Koridor će se, prema postojećim planovima, prostirati od Indije do Rusije i povezivaće Persijski zaliv i Indijski okean sa Kaspijskim jezerom. Iran će tako u ovom projektu postati jedan od ključnih igrača preko čije teritorije bi trebalo da prolazi značajan deo saobraćajnog koridora.
Pir Muhamed Molahezi, iranski analitičar i poznavalac prilika u Avganistanu, Pakistanu i Indiji, u intervjuu za Sputnjik objašnjava koje su potencijalne koristi ovog projekta za Teheran.
„Važnost koridora ’Sever—jug‘ je u tome što će se, zahvaljujući njemu, troškovi i vreme prevoza robe smanjiti za približno 30 odsto“, napominje on.
Ako bi Indija želela da prevozi svoju robu u Evropu nekim drugim putem, morala bi da potroši više i vremena i novca.
„U vezi sa tim, Iran, Rusija i Indija vode pregovore o zajedničkim pogodnostima korišćenja iranskih luka Čabahar ili Beder Abas, odakle se kopnenim putem može stići do iranskih luka na Kaspijskom moru. Pre nekoliko godina je ovim povodom već bio postignut sporazum, ali je suspendovan zbog američkih sankcija i Indija je napustila ovaj projekat“, objašnjava Molahezi.
Osim saobraćajnih koridora, još jedna od važnih tema u vezi sa indijskom inicijativom je i gasovod iz Irana, koji bi preko Pakistana dopremao plavo gorivo do Indije. Nažalost, i ovaj je projekat suspendovan zbog američkih sankcija.
Ipak, shvatajući značaj koridora „Sever—jug“, Indija vodi pregovore o mogućim investicijama u luku Čabahar. Indija želi da dobije mogućnost da svoju robu dostavlja putem železnice ili kopnenim putevima u Rusiju i Evropu.
„Indija bi mogla dalje da prevozi svoju robu železničkom prugom koja bi spojila Čabahar sa Bender Abasom, kako bi je dalje prevozila u Horasan i u Srednju Aziju“, kaže iranski stručnjak.
Molahezi dodaje da Iran sada čeka da se Indija aktivno uključi u projekat i ubrza svoja ulaganja u luku Čabahar, jer je to, prema njegovim rečima, most prema Avganistanu i Srednjoj Aziji.
„S druge strane, ekonomiji i trgovini Indije potreban je saobraćajni koridor prema Avganistanu i Srednjoj Aziji, kao i prema Rusiji i Evropi. Iran i Rusija imaju svoje interese. Rusija bi takođe mogla putem ovog koridora svoju robu da izvozi mnogo jednostavnije. Tako bi sve tri države mogle da imaju konkretne koristi od koridora ’Sever—jug‘“, zaključuje Molahezi.