Filmska produkcija DAEŠ-a inspirisana Holivudom

© Foto : Youtube/TomoNewsDaeš film - ilustracija ilustracija
Daeš film - ilustracija  ilustracija - Sputnik Srbija
Pratite nas
Žrtve džihadista su stvarne, ali zahvaljujući savršenijoj produkciji, modernoj opremi i specijalnim efektima sve liči na film.
Leonardo Dikaprio - Sputnik Srbija
Dikaprio najbolji glumac, „Pod lupom“ najbolji film

Iste nedelje kada se u bioskopima na Zapadu pojavio film „Američki snajper“, DAEŠ je objavio svoju verziju filma, „Snajper Islamske države“, neku vrstu parodije.

Holivud inspiriše mlade džihadiste.

„Na Bliskom istoku neprestano dobijaju američke blokbastere, filmove o superherojima. (DAEŠ) nam samo vraća smeće koje im šaljemo“, kaže politolog Asim el Difrau, jedan od stručnjaka koji govori o ovom fenomenu u francuskom mesečniku „Sofilm“.

Koji su holivudski filmovi naročito popularni među borcima DAEŠ-a? Akcioni filmovi o superherojima, poput blokbastera „Kapetan Amerika“ ili naučno-fantastični horor filmovi poput sage „Pritajeno zlo“ Britanca Pola V. S. Andersona.

U video-produkciji Islamske države, koja doživljava procvat, od 2014. godine su i scene inspirisane planetarnim hitom „300: uspon carstva“, u kome lete glave i šiklja krv kada grčki junak Temistokle krene u odlučujuću bitku za ujedinjenje zemlje protiv Persijanaca. Kao inspiracija džihadistima je poslužio i film „Nebesko kraljevstvo“ Ridlija Skota, u kome mladi kovač u pohodu na Jerusalim tokom Trećeg krstaškog rata pronalazi veru koju je izgubio nakon niza tragičnih događaja u njegovpj porodici. U filmskoj produkciji DAEŠ-a ova priča je prikazana kao pobeda islama nad krstašima.

Među filmovima koji su uticali na estetiku propagandnih filmova DAEŠ-a je i „Katanac za bol“ američke rediteljke Ketrin Bigelou, dobitnik više Oskara, koji na svoj način predstavljaju ovu priču o besprekornim američkim vojnicima i zlim Iračanima. Još jedan primer je film „Sedam“ Dejvida Finčera iz 1995. godine, sa Bredom Pitom u glavnoj ulozi, u kome su prikazana.

Nakon terorističkih napada u Parizu produkcija DAEŠ-a je objavila „Pariz je pao“, u kome je preuzeta scena sa Ajfelovom kulom koja pada posred grada iz filma „Dži Aj Džo: uspon kobre“ američkog reditelja Stivena Somersa iz 2009.

Kultura nasilja u holivudskom filmu fascinira pripadnike DAEŠ-a (i ne samo njih), i to se vidi u njihovoj produkciji. Ona više nema mnogo zajedničkog sa propagandnim filmovima Al Kaide koje su na VHS kasetama snimali džihadisti u Avganistanu, a potom i u Bosni i Hercegovini u prvoj polovini ’90-ih. To nisu više nepodnošljivi snimci na kojima pripadnici El mudžahida odrubljuju glave srpskim vojnicima, muče i čereče žitelje srpskih sela, sa kricima i jaucima u pozadini, uz recitovanje stihova iz Kurana i slavljenje šahida, džihadista koji su pali kao „mučenici“.

Žrtve DAEŠ-a su i dalje stvarne, i dalje im zaista odsecaju glave, ali, zahvaljujući savršenijoj produkciji, modernoj opremi i specijalnim efektima sve liči na film. Ni uslovi u kojima se snima više nisu isti — u slučaju DAEŠ-a snimanje scene nekada traje više sati, kao u studiju, a ubistvo je brižljivo iscenirano.

Borci terorističke organizacije ID - Sputnik Srbija
DAEŠ pokrenuo svoju televiziju

Ideologija je ista, ali je došlo do smene generacija. Zahvaljujući propagandnim filmovima na kojima je rat prikazan kao u popularnim video-igara „Mortal kombat“ ili „Call of Duty“, broj dobrovoljaca koji su se priključili DAEŠ-u iz stotinak zemalja je porastao 30 odsto. Al Kaida nikada nije imala toliko uspeha.

Za razliku od video-materijala koji je služio za regrutovanje boraca Al Kaide, samo dva odsto propagandnih filmova DAEŠ-a je posvećeno veri. Ostatak je spektakl ubistva, poput snaf-filmova, u kojima je akter zaista ubijen, samo što ovde nije reč o glumcima.

Dok njihovi vršnjaci u američkoj vojsci hiljadama kilometara dalje sede iza ekrana i pritiskom na dugme odlučuju o životu i smrti ljudi na drugom kraju sveta koje bombarduju iz dronova, pripadnici DAEŠ-a u bitke odlaze sa GoPro kamerama kojima beleže svoje „podvige“.

Turska specijalna policija - Sputnik Srbija
Turska: Ubijen sirijski novinar koji je snimao film o zverstvima DAEŠ-a

I sa jedne i sa druge strane su mladići odrasli u kulturi nasilja čiji je rat logični produžetak. Raspolažu različitim tehničkim sredstvima, ali im je cilj isti — neutralisati protivnika.

Borci DAEŠ-a su naličje globalizovane kulture koju su preplavili kodovi holivudske filmske industrije, čiji je heroj mačo-ratnik sa „rej ban“ naočarima, velikom puškom i još većim kolima.

„Potrebni su nam ljudi koji rade kao DAEŠ, koji prave gerilske filmove“, kaže Alberto Fernandes, potpredsednik Instituta za bliskoistočne studije, koji je tri godine radio na kontrapropagandi kao koordinator za strateške antiterorističke komunikacije u Centru za sajber i unutrašnju bezbednost u Vašingtonu.

Za razliku od autora propagandnih filmova DAEŠ-a, američkim propagandnim stratezima nedostaju ideje.

„Nije lako znati u šta danas verujemo. Zapad — to je individualizam, praznina na nivou simbola“, kaže Fernandes. Njegov naslednik na poslu kontrapropagande je odlučio da se obrati — holivudskim producentima.

Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala