Povod za posetu ruskom proizvođaču je početak prodaje malih teretnjaka — „gazela nekst“ i „gazela biznis“ na srpskom tržištu i drugim balkanskim zemljama. Dok prolazimo kroz ogromne pogone nižu se slike čeličnih konstrukcija, kabina kamiona koje vise „u vazduhu“, varnica koje prskaju na sve strane, bazena sa farbom u kojima se mešaju boje, radnika koji usredsređeno rade, kamiona i kombija koji su tek izašli „ispod čekića“ i blistaju punim sjajem… Čuje se samo huka mašina za proizvodnju. Ona nadjačava i naš razgovor.
Žene obavljaju završne radove na kabinama — šrafe, dotežu, zatežu. Muškarci su na trakama, pronose delove ili nešto vare… Neki od njih i sede — da predahnu.
„U toku dana radnici imaju pauzu za ručak i više desetominutnih pauza. To je neophodno kako ne bi došlo do pada koncetracije, umora i eventualnih povreda“, objašnjava nam Andrej Safonov, direktor proizvodnje lakih teretnih automobila „Grupe GAZ“.
Osim bezbednosti radnika, posebna pažnja posvećuje se higijeni. Podovi, police i svaki ćošak fabrike bukvalno blista. Izgleda kao da je svaki kutak i svaki deo posla osmišljen do detalja.
U svakoj hali, na tablama je istaknut dnevni plan rada, predviđena norma, a na kraju dana se proverava učinak i kvalitet rada po svakoj etapi proizvodnje.
Pri ulasku u svaki od pogona opremali su nas kao da ulazimo u bolnicu — za šetnju kroz hale u kojima se vrši farbanje vozila dobijali smo bele mantile, a specijalne naočare za deo gde se vare „školjke“…
Ovde su se nekada proizvodila i borbena vozila za rusku armiju, ali i čuvene „volga“ i „čajka“, koje su bile jedne od omiljenih automobila sovjetskog lidera Leonida Brežnjeva.
Brežnjev je bio strastveni ljubitelj automobila, voleo je brzu vožnju a imao je i sopstvenu kolekciju vozila, koja je prema različitim izvorima brojala od 49 do 324 primeraka.
U svojoj bogatoj kolekciji, Brežnjev je imao dve „čajke“ i dve „volge“, od kojih se jedna nalazi u Muzeju retro automobila u Moskvi.
Zanimljivo je da je prva „čajka GAZ-14“, koja je proizvedena u decembru 1976. godine, bila poklonjena Brežnjevu u čast njegovog 70. rođendana i da je samo ona bila u mahagoni boji, dok su sve ostale „čajke“ bile ofarbane u crno. Ovaj automobil je, međutim, uništen za vreme vladavine Gorbačova, tokom „borbe protiv privilegija“.
Fabrika automobila „GAZ“ ima tradiciju dugu više od osam decenija. Puštena je u rad 1. januara 1932. godine, a prvi kamion „GAZ-a“ sišao je sa trake krajem istog meseca. Za sve ovo vreme, fabrika je razvila više od 40 baznih modela kamiona i automobila, a takođe i autobusa, kombija, vojnih i specijalnih vozila, kao i stotine njihovih modifikacija.
U oktobru 2011. godine proizveden je osamnaestomilioniti „GAZ“.
Danas je ova fabrika opremljena po najsavremenijim evropskim i svetskim standardima.
Svakog dana sa proizvodne trake „GAZ-a“ siđe nekoliko stotina vozila. U fabrici kažu da je moguće proizvesti i nešto više od 500 vozila dnevno, ali da je ovog meseca, po planu, ta brojka nešto manja i iznosi skoro 400 automobila.
Veći deo operacija je automatizovan. Posao obavlja više od 580 robota, koji po ogromnim halama „plešu" i 25.000 ljudi, od kojih su skoro polovina žene.
Grupisani gigantski roboti podižu „školjke“ vozila, rotiraju ih u vazduhu, naginju se napred-nazad, vare kabine kamiona, farbaju ih i poliraju, skladno izvodeći „koreografiju budućnosti“…
„Grupa GAZ“ je u poslednjih pet godina investirala više od milijardu dolara u nove tehnologije i modernizaciju proizvodnje i zahvaljujući tome sarađuje sa „Mercedesom“, „Škodom“ i „Folksvagenom“.
Pokazali su nam kako se prave legendarne „gazele“, ali i „mercedes benc sprinter“, koji se sklapa u istoj hali gde i „gazela nekst“.
Kako su nam rekli u „GAZ-u“, kao deo zajedničkog projekta sa inostranim kompanijama, modernizovano je više od 200.000 kvadrata fabrike.
Posebna atrakcija je Muzej „GAZ-a“, koji će u oktobru ove godine obeležiti jubilej — 50 godina postojanja, a u kojem se nalazi jedinstvena kolekcija „GAZ-ovih“ automobila. Osim toga, muzej prikuplja i čuva sve što ima neke veze sa životom ove fabrike.
Zanimljivo je da su svi automobili, kamioni i vojna tehnika, koja se nalaze u muzeju, i danas u voznom stanju.
I aktuelni predsednik Rusije Vladimir Putin voli ruska kola, i svesrdno podržava domaću proizvodnju. Vlada je u oporavak automobilske industrije uložila mnogo, a Putin je, dok je bio premijer, smatrao da bi i on mogao malo da pripomogne — reklamom.
Putin se prvi put pojavio za volanom automobila kada je 2005. godine na svojoj „volgi“ iz 1956. provozao američkog predsednika Džordža Buša po imanju Novo Ogarjovo, i od tada često sam koristi ovo vozilo.
Ovaj „GAZ-21", u boji slonove kosti, Putin je kupio 2005. godine, a kasnije su ga specijalisti „GAZ-a“ u Nižnjem Novgorodu restaurirali. Čak je i Buš seo za volan, napravio mali krug po teritoriji rezidencije, a zatim je znatiželjnim novinarima rekao: „Nama se svidelo, napravićemo još jedan krug“.
Osim ovog automobila, Putin ima i „volgu GAZ M-21-R“, dok ruski premijer Dmitrij Medvedev ima belu „pobedu“ iz 1948. godine.