„Izgleda da uvođenje nekoliko novih revolucionarnih tehnologija Rusiji nije dovoljno. Sada sledi ’renesansa‘ nekih (navodno) zastarelih kategorija vojne opreme“, piše na češkom veb-sajtu „Eho24“.
„Tenk ’templar armata‘ T-14 je postao simbol nove ere tenkova a sada ćemo možda videti povratak oklopnih vozova. U ovom trenutku možemo samo da nagađamo koja kategorija naoružanja će sledeća ’oživeti‘, ali je sasvim izvesno da će ona doći kao veliko iznenađenje u vojnoj sferi“.
Ovi komentari su usledili posle predloga ruskog ministra odbrane Sergeja Šojgua da se ožive četiri oklopna voza koja su oduzeta po nalogu njegovog prethodnika.
Vozovi, koji su korišćeni u vojnim operacijama u severnom Kavkazu od 2002. do 2009. godine kao deo posebno formirane trupe ruske železnice, bili su fokusirani na Bajkal, Terek, Amur i Don.
Oklopni vozovi su se pokazali nezamenjivi za demontiranje mina na pruzi, kao i za obnovu oštećenih šina. Kvalifikovane trupe koje putuju takvim vozom u stanju su da obnove šine za nekoliko sati.
Iako oklopni voz nije od velike koristi u opsežnim konvencionalnim „manevarskim“ sukobima, može biti od velike koristi u lokalnim asimetričnim borbama. Posebno može biti koristan protiv militanata ili potencijalnih terorista, za obezbeđivanje sigurnosti železnice, kao podrška iskopavanju mina ili se koristiti za transport povređenih.
Češki mediji su takođe zabrinuti da bi Rusija mogla da izgradi neke „nove oklopne vozove sa teškim naoružanjem“. Ako takav voz krene kao bezbednosna pratnja prednjih jedinica, on može biti odlična platforma za montažu artiljerijskih oruđa, kao što je MSTA 152 mm samohodna haubica i višestrukog sistema za lansiranje raketa Tornado koji je projektovan tako da koristi 122 mm, 220 mm i 300 mm rakete.
Oklopni vozovi, u stvari, imaju dugu istoriju. Oni su korišćeni u američkom građanskom ratu (1861-65), Francusko-pruskom ratu (1870-71) i u Boer ratu u Južnoj Africi krajem devetnaestog veka.
Ruska imperija, koja je videla široki spektar upotrebe oklopnih vozova u prvoj polovini dvadesetog veka, koristila ih je tokom rusko-japanskog rata (1904-05).
Oklopni vozovi su takođe korišćeni u vreme Meksičke revolucije (1910-20) i u Prvom svetskom ratu (1914-18).
Vrhunac aktivnosti oklopni vozovi doživeli su tokom Drugog svetskog rata; Sovjetski Savez i nacistička Nemačka bili su glavni korisnici oklopnih vozova.