Takav program priprema Ministarstvo za veze i masovne komunikacije Ruske Federacije po nalogu predsednika Vladimira Putina.
Ukratko, namera je da se na elektroniku prebaci maksimalan mogući broj problema vezanih za obezbeđivanje komfora života građana, monitoringa životne sredine, povećavanje energetske efikasnosti gradskih usluga i jačanje njene bezbednosti. Mnogi gradovi u svetu su već krenuli putem takvih reformi. Amsterdam, Barselona, Mančester, Stokholm su u poslednje vreme primetno „postali pametniji“. Rusija, zasad, pokušava da ih isprati.
Ali vredi li juriti za tim? Prosudite sami.
Hajde da u mislima odemo u 2025. godinu kada program Ministarstva treba da bude realizovan. Stanovniku „pametnog grada“ budućnosti dovoljno će biti da ima pametni telefon i specijalnu aplikaciju da bi njegov život bio značajno udobniji. Smartfon će izračunati kada je najbolje da probudi svog vlasnika za posao koristeći najnovije informacije o situaciji u saobraćaju na predstojećem putu.
Autobusko stajalište sa kojeg građanin obično ide na posao ne samo što će informisati ljude koji čekaju o vremenu dolaska sledećeg autobusa već će i informisati autobus o broju ljudi koji ga čeka. Upravo autobus, a ne vozača autobusa, jer će javni prevoz u „pametnom gradu“ biti bez vozača. Ukoliko se tokom vožnje skupilo mnogo ljudi, autobus će ubrzati da ne bi ispao iz rasporeda, jer je za ulazak i izlazak potrebno više vremena. A prevoz će moći da se plati takođe preko pametnog telefona, i ovaj oblik plaćanja biće dostupan u bilo kojoj vrsti prevoza.
Ukoliko stanovnik na posao ide svojim automobilom, smartfon će ga obavestiti ne samo o saobraćajnim gužvama i blokiranim ulicama, već i o slobodnim parking-mestima u blizini njegovog posla, dajući uputstvo tačno do tog mesta. Međutim, da biste išli gde želite u „pametnom gradu“, nije obavezno imati sopstveni automobil. U njemu će biti organizovan parking javnih automobila, koji će moći da se iskoriste po principu kratkoročnog najma: ostavite auto u jednom delu grada i uzmete isti takav u drugom.
I evo, građanin je stigao na posao. Vrlo je verovatno da on radi u proizvodnji visoke tehnologije, jer će u „pametnim gradovima“ takva oblast industrije biti prioritet. Mada će i za visokotehnološku i normalnu proizvodnju biti postavljeni isti strogi ekološki zahtevi. A kontrolu njihovog poštovanja će vršiti gradski elektronski sistemi, kojima neće moći da se dâ mito da bi se dobile olakšice.
Uveče posle posla, isti ovaj aparat posavetovaće svog vlasnika o mestima za odmor na svežem vazduhu, gde je nivo zagađenja gradskog vazduha najmanji.
Nemojte misliti da će „pametni gradovi“ postati neka vrsta utopije, ostrva prosperiteta, potpuno lišeni uobičajenih problema svakog savremenog građanina Rusije. Informacione tehnologije nisu u stanju da, na primer, krpe rupe na putevima i vodovodnim cevima. Ali, za njih je sasvim izvodljiv zadatak da blagovremeno obaveste građane o uzrocima havarije na mrežama i vremenu njihovog uklanjanja. Komunalne službe „pametnog grada“ imaće obavezu da obaveste javnost preko elektronskih izvora o iznenadnim havarijama, planiranim popravkama ili redovnom održavanju na gradskim mrežama.
Mada Ministarstvo obećava da će potpuni koncept „pametnog grada“ predstaviti tek sledeće godine, realizacija ovog programa već je počela. Na Sanktpeterburškom međunarodnom ekonomskom forumu koji je održan početkom juna, rukovodstvo Jaroslavske oblasti i kompanija „Rosteh“ potpisali su dogovor o realizaciji projekta u Jaroslavlju „Pametni grad“. Sporazumom je predviđeno uvođenje inteligentnog upravljanja javnom rasvetom i transportnim sistemom, organizacija visokotehnološkog praćenja stanja životne sredine, kao i stvaranje IT sistema koji bi pomagali turistima koji su stigli u grad.
Inteligentni sistem kontrole LED osvetljenja grada „Svetli grad“ već je testiran u nekoliko ruskih gradova i pokazao je visoku energetsku efikasnost. U Nižnjem Tagilu, na primer, za godinu dana uštedeo je više od 20 megavata.
Inteligentni transportni sistem podrazumeva široko uvođenje foto i video snimanja narušavanja pravila na putevima, kao i kontrolu težine kamionskog transporta koji ulazi u grad. Dobijene informacije će se obrađivati u jedinstvenom IT centru.
O pucanju vodovodnih cevi i prekidima u napajanju signaliziraće sistem „Bezbedan grad“, čiji će inteligentni sistem video-zapisa biti podešen tako da proračunava sve vrste vanrednih situacija na ulicama.
Ekološke uslove u „pametnom“ Jaroslavlju pratiće veliki broj različitih senzora, kao i bespilotne letelice i helikopteri.
Vodiće se računa i o gostima grada. Za turiste će biti napravljen još jedan informacioni sistem koji će sakupljati informacije o lokalnim atrakcijama. U Jaroslavlju, u kojem postoji mnogo istorijskih spomenika, ovakva novina će biti veoma potrebna. Osim toga, u najskorije vreme tamo će se pojaviti i jedinstvena turistička pametna kartica sa saobraćajnom aplikacijom.
Ministarstvo za veze namerava da pažljivo prati realizaciju projekta ekosistema „Pametni grad“ u Jaroslavlju. Iskustvo njegovog sprovođenja bez sumnje će se odraziti na konačni koncept programa Ministarstva na koji će se oslanjati drugi gradovi Rusije koji nameravaju da postani „pametni“.