I dok neki stručnjaci, u pogledu tehničkih karakteristika, često ističu paralele između sovjetskog izviđačkog i američkog špijunskog aviona, drugi pak veruju da je poređenje ovih letelica potpuno besmisleno.
Avion M-55, kome je NATO dao naziv „Mistik“, jeste jednosedni istraživački avion kojeg je u Sovjetskom Savezu dizajnirao biro „Mjasiščev“.
Istorija aviona datira još iz 1960. godine, kada su Sjedinjene Države objavile nekoliko programa za razvoj izviđačkih balona na velikim visinama, koji bi bili korišćeni za prikupljanje informacija preko SSSR-a i Narodne Republike Kine.
Kako bi im se suprotstavio, biro „Mjasiščev“ je predložio Projekat 34, koji je zbog svog dizajna nazvan „Čajka“ (na ruskom „galeb“), jer je podrazumevao krila koja podsećaju na krila galeba.
Krajem 70-ih godina dizajn „Čajke“ je izmenjen, pa on postaje izviđački avion. Tako je nastao Mjasiščev M-17 sa izmenjenom konstrukcijom trupa aviona, uključujući i krila.
Avion, šifrovan pod nazivom NATO-a „Mistik A“, prvi put je poleteo 26. maja 1982. godine, a deset godina kasnije se koristio za istraživanje ozonskog omotača iznad Antarktika. M-17 je postavio ukupno 12 svetskih rekorda u letenju, uključujući i onaj 28. marta 1990. godine, kada je leteo na visini od 21.830 metara.
M-17 je 1987. godine zamenjen sa M-17 RN, kasnije poznatim kao M-55 „Geofizika“, dok ga je NATO označio kao „Mistik B“. Posle prvog leta 16. avgusta 1988. godine, konstrukcija aviona je dodatno izmenjena — avion je sada imao je duži trup, dva motora i kraća krila.
Sa dužinom od 23 metara, rasponom krila od više od 37 metara i brzinom od 750 kilometara na sat, avion je mogao da leti 6,5 sati, dok je pilot, uz pomoć posebne opreme, mogao da ima obroke.
Avion M-55 je postavio ukupno 15 svetskih rekorda u letenju i svi oni stoje i danas. M-55 je 1997. godine učestvovao u istraživanju stratosfere iznad Arktika i 1999. godine iznad Antarktika.
Sve u svemu, avion M-55 se danas koristi u ekološkim misijama i trenutno se samo jedan takav avion nalazi u službi u Rusiji.
Prema pisanju medija, Rusija razvija novu verziju M-55, pa postoje nagoveštaji da bi on mogao biti redizajniran u bespilotnu letelicu.