Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije objavio je na konferenciji za novinare detalje iz dva odvojena izveštaja — o kvaru na trećem motoru i o tečnosti prosutoj po kontrolnoj tabli u Vladinom „falkonu 50“.
Prosuta kafa može biti uzrok vraćanja aviona u kom je bio predsednik Srbije Tomislav Nikolić na letu Beograd — Rim, ali konačni izveštaj o događaju 17. aprila biće predstavljen po povratku aviona sa servisa u Bazelu, rekao je direktor Direkcije za bezbednost i nadzor u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Aleksandar Godić, prenosi Tanjug.
Upitan da li je greška posade mogla da uzrokuje pad aviona, Godić je rekao da je posada, prema dosadašnjim informacijima, postupila kako treba i nije mogla da izazove pad aviona.
Na pitanje da li je tačno da je avion u toku incidenta propadao dva kilometra na nos, Godić je rekao da se prema prvim informacijima to nije dogodilo, ali da će činjenice o tome biti poznate po završetku konačnog izveštaja.
Direktorka Direktorata za civilno vazduhoplovstvo Mirjana Čizmarov negirala je da se u sastavljanje izveštaja umešala politika, jer je, kako je rekla, Direktorat nezavisno regulatorno telo koje se bavi isključivo bezbednošću vazduhoplovstva u Srbiji.
Čizmarov je detaljno objašnjavajući navode iz preliminarnog izveštaja o vanrednom događaju na letu avio-službe Vlade na avionu „falkon 50“ registarskih oznaka JU-BNA navela da je tokom leta usled greške posade došlo do nenamernog izvlačenja slotova za slučaj nužde.
To je, dodala je, dovelo do neuobičajenog ponašanja aviona i neželjenog gubitka visine, a potom i do prestanka rada motora broj 3 na avionu.
„Posada je uočila grešku i ispravno reagovala, izvršeno je uvlačenje slotova za slučaj nužde i stabilizovan je let aviona“, rekla je Mirjana Čizmarov citirajući izveštaj.
Prema njenim rečima, u povratku ka aerodromu u Beogradu, posada je izvršila propisanu proceduru za pokretanje trećeg motora u vazduhu i motor je pokrenut.
Čizmarov je navela da je razgovor sa posadom aviona objavljen 20. aprila, kojima je odmah po prijemu informacija o događaju izrečena mera zabrane letenja do davanja izjave vazduhoplovnim inspektorima.
Pilot i kopilot su, kako je navela, detaljno opisali čitav tok leta i pored ostalog rekli da se „tokom faze krstarenja prolio manji deo kafe po pijedestalu usled potresa koji je izazvala turbulencija“.
Vazduhoplovni inspektori su potom odlučili da privremeno zabrane rad članovima letačke posade i istog dana su im izdata rešenja, navodi se u izveštaju.
Čizmarov je rekla da će joj vazduhoplovni inspektori nakon sagledavanja kompletne dokumentacije u roku od 72 sata od uručivanja rešenja o privremenoj zabrani rada dostaviti pisani predlog da se članovima posade potpuno ili delimično suspenduje korišćenje dozvole.
Navela je da u roku od pet dana od prijema predloga o njemu treba da se odlučuje, u suprotnom će se smatrati da je zabrana rada prestala.
Čizmarov je rekla i da je, odmah po povratku aviona, u Beogradu obavljen inspekcijski nadzor i da je utvrđeno da je pilot u rubrici „primedbe“ upisao da je došlo do slučajnog aktiviranja „emergency slot extension“ prekidača kada se pri poniranju ugasio motor broj 3 koji je ponovo startovan posle nekoliko minuta, kao i da je sletanje izvršeno normalno.
Dana 18. aprila bio je planiran probni let aviona po preporuci Direktorata i u dogovoru sa avio-službom Vlade, ali nije obavljen zbog nemogućnosti startovanja motora broj 3, kada je i konstatovan problem u gorivnom sistemu motora.
U izveštaju se navodi da je odlučeno da avion sa dva motora preleti u bazni servis u Bazelu, kako bi motor bio naknadno proveren i zamenjene komponente gorivnog sistema.
Vojinović: Ili najnesposobniji pilot ili bizarnost
Komentarišući izveštaj komisije, Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog portala „Tango siks“ ocenio je za Sputnjik da je reč „ili o najnesposobnijem pilotu u istoriji civilnog vazduhoplovstva, ili ovaj bizaran događaj nikada neće biti istražen do kraja“.
„Vrlo je teško nehotice ili blagim pokretima aktivirati prekidač, zbog zaštitnog poklopca koji se na njemu nalazi. Ako se to zaista dogodilo, onda je to konstruktivni propust u samom projektovanju aviona“, objašnjava Vojinović.
On dodaje da je jako bitno da motor nije bio u kvaru, nego je otkazao zbog aktiviranja pretkrilaca. Nagli manevar i poniranje aviona, dovelo je do naglog prekida dotoka vazduha u motor.
Vojinović kaže da u ovom trenutku nije jasno kako je pilot uspeo da aktivira prekidač, a prilično je konfuzan i deo vezan za crnu kutiju, odnosno da li ćemo imati audio-snimak sa leta. Izveštaji inspektora o tome da li je audio-snimak bio isključen ili ne su nedovoljno precizni, kaže naš sagovornik.
„Konstatovano je da kapetan nije ispravno obezbedio taj snimak. Dakle, i tu imamo još jednu bizarnu stvar, zbog čega je bio problem sa snimanjem zvuka? Da je uređaj bio neoperativan, avion ne bi ni poleteo, a u izveštaju bi bilo konstatovano da uređaj ne radi. Dakle, možemo reći da su ga namerno ili slučajno isljučili“, kaže Vojinović.