Avioni NATO-a pokušali su da prate avion ruskog ministra odbrane Sergeja Šojgua koji je leteo ka Kalinjingradu iznad neutralnih voda Baltičkog mora. Avion u kojem je bio Šojgu leteo je u pratnji lovaca Su-27, koji su oterali pilota aviona NATO-a.
Pametni piloti izbegavaju da se na nebu nađu ovako blizu, to je apsolutno nebezbedno ne samo zbog fizičkog kontakta, već i zbog vazdušnih struja koje mogu da ometaju rad motora drugog aviona i da ga zaguše, kaže za Sputnjik pukovnik avijacije u penziji Dragan Krsmanović. On je ubeđen da je ono što se desilo iznad Baltika provokacija SAD i NATO-a, ali namenjena unutrašnjoj upotrebi.
„O tome govori niz američki provokacija. Jednostavno, oni tako funkcionišu, provociraju, demonstriraju snagu. Zbog unutrašnjih političkih problema u SAD ovo je trenutak kada žele da pokažu da se ne plaše nikoga i da mogu da urade šta god žele. Zato prave glupe poteze u Siriji, svugde. Ovo je još jedan potez koji nema nikakvu praktičnu vrednost. Jednostavno, služi samo njima da se malo okuraže“, kaže pukovnik Krsmanović.
Njegovu tvrdnju možda potvrđuje činjenica da ovo nije jedini incident u kome su se avioni NATO-a približili letelici ministra odbrane Rusije. Na udaljenosti od dva kilometra od aviona ministra Šojgua, takođe iznad neutralnih voda Baltika, bili su krajem marta prošle godine.
Vojni analitičar iz Moskve Boris Rožin, međutim, smatra da su letovi NATO-a iznad Baltičkog mora dokaz da alijansu jako interesuje gde su raspoređene ruske kopnene, vazdušne i pomorske jedinice. Naravno da je svaki incident usmeren protiv Rusije, kaže Rožin za Sputnjik.
„Ovakvi učestali incidenti mogu se tumačiti kao neprijateljska poruka i dokaz da NATO ne želi otopljavanje odnosa. Mislim da će se biti reprize ovakvih incidenata, ne samo iznad Baltičkog mora, a da će pritom Rusija biti optužena za agresivno ponašanje“, ocenjuje analitičar iz Moskve.
Nedugo nakon incidenta, NATO je saopštio da nije znao da se u avionu nalazio ruski ministar odbrane. Pukovnik Dragan Krsmanović, međutim, ne veruje da NATO nije znao kome se približio avion. Ne zna se šta je poraznije po američku državu, da su ovo uradili ne znajući da je ministar unutra ili ako su znali, da su to ipak uradili.
„Neverovatno je za jednu organizaciju koja tvrdi da sve drži pod kontrolom, da može da snimi sve iz svemira, da prisluškuje sve i sve zna, da nema ovako značajnu informaciju. Ta izjava je još jedna otvorena provokacija, ja i ne razmatram da nisu znali ko je u avionu i da nisu znali zbog čega to rade“, kaže Krsmanović.
Naši sagovornici smatraju da su se ruski piloti u ovoj situaciji odlično snašli, jer su pilota NATO-a upozorili na opasnost, ali i da su naoružani. Vojnog analitičara iz Moskve Borisa Rožina pitali smo i šta bi se desilo da je avion NATO-a nastavio da provocira.
„Da je F-16 nastavio da se približava avionu ruskog ministra odbrane, ruski lovac bi ne samo pokazao da je naoružan, već bi stavio do znanja neprijateljskom avionu da je aktiviran sistem navođenja raketa ili bi čak mogao da ispali hice upozorenja iz topa. U slučaju da je F-16 nastavio, došlo bi do njegovog obaranja, ali ne mislim da je NATO stvarno planirao da napadne avion Šojgua. To je bila ’oprezna provokacija‘ alijanse“, ubeđen je Rožin.
I pukovnik Krsmanović smatra da je provokacija dobro organizovana. Oni verovatno ne bi imali hrabrosti za dalje provociranje, jer su jaki samo u propagandnoj sferi, na terenu, nisu tako moćni kao što se predstavljaju, to smo videli i tokom bombardovanja Jugoslavije, podseća Krsmanović.
„Zašto je bombardovana ambasada Kine? Ili je to bila provokacije da se Kini pokaže kako je tretiraju u tom trenutku, ili oni zaista nisu imali informaciju. Obe stvari su podjednako opasne sa stanovišta sile koja ima takvu ogromnu moć. U suštini, oni se nikada nisu sreli sa nekim ko je približno ravnopravan protivnik, ni tehnološki, ni brojčano. Oni biraju nejake žrtve, tehnološki za dve generacije iza njih, koriste vazduhoplovne i snage koje nisu u bliskom dodiru, mrcvare protivnika, ubijaju civile, a u propagandnom smislu ostavljaju utisak hirurških zahvata“, ističe pukovnik.
Inače, avioni NATO-a pratili su avion ministra odbrane Rusije Sergeja Šojgua, koji je leteo iznad neutralnih voda Baltičkog mora na povratku iz Kalinjingrada, ali su ovoga puta bili na znatnom rastojanju od ruske letelice i nisu pokušavali da joj se približe.
Današnji incident očigledno nije potresao rusko rukovodstvo, koje se zasad nije oglasilo. Istu količinu uzbuđenja pokazali su i piloti lovaca Su-27 mornaričke avijacije Baltičke flote, koji su oterali pilota F-16, ali su ga pre toga snimili, verovatno mobilnim telefonima. Očigledno, više glavobolje od avanturistički nastrojenih pilota NATO-a zadaju im guske koje lete iznad Baltika. A guske ponekad zaista mogu da budu opasne.