Bomba je eksplodirala u glavnom gradu Tajlanda, u jednom od najposećenijih turističkih kvartova, nedaleko od hinduističkog svetilišta koje privlači veliki broj turista. Ovaj atentat je poslednji u nizu napada u kojima širom sveta stradaju civili sa zaštitnim faktorom na licu.
U Kini su se našli na meti terorista 2013. godine na Tjenanmenu, u centru Pekinga, na Baliju je 2002. u napadu na diskoteku poginulo dvesta dvoje ljudi, dok su u Severnoj Africi u poslednjih dvadesetak godina turisti dvanaest puta bili meta — od napada nedaleko od piramida u Gizi 1996. godine i masakra ispred Luksora, preko atentata na Djerbi, u Kazablanki, na Sinaju i u Šarm el Šeiku (u kome je ubijeno 66 osoba, a 130 povređeno), do Marakeša 2011. godine i najnovijih napada u Tunisu.
Zašto baš turisti?
Turistička mesta je teže kontrolisati, ona su često otvorena, a mere bezbednosti diskretnije. Prizor policajaca naoružanih do zuba obično ne ide uz predstavu o odmoru na nekoj romantičnoj destinaciji. Ovo se, međutim, menja, za šta je najbolji dokaz Pariz, u kome se do zuba naoružani vojnici mešaju sa turistima u blizini svih značajnijih gradskih spomenika i institucija.
Razlog je i snažan medijski učinak. Ovakvi napadi, za koje je nekad dovoljan tek jedan kalašnjikov ili ručno napravljena bomba, prava su senzacija, o njima izveštavaju sve svetske stanice, direktni prenosi traju satima, prati ih vojska novinara i kamermana. Kada se na to dodaju društvene mreže, razmere su spektakularne. Prvi snimci napada u Bangkoku i nedavno u Tunisu, snimljeni mobilnim telefonima, postavljeni su na internet neposredno nakon što su izvršeni.
Ovi atentati, na kraju, nanose veliku štetu vladama i ekonomiji ovih zemalja. Turizam je najmasovniji ekonomski i društveni fenomen u 21. veku — 1950. godine je na svetu bilo 25 miliona turista, a prošle godine više od milijardu — odnosno 40 puta više!
U zemljama poput Tajlanda, Egipta i Tunisa, to je glavna privredna grana. Zato ne čudi što je prva reakcija tajlandskog premijera, generala Prajuta Čanočea, predvodnika vojne hunte koja vodi zemlju nakon državnog udara 2014, bila: „Žele da unište našu ekonomiju, turizam“.
Tajland je jedna od najprimamljivijih turističkih destinacija, omiljeno utočište evropske omladine koja traži spas od nezaposlenosti i jednoobraznosti globalizovanog sveta, ali i zemlja koja je pristupačna turistima iz Azije. Prošle godine je Tajland posetilo 26 miliona stranaca, mnogo više nego Grčku i dva puta više nego Japan. U zemlji koja prolazi kroz tešku ekonomsku krizu, turizam je jedina grana koja beleži rast.
Slična situacija je i u Egiptu, gde je zbog duge serije napada turistička poseta prepolovljena. Tunis je nakon atentata u muzeju Bardo i letovalištu u Susu izgubio pola milijarde dolara zbog naglog pada posete, što je veliki udarac za zemlju u kojoj je turizam vitalna grana ekonomije.
Pored vremena, cena i prirodnih bogatstava, kriterijum za izbor zemalja u kojima ćemo provesti odmor postaje i — stepen rizika od terorističkih napada.