Da je neki putnik namernik slučajno ovih dana zalutao u Srbiju, verovatno ne bi ni primetio da se izbori bliže, kamoli da je predizborna kampanja u finišu. Da nije plakata i bilborda, preterano stilizovanih koji bi putnika namernika naveli na pogrešnu misao da su naši lideri pop-folk zvezde, verovatno ni građani Srbije, ophrvani preživljavanjem i „gledanjem svog posla“, ne bi primetili da se bliži finiš kampanje.
„Kampanja nikad nije bila dosadnija“, slažu se analitičari svih fela i građani svih opredeljenja.
Vratite se Šarulje, sve vam je oprošteno
A do pre neku godinu, kampanje su bile vrhunac (medijskog) spektakla u kome živimo. I „Parovi“ i „Farma“, i koncerti i kolo, i Kosovo i EU, i Srbija i svet, i putevi i pruge, i babe i žabe…
U vreme najdosadnije kampanje, nekako se sa setom sećamo milovanja Šarulja, kokoški pod stresom, Di-džej tehno setova, „Miljacke“, „Nemojte da plačete, gospođo“… A danas, manje od deset dana pred predizbornu tišinu, imamo samo folklor karakterističan i za redovno nepredizborno stanje…
Da nije Borislav Stefanović promenio ime u Borko, ne bi bilo predizborne bizarnosti za raspredanje po kafanama i frizerskim salonima. Mada, ni to nije originalan potez, jer je pre nekoliko godina Esad Džudžević promenio ime u Esad Džudžo…
Što je u svemu najgore, ni mediji se nisu potrudili da dosadnu kampanju učine zanimljivijom. Istina je, nije da nema „političkih krimića“ na našim medijima, ali smo se još pre raspisivanja vanrednih izbora nagledali kojekakvih „državnih udara“ i „zavera“, na čijim bi scenarijima pozavideli Apis i društvo, pa smo na takve sadržaje poprilično oguglali.
U društvu spektakla, zlobnici bi rekli — sa sve manje hleba i sve više igara — uoči najvećeg spektakla, izbora, zakazali su gotovo svi scenaristi i režiseri, od partija, medija, spin-doktora…
Seks, droga, Bodiroga
Možda najzanimljivija stvar koja nas je zadesila u ovoj kampanji je anketa dnevnog lista „Danas" — „'Danas' pita partije" u kojima su predstavnici svih relevantnih stranaka odgovarali na pitanja poput: „Da li ste za legalizaciju marihuane/prostiticije" ili „Da li ste za gej brakove i usvajanje dece?"
Ma koliko ovo neozbiljno izgledalo za jedan ozbiljan medij, anketa je upravo pokazala ozbiljnost „Danasa" koji je ovim iskorakom pokazao da nameće teme u kampanji umesto što pristaje da prati teme nametnute od političara.
Sa stanovišta birača, ova trik-pitanja su pravi pogodak, jer predstavnici stranaka odgovorima pokazuju svoje pravo lice, da ne kažemo, otkrivaju pravi politički profil organizacija kojima pripadaju.
Zbog toga, kad se ukrste odgovori, dobijaju se neki čudni rezultati i ispada da su neke „konzervativne" partije liberalnije od „liberalnih".
Kad već govorimo o „ideološkom" razotkrivanju srpskih partija, najviše se razotkrila stranka koja insistira na svom jasnom „ideološkom profilu". Odgovor na sva tri pomenuta pitanja glasio je: „U ovoj partiji ističu da nisu zauzeli zvaničan stav po ovom pitanju unutar stranke".
Pametnom dosta.