„Aftonbladet“ je jedan od najtiražnijih dnevnih listova Skandinavije koji svaki dan ima oko tri i po miliona čitalaca, a politički predstavlja glas levo-liberalne Švedske, piše „Indeks“.
Kadhamar piše da je Hrvatska slavljenjem Praljka pljunula Švedsku i Evropsku uniju u lice, ali da i dalje voli evropski novac.
„Može se reći da je njegovo javno samoubistvo nastavak politike nihilizma i razaranja koja je karakterisala rat u Bosni i Hercegovini“, objavio je „Aftonbladet“ i podseća da je u haškoj presudi utvrđeno da su Praljak i ostali iz hercegovačke šestorke osuđeni za „dugi niz zločina: proterivanje civila, zatvaranje ljudi u logore, ubijanje i uništavanje imovine, korišćenje zarobljenika za rad i kao žive štitove, etničko čišćenje muslimanskog stanovništva“.
Naglašava se da se cela priča „o ratnom zločincu“ mogla završiti Praljkovim samoubistvom, ali predsednica Hrvatske Kolinda Grabar Kitarović zbog toga je prekinula službenu posetu Islandu i onda izjavila da Praljkov čin udara u srce hrvatskog naroda, dok je premijer Andrej Plenković javno izjavio saučešće „porodici ubice“. Izražava se šok što je u Saboru održan minut ćutanja i što se na glavnom zagrebačkom trgu pod Praljkovom slikom pale sveće.
U Hrvatskoj je zavladao kult mrtvog ubice
„To se događa u zemlji koja je članica EU, usred naše civilizovane demokratske zajednice. Sramotno. Kult mrtvog ubice pokazuje zastrašujući nedostatak demokratskih instinkata“, piše kolumnista „Aftonbladeta“ i onda dodaje: „Tužno je što je zemlja poput Hrvatske puštena u EU“.
Nakon toga Hrvatsku smešta u kontekst zemalja poput Poljske i Mađarske, u kojima je ugrožena demokratija, te Bugarske i Rumunije koje su „poznate samo po korupciji i izvozu prosjaka“.
Čelnike EU kritikuje jer su smatrali da će sve navedene zemlje postati uspešne liberalne demokratije i da im je sudbina da budu deo Unije. Napominje se i da sve navedene zemlje jesu različite, ali da imaju nešto zajedničko — vole evropski novac.
Reč je o jednom od najžešćih komentara objavljenih u stranim medijima o situaciji u Hrvatskoj, u kojem se predsednica i premijer direktno prozivaju kao razlog negativnog hrvatskog imidža iz švedske perspektive. S obzirom na čitanost i uticaj „Aftonbladeta“ u celoj Skandinaviji, ovo je doslovno najgora moguća reklama za reputaciju Hrvatske, a na njoj se može zahvaliti Plenkoviću i Kolindi, konstatuje hrvatski portal „Indeks“.
Izvor: Indeks