Ostvarenje rediteljke i novinarke Slađane Topalović Nesterović, koje je na Festivalu dobilo strukovnu nagradu za režiju, prati uzbudljivu avanturu tokom dve godine i 20.000 kilometara na drumovima devet zemalja, i ruši predrasude o tim ljudima sažete u opšte poznato: „ružni, prljavi i zli“.
Za 86 minuta filma, pored avanture bajkera u Srbiji i inostranstvu, gledaoci mogu da isprate priču i o retko zanimljivim ljudima i ceni koju su spremni da plate za svoje ideale, ljudima čiji životni stil nije za svakoga, ali bi svako od nas voleo da ga iskusi barem na kratko.
Jedan od glavnih aktera filma je Goran Jovanović Fonza, Nišlija koji je privukao pažnju javnosti pre nekoliko godina kada se u svečanoj loži na stadionu Marakana u Beogradu pojavio sa predsednikom Rusije Vladimirom Putinom. Fonza kaže da je Bog poklonio čoveku motor da bi bio slobodan, a svi koji voze motor sa njim su mu braća.
„Svako od nas je izabrao svoj put i hrabro gleda na svoj život, ne iščekuje neku svetliju budućnost i ne priča o prošlosti. Šta je bilo — bilo je; šta će da se desi još se nije desilo“, kaže Fonza i dodaje da je „u životima bajkera najvažnije da sedneš na motor da te vetar išiba i sve ti bude drugačije“.
Rediteljka Slađana Topalović Nestorović kaže da je inspiraciju za film dobila još 2011. godine, jer je to bio težak period za nju imajući u vidu, kako je rekla, sveopštu apatiju zbog tadašnje političke situacije u Srbiji.
„Zahvaljujući Fonzi mi se otvorio ceo svet, upoznala sam te divne ljude, a takođe sam upoznala i rusku ekipu predvođenu jednim fantastičnim čovekom — Aleksandrom Zaldastanovim, poznatijim pod nadimkom Hirurg. Želja mi je bila da iz prve ruke proverim kakav je zapravo odnos ruskog naroda prema Srbiji i da li je istina ono što su nam svi govorili, a to je da nema ljubavi i da je samo u pitanju politički interes. Uspela sam to da proverim i sa sigurnošću tvrdim da to nije tako“, poručuje Topalović Nesterovićeva.
Trenutni predsednik srpskih „Noćnih vukova“ Saša Savić Švaba je najavio da će srpski bajkeri, na poziv svojih ruskih kolega, učestvovati 9. maja na tradicionalnoj vojnoj paradi u Moskvi u čast sedamdesetogodišnjice od pobede u Drugom svetskom ratu.
Završen 62. Festival dokumentarnog i kratkog filma
Svečanim proglašenjem i uručenjem nagrada sinoć je u velikoj sali Doma sindikata završen 62. Beogradski festival dokumentarnog i kratkometražnog filma (BFDKF). U domaćoj selekciji žiri je za najbolji film nagradio dugometražni dokumentarni film „Logbook Serbistan“ reditelja Želimira Žilnika, a u kategoriji srednjemetražni dokumentarni film „U mraku“ Gorana Stankovića.
U kategoriji kratkog metra nagrađeni su: za najbolji dokumentarac „Koreni zla“ Želimira Gvardiola, za najbolji igrani film „Crtani“ Dušana Babića, za najbolji animirani „Joy & Joy“ Đuzepea Belavije, za najbolji studentski „If I had it my way I would never lice“ Marka Grbe Singa, i za najbolji eksperimentalni „Veče uz radio“ Miloša Tomića.
Strukovne nagrade dobili su za režiju Slađana Topalović Nestorović — „Drugo ime za slobodu“, za scenario Dejan Petrović „Restart“, za montažu Nikola Dragović — „Okean“, Milan Jakonić i Tamara Drakulić, za fotografiju Miladin Čolaković — „Gadan sapun“, za produkciju Sabolč Tolnai — „Cveće zla“, za dizajn zvuka Aleksandar Protić — „Anpl“, i za muziku Aleksandar Rančić — „Marijina epizoda“.
U regionalnoj selekciji žiri je za najbolji dugometražni dokumentarni film nagradio film „Potrošeni“ Boruta Šeparovića, a za najbolji srednjemetražni dokumentarni „Pravi čovek za kapitalizam“ Dušana Moraveca.
U kategoriji kratkog metra nagrađeni su: za najbolji dokumentarni film „Epoha“ Vladimira Perovića, za igrani „Šetač“ Filipa Mojzeša, za animirani „Levitacija“ Marka Meštrovića, za studentski „Neki od nas“ Anje Kavić, i za eksperimentalni „Amnezijak na plaži“ Dalibora Barića.
Strukovne nagrade dobili su: za režiju Tiha Klara Gudac — „Goli“, za scenario Tatjana Božić i Aleksander Goekjian — „Ljubavna Odiseja“ , za montažu Damir Čučić — „Naslovnica“ i „Rakijaški dnevnik", za fotografiju Boric Poljak — „Rakijaški dnevnik“ i „Autofokus“, za produkciju Nenad Puhovski — „Goli“,„Prolaz za Stelu“ i „Ljubavna odiseja“.
Posebno priznanje za produkciju dobili su Vera Robić Škarica i Hrvatski filmski savez, nagradu za dizajn zvuka Tomislav Babić — „Amnezijak na plaži“, i za muziku Goran Štrbac — „Rakijaški dnevnik“.
U međunarodnoj selekciji debitantskih dugometražnih dokumentaraca nagradu za najbolji film dobio je „15 ćoškova sveta“ Zuzane Solakievič, a specijalno priznanje „Vreme za dremku“ Karoline Plat.
Odluke o nagradama donela su tri žirija — za domaći program u sastavu Milan Vlajčić, Nevena Matović i Goran Radovanović, za regionalni sastavu Dubravka Lakić, Snežana Ivanović i Mladen Đorđević, a za međunarodni u sastavu Andrea Rajter, Goran Terzić i Vladan Petković.
Na osnovu glasanja gledalaca, nagradu publike dobio je film „Goli“ rediteljke Tihe Klare Gudac. Od 23. marta prikazano je 96 filmova u takmičarskom i više desetina u pratećem programu, koje su odabrali novi umetnički direktor festivala Mladen Matičević i članovi Odbora festivala — Igor Toholj, Bogdan Petković, Petar Jakonić i Stevica Živkov.
Pored četiri sale Doma sindikata, projekcije su održavane u bioskopu Fontana i Domu kulture Studentski grad.