Svečano otvaranje 14. Beogradskog festivala igre zakazano je za 24. mart u Sava centru, kada će nastupiti Balet Britanske Kolumbije iz Vankuvera. Publika će biti u prilici da pogleda koreografije Šaron Najal iz Izraela i Kristal Pajt iz Kanade.
Direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung je u razgovoru za Sputnjik posebno izdvojila predstavu „Jama“ mladog baletskog umetnika Damijena Žalea i američkog vizuelnog umetnika Džima Hodžinsa, koju izvodi Škotski plesni teatar iz Dandija.
„Reč je o autoru koji ovih dana zajedno s Marinom Abramović radi za Balet Pariske opere novu produkciju Ravelovog ’Bolera‘ i koreografu kog, praktično, tek otkrivamo. Ova predstava će, takođe, biti izvedena u Sava centru, s tim što su i publika i izvođači na sceni, tako da je broj gledalaca ograničen“, istakla je Aja Jung.
Kompanija čuvenog britanskog umetnika Akrama Kana iz Londona izvešće predstavu zasnovanu na mešavini igre, teksta, slike i zvuka, koja pripoveda o snovima i uspomenama mladog čoveka na putu od Bangladeša do Britanije, dok će hip-hop igrač, bivši bokser i koreograf Murad Merzuki i njegova trupa „Kafig“ izvesti komad „Piksel“ u prostoru sačinjenom od iluzija u 3D dekoru.
Obe ove predstave, iako nisu namenjene deci, mogu da gledaju i najmlađi, navela je Aja Jung.
Prema njenim rečima, savremena plesna umetnost veoma je angažovana i odgovara na aktuelne događaje u svetu vrlo brzo, možda čak i najbrže, ako se uporedi s drugim vrstama umetnosti.
„Neverovatan je uspeh fizičkog, plesnog, angažovanog teatra i sve je više produkcija u kojima se koriste telo i ljudski intelekt, a sve češće i glas, da bi se objasnile određene stvari. Psiholozi objašnjavaju da je stvar u tome što ljudsko telo jednostavno ne laže. Ove godine imamo nekoliko produkcija koje se bave aktuelnim trenutkom, a među njima je i nemačka predstava, čiji smo koproducenti, rediteljke i koreografkinje Helene Valdman. Predstava preispituje koliko smo obeleženi rođenjem i pasošem, njen naslov je ’Dobri pasoši i loši pasoši‘“, navela je Aja Jung i dodala da će se na sceni „sukobiti“ dve trupe – akrobate i savremeni plesači, između kojih će biti živi zid od lokalnih igrača iz Srbije.
Među izvođačima su i Joanis Mandafunis iz Ženeve, koji će predstaviti koreografiju posvećenu pesniku ruske avangarde Osipu Mandeljštamu, zatim holandska trupa „Introdans“ i umetnici svetskog glasa Sidi Larbi Šerkauju, Mauro Bigonceti i Dimitris Papajoanu, trupa „Kinetički kolektiv“ iz Ferare, Balet Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba i drugi.
Barišnjikov prvi put pred Beograđanima
Jedan od nesumnjivo najznačajnijih događaja u organizaciji ovogodišnjeg festivala biće gostovanje slavnog Mihaila Barišnjikova, koji će 23, 24. i 25. aprila nastupiti u Sava centru u Beogradu.
Barišnjikov je u Srbiji već nastupao 2008. godine, takođe u organizaciji Beogradskog festivala igre. U njegovom plesnom nastupu tada je uživala novosadska publika.
„To je bio prvi put da je Barišnjikov prekrišio neku vrstu obećanja samom sebi i da je došao u jednu bivšu socijalističku zemlju. U Novom Sadu je nastupio i pre svoje rodne Rige u koju se tek nedavno vratio“, rekla je Aja Jung, objašnjavajući da je, najverovatnije, upornos bila osnovni razlog zbog kojeg je Barišnjikov odlučio da, ipak, dođe u Srbiju.
Barišnjikov će na sceni Sava centra izvesti dramsku predstavu o nobelovcu Josifu Brodskom.
„Reč je o solo postavci, Miša je sam na sceni, nema igračkih deonica. Predstavu je postavio mladi reditelj Alvis Hermanis iz Rige, koji važi za jednog od pet najpopularnijih reditelja u Evropi u ovom trenutku“, objasnila je Aja Jung.
„Brodski/Barišnjikov“ je predstava za jednog čoveka, zasnovana na poemama Josifa Brodskog. U izvođenju na ruskom jeziku Barišnjikov recituje izbor dirljivih stihova svog dugogodišnjeg prijatelja.