To je, u svakom slučaju, ono što misle skoro svi ispitanici nove studije o tumačenju izraza lica.
„Zaista smo bili iznenađeni“, rekao je Jirgen Kornmajer, neurolog sa nemačkog Univerziteta u Frajburgu i koautor studije, navodi „Fiziks.org“.
Mona Lizin izraz oduvek je nazivan dvosmislenim, to je, možda, najnejasniji izraz lica u čitavoj zapadnoj umetnosti. Zbog toga je i bila pogodan predmet istraživanja Kornmajerovog tima o faktorima koji pomažu ljudima da tumače vizuelne signale kao što je izraz lica.
Tim je uzeo kopiju remek-dela Leonarda da Vinčija i manipulisao modelom šesnaestovekovnog osmeha, pomerajući joj postepeno uglove usana kako bi napravili četiri srećnije Mona Lize i spuštanjem usana za četiri tužnije. Zatim je devet slika 30 puta pokazano dvanaestorici učesnika, ali su one svaki put bile nasumično promešane.
Učesnici su morali da opišu svaku sliku kao srećnu ili tužnu. „Imajući u vidu opise iz umetnosti i istorije umetnosti, mislili smo da će original biti najdvosmisleniji“, rekao je Kornmajer.
Umesto toga, u neverovatnih 97 odsto slučajeva učesnici su originalnu sliku opisali kao srećnu.
Zatim je originalna Mona Liza pomešana sa osam tužnijih verzija. Ovog puta original je ponovo identifikovan kao srećan, ali su tužnije verzije doživljavane kao još tužnije nego u prvom eksperimentu.
Kornmajer kaže da rezultati pokazuju da naše prepoznavanje sreće i tuge zavisi od konteksta — u našem mozgu ne postoji „apsolutno fiksna skala sreće i tuge“.
Umesto toga, naši mozgovi skeniraju oblast ljudskih izraza i prema tome menjaju našu procenu. Razumevanje ovoga može da pomogne u proučavanju psihijatrijskih poremećaja, smatraju istraživači.
Činjenica da su subjekti brže označavali srećnije nego tužnije Mona Lize takođe može da pokazuje da ljudska bića imaju sklonost ka sreći. (Ko ne bi?)
Ovo nije prvi put da se analiziraju najdublja osećanja Mona Lize. „Vikli obzerver“ ističe da su istraživači sa Univerziteta u Amsterdamu 2005. došli do sličnog zaključka koristeći softver za prepoznavanje emocija, koji je uzeo u obzir različite crte lica, uključujući krive usana i bore oko očiju. Utvrđeno je da je na slici izraženo 83 odsto sreće, devet odsto arogancije, šest odsto straha i dva odsto ljutnje.