, pa je čak i određen brod Ratne mornarice koji je trebalo da izvadi olupinu, ali je zbog početka ratnih sukoba cela akcija otkazana.
Sličan slučaj dogodio se i u maju ove godine kada je grupa čeških ronilaca kod Primoštena otkrila olupinu jugoslovenskog aviona „Jastreb J-21“, u kojem je 19. septembra 1991. godine poginuo poručnik pilot Valter Jurišić (27).
Na snimku objavljenom na Jutjubu, na morskom dnu vide se ostaci aviona evidencijskog broja 24203, za koji i dalje nije jasno zašto je pao i potonuo u more, s obzirom da se na olupini ne vide eventualni efekti dejstva PVO.
Nakon što je otkrivena sudbina i tog pilota, ostalo je nejasno još šta se desilo sa dvojicom pilota JRV koji su nestali na borbenim letovima 1991. i 1992. godine.
Prvi je pilot 247. Lovačko-bombarderske eskadrile major Miroslav Milutinović (36), koji je nestao leteći na „Jastrebu 2“ oktobra 1991. godine, u akciji noćnog dejstva po minobacačkom položaju hrvatskih snaga sa kojeg se dejstvovalo po aerodromu Zemunik.
Možda i najveća misterija ostaje sudbina kapetana prve klase Slobodana Medića (34) koji je kao vođa para „migova 21“ iz 126. Lovačke eskadrile raketirao most između Bosanskog i Slavonskog broda 2. maja 1992. godine.
Njegov avion je oboren u drugom izlazu na cilj dejstvom rakete sa zemlje, a pilot MiG-a 29, koji je takođe leteo na zadatak, javio je da je primetio kupolu Medićevog padobrana, što znači da je pilot bio živ kada je napustio avion.
Slovenačka televizija „Kopar“ prvobitno je javila da se Medić prizemljio padobranom i da su mu hrvatski vojnici naneli teške povrede, ali je po svemu sudeći on prvobitno bio zarobljen.
Svedoci su u avgustu 1992. godine davali izjave da je Medić bio jedan od šest pilota JNA koji su bili određeni za razmenu u Nemetinu, ali da je Medića iz autobusa neposredno pre razmene izveo tadašnji ratni komandant Osijeka Branimir Glavaš, nakon čega mu se gubi svaki trag.
Do sada se ništa pouzdano nije saznalo o njegovoj sudbini.
B 92