Iako je odlučeno da u remont prvo uđe školski borbeni avion „Galeb“ G-4, a uporedo s modernizacijom „Supergaleba“, radiće se i na podmlađivanju „Orla“ najavljuju u Vojsci Srbije.
Zaključili smo da nam je potreban modernizovani „Orao“ kao podrška kopnenim snagama i kao platforma za dejstva sa distance, a s obzirom na to da je tehnološki posao koji treba uraditi vrlo sličan (kao na G-4M), bliži smo odluci da će prvo započeti modernizacija aviona „Orao“, kaže načelnik Uprave Ministarstva odbrane za odbrambene tehnologije, general-major prof. dr Bojan Zrnić.
„Zasad neka ovo bude moj lični iskaz, uskoro očekujem konačnu odluku, ali čini mi se da smo 99 odsto pred tom odlukom, zbog proste činjenice da je tehnološki problem koji se rešava skoro isti, i da će na G4 samo da bude jedan umanjen set, neće biti razvijen tako detaljan modernizacioni paket za naoružanje, koji će biti razvijen za ’Orla‘. Modernizacija ’Orla‘ uključuje i razvoj novih familija vazduhoplovnih ubojnih sredstava za mogućnost takozvanog ’stend of‘ odloženog dejstva“, kaže general Zrnić.
On dodaje da su procene stručnjaka o pitanju produženja veka „Orla“ dosta optimističnije od očekivanih. To je još jedan od razloga donošenja odluke da u remont uđu i ti avioni.
„Vojno-tehnički institut je razvio posebnu metodologiju za ispitivanje. Stručnjaci su zaključili da će biti moguće sigurno produženje veka do četrdeset godina. Postoji i vrlo velika verovatnoća produženja veka za još osam, tako da ukupni životni vek aviona bude do 48 godina. Što će reći da pitanje isplativosti, takozvana kost benefit analiza modernizacije, trenutno nije ugroženo trajanjem životnog veka aviona“, objašnjava Zrnić.
Srbija je posle razlaza sa Crnom Gorom 2006. godine nasledila 31 avion „Orao“, 14 jurišnika J-22, 7 dvoseda NJ-22, 8 izviđača IJ-22 i dva dvoseda INJ-22.
Od tada su u udesima izgubljena tri J-22, od kojih su dva bila relativno skoro remontovana. Još dva jurišnika jednoseda su u međuvremenu rashodovana.
Još nije poznat tačan broj aviona „Orao“ koji ulaze u remont. To će u velikoj meri zavisiti od obezbeđivanja sredstava za modernizaciju.
„Remont aviona je skup posao, a raspon iznosa koji se u njega ulaže može biti i nekoliko miliona evra. Dakle, remont i modernizacija jednog aviona mogu da koštaju od milion do osam miliona evra. Visina ulaganja će naravno zavisiti od stanja u kome su letelice“, kaže general Zrnić.
Podsetimo, nova varijanta „Orla“ svoju premijeru imala je na otvaranju hangara na Aerodromu Batajnica, gde je prikazan demonstrator usavršene verzije ovog aviona. Na njemu su se našle laserske vođene bombe, kao i savremene rakete vazduh—zemlja i vazduh—vazduh. „Orao“ je dobio i nosače za vešanje raketa na krajevima krila, kao i elemente nove opreme za izviđanje.
General-major Zrnić najavljuje i da će prvi helikopteri „Erbas“ H-145 stići u oktobru ili novembru 2018. godine, a da će poslednji biti isporučen do kraja 2019. Sa šest helikoptera raspolagaće Vojska Srbije, a sa tri Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Očigledno je da posle više decenija konačno započinje dugo očekivano ozbiljno opremanje i modernizacija Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije.
Ipak, najveći doprinos obnovi flote biće dolazak aviona iz Rusije. Dosad su ugovorene dve faze, o trećoj fazi konačne modernizacije MiG-29 još se pregovara. Avioni će u delovima stići u Srbiju, a tačan datum njihovog dolaska biće poznat tek nakon ukaza predsednika Rusije Vladimira Putina i pomenutih tehničkih usaglašavanja.