Zapadnim medijima se toliko žurilo da prenesu vest Civilne zaštite, koja je aktivna u „pobunjeničkom delu“ Alepa, da niko od novinara, pa ni urednika prethodno nije pogledao snimak na kojem se „civilne žrtve“ smeju, jer im nije lako da dišu pod pokrivačem.
Prvorazredni medijski skandal nije mnogo potresao svet naviknut da živi u istini koja mu se servira preko malih ekrana ili društvenih mreža, posebno na našim prostorima, jer smo i sami godinama žrtve niskobudžetne propagandne mašinerije.
Međutim, naučni saradnik Instituta za uporedno pravo i docent univerziteta „Union Nikola Tesla“ Goran Matić kaže da na takvim projektima ne rade amateri, već čitava armija stručnjaka, jer je vojska još u Prvom svetskom ratu prepoznala potrebu da se formiraju specijalne jedinice koje se bave informativno propagandnom delatnošću usmerenom ka neprijatelju, a delimično i prema svom javnom mnjenju, odnosno njegovom raspoloženju prema operacijama koje se vode.
„To su timovi koje čine psiholozi, psihijatri, pi-ar stručnjaci, oni koje se bave izučavanjem ljudskog ponašanja, ponašanja pojedinca, grupe, odnosno čitave nacije na određene informacije koje se namenski proizvode, plasiraju, a efekti reakcije se mere. Sve ozbiljne države, uključujući SAD, Rusku Federaciju, Veliku Britaniju i Nemačku imaju takve jedinice, strukture. Pi-ar biznis je nastao upravo iz toga. Posao se iz vojnih struktura preneo na civilni sektor, tako je nastao primenjeni marketing i pi-ar“, kaže Matić za Sputnjik.
On dodaje da je pokušaj pi-ara na spornom snimku iz Sirije trebalo da gađa ljudske emocije, podsećajući da je jedna slika kao hiljadu reči, a jedan snimak kao hiljadu slika. „Imamo sličan primer koji nas se direktno tiče, bombardovanje pijace Markale u Sarajevu“, podseća Matić.
„Videli smo kakve je efekte izazvao taj snimak, doveo je do bombardovanja vojnih pozicija i ljudi u Republici Srpskoj i još uvek je sporno ko je izvršio granatiranje i sa koje strane. Još je aktuelna medijska ujdurma, režija tog događaja. Što je najgore, to ima prepoznatljiv potpis. Slične tehnike se koriste i u predizbornim kampanjama. Kandidati u SAD imaju čitave timove eksperata za spinovanje, prikazivanje jednog događaja u drugom kontekstu, da bi se izvukli zaključci koji će uticati na javno mnjenje“, objašnjava sagovornik Sputnjika.
Svet je nedavno potresla i slika petogodišnjeg dečaka izvučenog iz ruševina zgrade, koju je navodno pogodila raketa lansirana iz aviona. „KRVAV, ZANEMEO, SAM NA CELOM SVETU: Slika dečaka (5) iz Sirije slomiće vam srce (FOTO) (VIDEO)“, sa tim naslovom vest su plasirali i srpski mediji. Saopštenje ruske vojske, koja je odbacila optužbe, uz podsećanje da ruski avioni nikad ne napadaju mete u naseljenim mestima, malo ko je preneo.
Pažnju na društvenim mrežama ipak je privukla fotografija čoveka koji je slikao dečaka, na kojoj pozira sa teroristima, koji su nešto ranije jednom detetu odrubili glavu.
Televizijski i filmski reditelj i scenarista Stanko Crnobrnja kaže da se u ratu u Siriji koristi medijska manipulacija najrazrađenije tehnike audio-vizuelnog izraza — holivudskog stvaranja fikcije.
„Teško je da se fikcija razluči u stvarnosti kada baratate tim jezikom, holivudskim jezikom uveravanja publike da je nešto stvarno. Holivud u tome prednjači, taj se jezik koristi već dugo, ovo nije početak. Nije iznenađenje da se koristi i u ovom najnovijem ratu u Sirji, ali je i stalno oko nas, do te mere da ljudi nisu ni svesni koliko je prisutan, a prisutan je u ogromnoj meri“, kaže Crnobrnja.
Podsećamo, jedno od najzapaženijih holivudskih ostvarenja snimljeno je u vreme vladavine Sadama Huseina. Čuveni film o padu Tikrita snimljen je u Kataru. Na osnovu tog „dokumenta“ priznata je nova iračka vlast, a Sadam je tragično završio. Snimak njegovog pogubljenja dostupan je na internetu, a kako drugačije.
Ali nema dobrog filma bez jakog scenarija. Jedan od centara za razvoj fikcije je Sirijska opservatorija za ljudska prava, nevladina organizacija koja svakodnevno direktno sa terena lansira nove vesti o ruskim zločinima u Siriji — iz jednog sobička u Koventriju u Velikoj Britaniji.
Pi-ap stručnjaci kažu da je lansirana laž kao kada perjani jastuk istresete sa najviše tačke grada — perje leti na sve strane. Demanotvati takvu informaciju ravno je situaciji u kojoj ste angažovali stotine, hiljade ljudi da pokupe svako rasuto pero.
Srećom, ko radi, taj i greši, posebno ako radi u tri smene, pa se dešavaju i situacije kao ova na nesrećnom snimanju iz Alepa.
Set iz Alepa podseća na čuvenu scenu holivudskog niskobudžetnog filma u kojem Kristifor Kolumbo otkrivši Ameriku kroz durbin gleda „novi svet“, a kroz okruglu scenu opušteno, trideset na sat prolazi beli kombi. Bau bau. Ali Kolumbo se ipak iskrcao.