Na komandu predsednika nafta će početi da puni tanker. Mestu događaja će lično prisustvovati predsednik upravnog odbora „Gasproma“ Aleksej Miler i generalni direktor „Gasprom njefta“ Aleksandar Djukov. Zahvaljujući novoj arktičkoj kapiji, nafta iz severnih bušotina moći će neprekidno da se transportuje: terminal je sposoban za rad u različitim klimatskim uslovima, uključujući i ekstremne.
„Kapija Arktika“ postaće prvi celogodišnji arktički terminal za tankersku isporuku sirovina izdvojenih iz Novoportovskog naftnog polja, koju razvija „Gasprom njeft“. Ukupna visina arktičkog terminala prelazi 80 metara, a maksimalna snaga za transport sirovina iznosiće više od 8,5 miliona tona nafte godišnje.
Da nafta iz polarnih krajeva može tokom cele godine da se izvozi preko mora, dokazano je još 2011. godine, nakon slanja eksperimentalnog nuklearnog ledolomca iz luke Sabeta (na severoistoku poluostrvu Jamal) do rta Kameni. Kao rezultat toga, „Gasprom njeft“ je izabrao ovu vrstu prevoza kao optimalan.
Uz izgradnju terminala na obali zaliva Ob izgrađena je sva potrebna infrastruktura: podvodni i kopneni naftovodi dužine više od 10,5 kilometara, skladište nafte itd. Obim zadovoljava najviše ekološke standarde, pružajući „nulto izbacivanje“ zagađivača u vodu.
Izgradnja terminala u ovako teškim klimatskim uslovima bila je potrebna zbog plana iz 2016. godine kojim je planiran početak industrijske eksploatacije Novoportovskog naftnog polja. To će biti najsevernija naftna provincija Rusije, jedinstvena po uslovima rada i logističkim zadacima.
„Gasprom njeft“ računa da već ove godine dostigne obim snabdevanja naftom vrste Novi Port do dva miliona tona, a do 2017. kompanija će proizvoditi više od četiri miliona tona sirovine. Nadoknadive rezerve prelaze 250 miliona tona nafte i kondenzata i više od 320 milijardi kubnih metara gasa.
Za pomorski transport novoportovske nafte, u maju su u porinuta dva tankera — „Šturman Albanov“ i „Šturman Maligin“ — proizvedeni u Južnoj Koreji. Tankeri će ploviti vodenim kanalom koji je prethodno očistio atomski ledolomac. Sami tankeri nisu u stanju da se probijaju kroz led debljine do 1,8 metara.
Uoči zvaničnog otvaranja „Kapije Arktika“ u Arhangelsku je održano zasedanje državne komisije na čelu sa zamenikom premijera Dimitrijem Rogozinom. Na sastanku je ozvučena ideja da se za osvajanje arktičke teritorije uloži još pet triliona rubalja (68 miliona evra), a da se prethodno definišu njegove granice i za severnomorski put stvori jedinstveni transportno-logistički operatera.