00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920, 26.08.2021
DRUŠTVO
Društvene teme, zanimljive priče, reportaže, događaji, festivali i kulturna dešavanja iz Srbije, i ostatka sveta

Ovo je poziv da gradimo tvrđavu: Strašno srpsko stradanje koja se okončava pobedom i – Vaskrsenjem

© Foto : Produkcija RežimSnimanje serije "Tvrđava"
Snimanje serije Tvrđava - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Pratite nas
Serija „Tvrđava“ je zadužbina onih koji su je stvarali, ali i poziv da gradimo tvrđavu Duha Svetoga - Crkvu kao zajednicu ljubavi. Ona je molitva za stradalnike, one koji nose krst tog velikog stradanja, ali i molitva za generacije koje dolaze. Govori o porazima, a završava se pobedom - Vaskrsenjem. Jednako je važno i što poziva na dijalog.
Ovo su reči sveštenika Darka Nikolića na tribini „Duša Tvrđave“ održanoj krajem prošle nedelje u Domu kulture „Studentski grad“:
„Tvrđava“ poziva na dijalog, da konačno saznamo šta nam se desilo. Poziva na istinski dijalog, a on podrazumeva molitveni duh. Jer molitva nije ništa drugo nego – dijalog“.
Dok polemika o dokumentarističkom, istorijskom i političkom aspektu događaja koje opisuje serija RTS-a „Tvrđava“ ne jenjava na društvenim mrežama i u televizijskim emisijama, otac Darko otvorio je priču o njenim duhovnim porukama, koje su, veruje, iznad svega.
Starešina paraklisa Svetog Jovana Zlatoustog u Studentskom gradu, sa blagoslovom patrijarha srpskog Porfirija, okupio je studente i kreatore „Tvrđave“, scenariste Gorana Starčevića i Mirka Stojkovića i reditelja Sašu Hajdukovića.
© Foto : Milorad Marković/DKSGZbog velikog interesovanja, tribina je iz male sale Doma kulture "Studentski grad" preseljena u biblioteku
Zbog velikog interesovanja, tribina je iz male sale Doma kulture Studentski grad preseljena u biblioteku - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Zbog velikog interesovanja, tribina je iz male sale Doma kulture "Studentski grad" preseljena u biblioteku

Umiranje i ponovno rađanje

Jerej Nikolić, koji je i vodio tribinu, najpre se osvrnuo na glavi lik - Luku Bašu, oko čije sudbine i ljubavne priče sa Hrvaticom Darijom, u kontekstu društveno-političkih prilika zemlje koja se raspada, je izgrađena serija.
„Njegovo odrastanje i sazrevanje prati čitav niz simboličnih ’’umiranja i rađanja’’. Odrasta kroz lomove. Dečak u njemu „umire’’ ranjavanjem na ratištu, a ponovo se rodi u bolnici na oporavku. Hromost je trajni trag njegove rane koja je posledica greha, istorije, nasleđa. Kada se oslobodi Dilpare, princa tame tog vremena i prostora, i donosi odluku da ide drugim putem, preplivavajući Drinu, kao da se krsti u novog sebe. U manastiru počinje da otkriva istinu o sebi, poreklu, porodici, svetu u kome je odrastao“, primetio je sveštenik i dodao da ovaj lik ima sveobuhvatni značaj, jer Lukino odrastanje, padovi i lomovi, predstavljaju naš lični, ali i kolektivni put.
U padu Krajine, proterivanju 250 hiljada Srba iz Hrvatske, vidi jasnu biblijsku paralelu kao tragediju jednog naroda, epskih razmera. Prema njegovom tumačenju Luka i tokom te tragedije simbolično traži vodu kao alegoriju na duhovnu žeđ. Pokajanje pred sveštenikom je njegov čin ulaska u istinski život, zrelost.
© Foto : Milorad Marković/DKSGGoran Starčević, scenarista serije "Tvrđava"
Goran Starčević, scenarista serije Tvrđava - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Goran Starčević, scenarista serije "Tvrđava"

Posledice greha predaka

Poseban segment razgovora odnosio se na transgeneracijsko prenošenje posledica greha kroz lažnu veru, opredeljenja i odluke koje su donošene u prethodnim generacijama. A oni koji u ovoj priči donose važne odluke, ne znaju za Boga.
Na pitanje da li je Dilpara svojevrsni Juda, scenarista Goran Starčević kaže da se taj lik može i tako tumačiti:
„Većina njegovih postupaka ide iz neke sebične ljubavi prema svom sinu, pristaje na razne dilove i paktove sa đavolima zbog kojih će mnogi ljudi patiti, u plemenitoj nameri da spase svog sina. Na kraju ga davanjem ključeva od svog automobila praktično šalje u smrt i kod gledaoca izaziva empatiju, uprkos tome što je mnoge unesrećio svojim izdajama“, rekao je Starčevič.
On je podsetio da i u antičkim dramama postoji prokletstvo predaka, koje se reflektuje na naslednika.
© Foto : Milorad Marković/DKSGProfesor Fakulteta dramskih umetnosti, dr. Mirko Stojković, koji je krator serije
Profesor Fakulteta dramskih umetnosti,  dr. Mirko Stojković, koji je krator serije - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Profesor Fakulteta dramskih umetnosti, dr. Mirko Stojković, koji je krator serije

