Da će Kinezi preuzeti „Gorenje“ bilo je izvesno već kada su se na poziv za pronalaženje strateškog partnera javile samo kineske kompanije. Sada se već sa priličnom sigurnošću može reći da će ponos slovenačke industrije, kompaniju osnovanu 1950. godine, preuzeti kineska kompanija „Hajsens elektrik“. Ona je juče i zvanično objavila ponudu o preuzimanju nakon što je za to dobila zeleno svetlo slovenačke Agencije za tržište hartija od vrednosti. Ponuda važi do 26. juna, pa bi posle toga trebalo da bude poznat i odgovor, a očekuje se da ceo postupak preuzimanja bude okončan na jesen.
Kako je preneo slovenački portal „Finance“, ponuda „Hajsensa“ je 12 evra po akciji, stabilno upravljanje kompanijom, očuvanje radnih mesta, dugoročan razvoj kompanije čiji će naziv biti zadržan, kao i svi brendovi „Gorenja“. Kompanija sa sedištem u Velenju bi, pored svojih brendova, proizvodila i belu tehniku i određenu elektroniku za „Hajsens“ brendove za evropsko tržište. Uslov kineskog proizvođača televizora i kućnih aparata bio je da dobije većinski udeo u „Gorenju“ — najmanje 50 odsto plus jednu akciju.
Namere kineske kompanije su, kako je saopštila, da ojača polje istraživanja i razvoja, a plan im je da „Gorenje“ postane centar za istraživanje i razvoj i proizvodni centar „Hajsens grupe“ u Evropi. Ta kineska kompanija, inače, u istraživanje i razvoj godišnje investira pet odsto ukupnih prihoda.
Sudeći po saopštenju „Hajsens grupe“, zaposleni u fabrikama „Gorenja“ u Srbiji, kojih je 2.300, a najviše u Valjevu, ne bi trebalo da strahuju za svoja radna mesta.
I direktor korporativnih komunikacija „Gorenja“ Denis Oštir nedavno je izjavio da ne očekuje da će se ova akvizicija negativno odraziti na poslovanje fabrika „Gorenja“ u Srbiji, i to ne samo zbog klauzula koje ograničavaju otpuštanje radnika ili gašenje pogona.
On je objasnio da je „Hajsens grupi“ potrebna proizvodnja u Evropi, a kako su jaki u sektoru frižidera, moguće je da će fabrika u Valjevu, koja nije potpuno iskoristila mogućnosti, sada popuniti kapacitete. Podsetio je da su Kinezi izuzetno jaki u sektoru klima-uređaja, pa se može dogodi da tim programom dopune „Gorenje Tiki“ iz Stare Pazove, koju je centrala u jednom trenutku hteli da proda.
Da su namere „Hajsens grupe“ kada je u pitanju „Gorenje“ ozbiljne bilo je evidentno pošto je u poslednje vreme kupovala akcije slovenačke kompanije i prema registru akcionara 24. maja je imala 27,74 odsto udela u kompaniji sa sedištem u Sloveniji.
Konsultant kuće „Evromonitor internešenel“ Feng Džang napominje da bi nakon preuzimanja nova kompanija držala dva odsto globalnog tržišta bele tehnike.
„Hajsens“ će postati deseti najveći igrač u toj industriji i zapretiće konkurenciji u Aziji, ali će je ojačati i u Evropi, ocena je Džanga.
„Gorenje“ je strateškog partnera počelo da traži u novembru prošle godine kako bi zajednički pogurali prodaju u zapadnoj Evropi, u kojoj je postalo zahtevno pratiti konkurenciju.
„Hajsens“ će preuzimanjem „Gorenja“ ući na tržišta zapadne i istočne Evrope, jer pet najvećih tržišta kompanije čine Nemačka, Rusija, Holandija, Poljska i Češka, koje generišu 56 odsto ukupnog prihoda.
Poslednji slovenački privredni div, koji je nekada zapošljavao 20.000 ljudi, a sada 9.600, preživevši tranziciju i opstavši u širim regionalnim okvirima, već nekoliko godina, nakon tri dokapitalizacije, nije u slovenačkom vlasništvu, pošto 52 odsto kapitala deli nekoliko stranih kompanija.
Krajem prošle godine „Gorenje“ je prekinulo saradnju sa „Panasonikom“, u okviru koje je poslednjih godina razvijalo i prodavalo mašine za pranje veša i frižidere za evropsko tržište pod brendom te japanske korporacije. Razlog je bio što je ta saradnja činila svega 1,5 odsto ukupnih prihoda grupe „Gorenje“.
I pre ponude o preuzimanju, sama vest da je uprava „Gorenja“ izabrala „Hajsens“ za strateškog partnera uticala je da cena deonica slovenačke kompanije skoči čak 70 odsto, objavili su slovenački mediji.
Tamošnji analitičari su ocenili da je ponuda Kineza iznenađujuće visoka i da je u prvom redu rezultat njihovog interesovanja za tržište Evropske unije.
„Gorenje“ je prošle godine ostvarilo prihod od 1,31 milijardu evra, što je četiri odsto više nego prethodne godine, od čega je čista dobit iznosila 1,2 miliona evra. Ove godine su planirali da povećaju dobit 10 odsto.
„Gorenje“, koje će, po svemu sudeći, biti još jedna kineska akvizicija na evropskom delu novog „Puta svile“, samo potvrđuje ocenu nemačkog ekonomiste Mihaela Martensa da je atinska luka Pirej, koju su Kinezi preuzeli, za njih značila otvaranje „kapije Evrope“ za ekonomski prodor na evropsko tržište.
To najbolje govori podatak da su mediji u našem regionu u istom danu kada i vest o Kinezima u „Gorenju“ preneli i da će Kinezi ulagati u inovacije mladih preduzetnika u Crnoj Gori, da je u na univerzitetu u Ljubljani pokrenuta slovenačko-kineska laboratorija superračunara, da kineska kompanija „Ningbo Đifeng“ pregovara o kupovini nemačkog dobavljača autodelova „Gramer AG“.
Iako se Evropska unija na razne načine opire ulasku Kine na njeno tržište, konkurentnost firmi iz druge svetske ekonomije donela je realnost da su sve češće u evropskim kompanijama kineske gazde.
Prošla godina je bila rekordna po vrednosti kineskog investiranja u Evropi. Samo preuzimanje švajcarske „Singente“ od strane kompanije „Čajna nešenel kemikal“ za 43 milijarde dolara gotovo je bilo jednako celokupnim kineskim investicijama u Evropi u 2016. godini, koju je inače karakterisao 90 odsto veći rast ulaganja u odnosu na prethodnu godinu.