Da li tražite načine da podstaknete svoje zaposlene da pokažu bolje rezultate? Rešenje za vašu potragu bi moglo da bude — pica.
U svojoj knjizi Arili piše o eksperimentu izvedenom u „Intelovoj“ fabrici poluprovodnika u Izraelu. Za potrebe eksperimenta zaposleni u fabrici podeljeni su u četiri grupe, od kojih su tri dobile obećanje da će biti nagrađene ukoliko uspeju da izvrše navedene zadatke do kraja dana.
Članovima prve grupe ponuđeno je 30 dolara po osobi ukoliko uspeju da izvrše zadatak.
Drugoj grupi je rečeno da će dobiti pohvalu šefa, a članovima treće grupe da će dobiti vaučere za picu.
Četvrta grupa bila je kontrolna i obavljala je zadatke kao deo svojih redovnih obaveza.
Rezultati istraživanja pokazali su da mala novčana nagrada najmanje motiviše radnike. Grupa kojoj je obećan novac povećala je produktivnost za nekih 4,9 odsto u odnosu na kontrolnu grupu.
Grupa kojoj je obećan kompliment povećala je produktivnost za 6,6 odsto, čime je potvrđeno da je ljubaznost potcenjena na radnom mestu.
Međutim, dokazano je da je najbolji motiv pica, pošto je grupa kojoj su obećani vaučeri povećala produktivnost za 6,7 odsto.
Arili je naveo da pobednički rezultati ne proizilaze iz želje za picom. S obzirom da se pice isporučuju u kuće radnika, to bi ih učinilo „junacima u očima članova svojih porodica“, kaže on.
Ali ko zna, možda je ipak sve samo zbog sira i kobasica, ili će istraživači sledeći put ponuditi neku veću novčanu nagradu i videti kako će se stvari onda razvijati.