Izdaja zbog ljubavi ili sebičnosti

Druga linija posledica greha, kako je primetio jerej Nikolić, je naš odnos prema sadašnjem trenutku, nesvest o dešavanjima u drugom delu države, nesvest o postojanju drugog, potrebi da mu se pomogne, nesvest o granicama svoga bića. Greha ne - ljubavi, nemogućnosti da napravi iskorak ka drugom
Starčević kaže da je nemar ljudi u Beogradu prikazan u sceni u kojoj razgovaraju Beograđanin Petar i Nikica iz Knina.
"Mnogi ljudi do rata nisu ni znali da Srbi žive u Hrvatskoj. Da li je to lični ili nemar sistema koji nije hteo da ljudima predstavi saznanje o pripadnicima svog naroda van Srbije, ne znamo“, primetio je Starčević, koji je student Fakulteta dramskih umetnosti.
Njegov profesor Mirko Stojković kaže da ovaj „greh“ dobrim delom spada u zamenu teza:
„Napravljena je zamena teza oko toga ko je vodio ratove devedesetih, da je to bila borba za Veliku Srbiju. U tom narativu preskače se deo da su Srbi živeli u Hrvatskoj i na drugim teritorijama gde su bili ratovi. Mlađoj generaciji deluje kao da smo mi krenuli u osvajanje, da bi ih okupirali“.
Mladi prisutni na ovoj tribini pokazali su da vrlo dobro barataju činjenicama o događajima iz vremena kada nisu bili ni rođeni.
Njihova opservacije, emotivni osvrti na seriju i pitanja autorima osvetlili su i druge tematske slojeve i duhovne poruke serije.
Profesor Stojković je govorio i o sinergiji, zajedničkom radu, posvećenosti i okretanju jednih ka drugima, ljudi koji su radili na ovom projektu, učinili da serija ima rekordnu gledanost od prve epizode.
© Foto : Produkcija RežimLjubomir Bandović u ulozi Veselina Dilparića
Ljubomir Bandović u ulozi Veselina Dilparića - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Ljubomir Bandović u ulozi Veselina Dilparića

Kolorit dva sveta koji se sudaraju

Hajduković, koji je o „Duši Tvrđave“ govorio putem video linka iz Banjaluke, posebno se osvrnuo na igru svetla i teme, kako su je zamislili kreatori serije, a koja je, sudeći po reakcijama posetilaca tribine, ostavila jak utisak na gledaoce.
Beograd je oličen u personofikaciji ’’kneza tame’’ u čije kandže upada antiheroj Luka, ali i ceo narod Krajine koja je osvetljena i čista.
Zanimljivu igru svetla i tame likova i predela, dva sveta koji se sudaraju, autori su naglasili i kada glavni lik gleda monahe kako se mole i upoznaje novi svet koji ne zaslepljuje, potpuno je drugačiji od tame Beograda i svetlosti Knina.
„Moja ideja je bila da to bude jedan film, a dva sveta koja se sudaraju, svet u podrumu u kome Igor drži špijuna Mićka, više pripada Beogradu nego Kninu, trenutak kada se Dilpara pojavljuje isto je više Beograd nego Knin. To smo imali kao jasan koncept, a ipak smo pazili da ne izgleda kao druga serija, da se ne oseti razlika, sve do ekstremnih upotreba boja kao što je crvenilo”, rekao je Hajduković, koji je otkrio i tehničke detalje pomoću kojih je došao do posebnog svetla, scene u Kninu zabeležene su starim objektivima, kao u ostvarenju „Kum“, kako bi se dobio utisak nostalgičnog.
© Sputnik / Senka MilošOtac Darko Nikolić organizovao je i vodio tribinu "Duša Tvrđave"
Otac Darko Nikolić organizovao je i vodio tribinu Duša Tvrđave - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
Otac Darko Nikolić organizovao je i vodio tribinu "Duša Tvrđave"

Tvrđava je Hristos

Glavni junak sinu daje ime Gavrilo po Arhangelu Gavrilu, primetio je moderator, uz podsećanje da je on blagovesnik spasenja. Serija se i završava vaskršnjim ručkom preživelih protagonista, pre kojeg se otac i sin mole pred ikonom arhangela, a poslednji kadar pokazuje novi život u utrobi, ljubav i nadu, pobedu života.
Serija koja počinje „Krajem“, a završava „Početkom“, jasno aludirajući na smrt i život, gledaoce sve vreme drži u atmosferi Velikog petka, ali nas i uvodi u atmosferu Vaskrsenja.
Otac Darko Nikolić kaže da njena završna scena ima liturgijski, a time i eshatološki karakter. Ona oprisutnjuje atmosferu Carstva Božjeg:
„U hrišćanstvu se tvrđavom naziva Hristos, Bogorodica, naziva se crkva, ali tvrđava na koju je glavni junak pozvan da je sagradi podrazumeva da kroz svoj unutrašnji, stvara i spoljni svet u kome će biti prostora za drugog. Tvrđava nije zid koji razdvaja, već duša koja ide drugome u susret, koja nas međusobno spaja, uvodi u jedinstvo i zajedništvo sa drugim“.
On za Sputnjik kaže da su ga nakon tribine kontaktirali studenti iz Banjaluke sa željom da se ovakav događaj održi i na njihovom univerzitetu, ali i studenti Bogoslovskog fakulteta u Beogradu.
© Foto : Aleksandar Letić/Produkcija Režim"Tvrđava" je priača o izdaji srpskog naroda u Krajini, ali je pre svega priča o Luki i Dariji
Tvrđava je priača o izdaji srpskog naroda u Krajini, ali je pre svega priča o Luki i Dariji - Sputnik Srbija, 1920, 28.12.2025
"Tvrđava" je priača o izdaji srpskog naroda u Krajini, ali je pre svega priča o Luki i Dariji
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala