00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
17:00
60 min
OD ČETVRTKA DO ČETVRTKA
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Dualnost Milene Pavlović Barili“
20:30
30 min
VESTI (repriza)
Sukob u Ukrajini napada zapadnim raketama na Rusiju poprimio globalni karak
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri

Brisel gradi Balkan, a ruši Srpsku — čeka li Dodika surova kazna

© AFP 2023 / ELVIS BARUKCICBanja Luka
Banja Luka - Sputnik Srbija
Pratite nas
Transportna zajednica na nivou BiH znači da se polako preuzimaju nadležnosti najvažnijih privrednih grana iz entiteta. Ostaće samo politička ljuštura u kojoj će RS imati vladu, skupštinu i predsednika koji neće donositi nikakve odluke značajne za građane RS.
Referendum u RS - Sputnik Srbija
RS: Podignute optužnice zbog referenduma

U sredu su lideri država Zapadnog Balkana potpisali Sporazum o Transportnoj zajednici. Jedina zemlja regiona koja se nije pridružila sporazumu, koji su zvaničnici EU najavili kao jedan od najznačajnijih za region, jeste BiH, zbog protivljenja Republike Srpske.

Iako se u medijima uglavnom govori o ekonomskim koristima za privrede balkanskih zemalja od jedinstvenog transportnog tržišta, razlozi zbog kojih se RS protivi sporazumu u srži su političke prirode.

Sporazumom se na mala vrata prenose nadležnosti sa entiteta na centralne vlasti u Sarajevu, kaže banjalučki analitičar Anđelko Kozomara. Republika Srpska pristanak na sporazum uslovila je da se na sastancima smenjuju entitetski i ministri centralne vlade, što su zvaničnici EU odbili.

„Bratstvo i jedinstvo“: Ko će se smeškati u Trstu, a iza leđa spremati sukob

„I do sada, kada je nadležnost bila na entitetima, prevoznici u RS svih vrsta imali su ogromne probleme sa Sarajevom. Transportna zajednica na nivou BiH znači da se polako preuzimaju nadležnosti najvažnijih privrednih grana iz entiteta. Ostaće samo politička ljuštura u kojoj će RS imati vladu, skupštinu i predsednika koji neće donositi nikakve odluke značajne za građane RS“, objašnjava Kozomara poziciju RS.

Osim toga, dodaje Kozomara, RS nema ekonomskog interesa da učestvuje u Transportnoj zajednici, jer Koridor 5C, za koji bi BiH dobila donaciju u iznosu od 90 miliona evra, kako kaže, tek nekoliko kilometara prolazi kroz njenu teritoriju kod Šamca. Takođe, RS nema interesa za Transportnu zajednicu, gde bi se sve odluke donosile u Sarajevu.

„Zanimljivo je da postoji Mehanizam koordinacije koji je usvojila EU u Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju sa BiH. U tom mehanizmu kaže se da se sve odluke u BiH donose konsenzusom triju strana — Saveta ministara i entitetskih vlada. Sada, kada je Transportna zajednica u pitanju, nema tog mehanizma. Dakle, RS je tu potpuno u pravu, bez obzira na to što je iz Trsta zaprećeno da će odgovor biti surov, da će RS ponovo biti sankcionisana“, kaže Kozomara.

Jugoslavija zastava i Evropa - Sputnik Srbija
Velt: EU želi malu Jugoslaviju na Balkanu i ništa više

Sa druge strane, dekan beogradskog Saobraćajnog fakulteta Nebojša Bojović smatra da je integracija celog regiona važna zbog transportnog tržišta.

„To za Srbiju, a i čitav prostor, znači način da se mnogo lakše dođe do investicija. Sa druge strane, znači harmonizaciju u oblasti prava i integrisanja transportnih sistema, skraćenje vremena bavljenja robe u tranzitu, povećanje zaposlenosti. Mislim da su to primarni efekti na čitav region i na Srbiju kao motor te priče“, objašnjava Bojović.

S obzirom na to da Srbija ima značajan tranzit, osnivanje Transportne zajednice znači da će mnogo više robe i putnika prelaziti našu teritoriju, dodaje on.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala