Uz lovce, svežinu u RV i PVO, kao i u MUP-u Srbije, 2017. godina donosi i devet „Erbasovih“ helikoptera tipa H-145M. Ovim nabavkama Srbija postaje respektabilan igrač u regionu na polju avijacije. Modernizacijom postojeće avijacije i nabavkom novih letelica stvaraju se uslovi za izvršavanje svih operativnih zadataka. Da ova nabavka nije izvršena, u najskorije vreme bi došla u pitanje spremnost vojske i MUP-a Srbije da obavljaju svoje kako vojne tako i humanitarne zadatke.
Zajedno sa remontom četiri postojeća aviona MiG-29, remont šest novih letelica će iznositi 185 milina dolara. Resursi letelica biće produženi, što znači i mogućnost kontrole nad svojim nebom u mirnodopskom periodu — tzv. „air policing“. Mnogo se čulo zluradih komentara povodom ovog ugovora, samo nam nijedan od tih dušebrižnika nije odgovorio na pitanje da li može po boljoj ceni da se nabavi deset lovaca četvrte generacije?
Odgovor je jasan — ovo je povoljan aranžman. Međutim, prilikom nabavke vojne opreme, postoji i mogućnost primene tzv. „ofset“ aranžmana, ali ovom prilikom takav vid saradnje nije ostvaren. „Ofset“ je vrsta barter transakcije vezane za nabavku visokotehnološke robe u inostranstvu. Izvoznik obavlja dodatne zadatke koji premašuju obaveze osnovne transakcije. Direktnim ulaganjem u privredu zemlje-uvoznika, obavlja se investicija u transfer tehnologije, licenciranje proizvodnje određenih delova kao i podugovaranje sa kompanijama u zemlji-dobavljaču.
Eventualna primena ovakvog tipa sporazuma imala bi pozitivne efekte za obe zemlje. Za zemlju uvoznika — visokotehnološka investicija, licenciranje regionalnog centra uz mogućnost remonta određenih delova ovakvog tipa aviona; za izvoznika — proširenje tržišta i „vezivanje“ kupca za određenu robu. U zemljama u razvoju, „ofset“ aranžman je karakterističan vid ulaganja.
Primere „ofset“ aranžmana možemo pronaći u Indiji, koja sa Rusijom ima značajne vojno-tehničke sporazume, zatim u nabavci aviona „jurofajter“ za Austriju, kao i u kupovini F-16 za poljsko vazduhoplovstvo.
Potencijalna investicija ovog tipa Srbiji bi donela otvaranje radnih mesta u visokotehnološkom sektoru i zaradu od remonta aviona koji bi se obavljali u našoj zemlji. Budućnost će pokazati da li će se vojno-tehnička saradnja sa Ruskom Federacijom ili nekom drugom zemljom razvijati kroz ovakav vid transakcija.