Najveći ruski proizvođač automobila „Grupa GAZ“ kreće sa novom linijom teretnih vozila — „gazela nekst“ prema evropskom tržištu i to preko Srbije. Za početak je odlučila da osvoji balkanske zemlje: Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru i Makedoniju.
Predsednik „Grupe GAZ“ Vadim Sorokin, srpskim novinarima u fabrici automobila u Nižnjem Novgorodu, rekao je da je „start prodaje na Balkanu prvi korak ’GAZ-a‘ ka evropskom tržištu“.
„Da bismo to postigli, prešli smo veliki put — naši inženjeri su stvorili novo pokoljenje vozila ’gazela nekst‘, koje je za dve godine postalo najpopularnije vozilo u svojoj klasi u Rusiji. Razradili su verziju Evro-5 za izvoz i sertifikovali vozilo u zemljama EU. Sada nam predstoji rad na razradi brenda ’GAZ‘“, rekao je Sorokin.
Kompanija „GAZ“, lider u istočnoj Evropi, proizvela je prvu „gazelu“ 1994. i od tada je ova linija prepoznatljiva u svetu lakih komercijalnih vozila. Trenutno se u svetu koristi 1,5 miliona vozila „gazela“, a 2013. godine počela je proizvodnja vozila novog pokoljenja „nekst“.
Proizvođač navodi da komercijalna vozila treba da odlikuju izdržljivost, dugovečnost, sposobnost zarade, a malih troškova i niskih ulaganja. U vezi sa navedenim karakteristikama „gazela nekst“ se može pohvaliti novim štedljivim motorom, sa prosečnom potrošnjom goriva od 10,3 litre na 100 kilometara.
Sorokin ističe da je zvanična nosivost „gazele nekst“ 1,5 tona, ali da je vozilo tako konstruisano da može da izdrži i čitave tri tone.
Direktor kompanije „Verano motolodžistik“ i zvanični distributer marke „GAZ“ na Balkanu Milan Vukasović rekao je novinarima da je prodaja u Srbiji počela sredinom godine i izrazio je uverenost da će „GAZ“ naći svoje mesto na tržištu Srbije i drugih balkanskih zemalja.
On je naveo da se osim „gazele nekst“, u Beogradu i dilerskom centru u Nišu, prodaje i model „gazela biznis“.
„’GAZ‘ automobili imaju dve komparativne prednosti u odnosu na konkurenciju. Jedno je cena, a drugo je ogromna mogućnost prilagođavanja, odnosno, modifikacije. Mi smo startovali sa cenom koja je apsolutno konkurentna, i koja počinje od 13.700 evra (bez PDV-a) za bazni model. Naravno, porez je bitna stavka pošto se radi o privrednim vozilima“, kaže Vukasović.
On ističe da ova dva modela teretnih vozila imaju oko 400 varijanti modifikacija, u zavisnosti od zahteva i potreba kupaca, od vozila za pekare do vozila hitne pomoći.
Vukasović kaže da se određeni broj „gazela“, koje „Verano“ ima na lageru, kupcu mogu odmah isporučiti, a modeli sa posebnim zahtevima se mogu naručiti i biće isporučeni u roku od 35 do 45 dana.
Vozila iz programa „gazela neksta“, u Srbiji kao i u Rusiji, imaju produženu garanciju od 3 godine ili 150.000 pređenih kilometara.
Pošto je prodaja u Srbiji već počela, očekuje se da će do kraja godine biti prodato 88 „GAZ-ovih“ vozila, a da će se od 2016. prodavati i nekoliko stotina godišnje.
„Trenutno tržište ovog segmenta vozila u Srbiji je preko 2.000 godišnje i mi smatramo da ’GAZ‘ tu može da učestvuje u ukupnoj prodaji između 10 i 12 procenata, tako da očekujemo prodaju od 200 do 300 vozila na godišnjem nivou, počevši od 2016. godine“, kaže Vukasović, dodajući da je ideja „Verano motorsa“ širenje prodajnih i servisnih centara u Srbiji, a zatim u Banjaluci, Sarajevu, Podgorici i Skoplju.
Prema njegovim rečima, ukoliko bi Srbija i Rusija postigle bilateralni dogovor o bescarinskom uvozu vozila, teretnjaci „GAZ-a“ bi mogli biti jeftiniji za 1.000 do 1.500 evra, i time bi bio još dostupniji. Carina za uvoz vozila iz EU u Srbiju ne postoji, a iz Rusije iznosi 15 odsto, dodaje on.
Direktni konkurenti „GAZ-a“ na tržištu Balkana su „Fijat“, „Ford“, „Pežo“ i „Sitroen“. Cena ruskih vozila je niža za 20 do 30 odsto, ali evropska imaju brend. Vukasović smatra da je zato neophodan razvoj brenda, koji bi sugerisao kvalitet i funkcionalnost.
Srpski novinari imali su priliku da obiđu fabriku „GAZ-a“ u Nižnjem Novgorodu, koja je opremljena po najsavremenijim standardima.
Primera radi, samo u delu fabrike gde se vrši zavarivanje i obavlja jedan deo montaže vozila „radi“ 583 robota.
„Grupa GAZ“ je u poslednjih pet godina investirala više od milijardu dolara u nove tehnologije i modernizaciju proizvodnje i zahvaljujući tome sarađuje sa „Mercedesom“, „Škodom“ i „Folksvagenom“.
Ove godine proizveden je stohiljaditi „folksvagen“ u fabrici „GAZ-a“ i desetohiljaditi „mercedes benc sprinter“, koji se sklapa se u istoj hali gde i „gazela nekst“.
„Grupa GAZ“ objedinjuje 13 preduzeća u 8 regiona Rusije. Prema rečima Sorokina kompanija je tržišni lider i što se komercijalnih vozila u Rusiji tiče ona zauzima više od 50 odsto tržišta u segmentu lakih komercijalnih vozila i oko 75 odsto tržišta u segmentu autobusa.
Sa prodatih 83.616 vozila u 2014. godini, „GAZ“ se nalazi na šestom mestu u Evropi po prodaji srednjih, lakih komercijalnih vozila.
„GAZ“ je prošle godine započeo proizvodnju i prodaju „gazele nekst“ i u Turskoj, a sledeći korak je osvajanje Evrope.