https://lat.sputnikportal.rs/20251223/kineski-naucnici-smislili-kako-da-smanje-rizik-od-pozara-litijum-jonske-baterije-1193988235.html
Kineski naučnici smislili kako da smanje rizik od požara litijum-jonske baterije
Kineski naučnici smislili kako da smanje rizik od požara litijum-jonske baterije
Sputnik Srbija
Kineski istraživači sa Univerziteta u Hongkongu razvili su novu vrstu litijum-jonske baterije koja značajno smanjuje rizik od pregrevanja i opasnost od požara. 23.12.2025, Sputnik Srbija
2025-12-23T22:38+0100
2025-12-23T22:38+0100
2025-12-23T22:38+0100
nauka i tehnologija
nauka i tehnologija
društvo
kina
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/05/05/1171798332_0:789:2048:1941_1920x0_80_0_0_b5a7af396bf7b85c45eb29046525b08d.jpg
Njihov pristup menja hemiju baterije, a ne proizvodni proces, tako da novitet može da se brzo uvede u postojeće proizvodne linije uz zadržavanje visokih performansi, prenosi portal Gulf njuz.Nova metoda kineskih naučnika menja standardni tečni elektrolit u bateriji mešavinom dva rastvarača koji su osetljivi na temperaturu.Elektrolit je celokupna hemijska supstanca u bateriji koja omogućava protok jona između katode i anode, a u litijum-jonskim baterijama elektrolit obično sadrži rastvarač i so litijuma.Rastvarač je tečni deo elektrolita koji rastvara litijumsku so i omogućava jonsku provodljivost.Prema novom otkriću naučnika, na normalnoj temperaturi prvi rastvarač održava stabilnost i performanse baterije, dok drugi reaguje na pregrevanje i zaustavlja rast temperature koji bi u drugim situacijama mogao da dovede do požara.Laboratorijski testovi pokazuju da se baterija sa novim elektrolitom, kada se probuši ekserom, zagreva za samo 3,5 stepeni Celzijusa, dok temperatura u standarnim baterijama u istoj situaciji raste čak na 555 stepeni, što je dovoljno da se metal istopi.Nezavisni eksperti ocenjuju istraživanje kao inovativno i značajno jer poboljšava bezbednost bez gubitka performansi, a troškovi uvođenja ove tehnologije su tek neznatno veći u odnosu na standardnu proizvodnju.Istraživači već pregovaraju sa proizvođačima baterija, a komercijalni proizvodi sa ovom tehnologijom mogli bi da se pojave na tržištu za tri do pet godina.Testiranja za veće baterije, poput onih za električne automobile, još su u toku, ali stručnjaci su optimistični.Litijum-jonske baterije pokreću većinu modernih uređaja kao što su pametni telefoni i laptop računari, a nova metoda bi mogla da značajno unapredi njihovu bezbednost.Pogledajte i:
kina
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2025
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
Vesti
sr_RS
Sputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.sputnikportal.rs/img/07e8/05/05/1171798332_0:597:2048:2133_1920x0_80_0_0_a40f4f4a4af4f87657b27e0f7c083d1a.jpgSputnik Srbija
feedback.rs@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
nauka i tehnologija, društvo, kina
nauka i tehnologija, društvo, kina
Kineski naučnici smislili kako da smanje rizik od požara litijum-jonske baterije
Kineski istraživači sa Univerziteta u Hongkongu razvili su novu vrstu litijum-jonske baterije koja značajno smanjuje rizik od pregrevanja i opasnost od požara.
Njihov pristup menja hemiju baterije, a ne proizvodni proces, tako da novitet može da se brzo uvede u postojeće proizvodne linije uz zadržavanje visokih performansi,
prenosi portal Gulf njuz.
Nova metoda kineskih naučnika menja standardni tečni elektrolit u bateriji mešavinom dva rastvarača koji su osetljivi na temperaturu.
Elektrolit je celokupna hemijska supstanca u bateriji koja omogućava protok jona između katode i anode, a u litijum-jonskim baterijama elektrolit obično sadrži rastvarač i so litijuma.
Rastvarač je tečni deo elektrolita koji rastvara litijumsku so i omogućava jonsku provodljivost.
Prema novom otkriću naučnika, na normalnoj temperaturi prvi rastvarač održava stabilnost i performanse baterije, dok drugi reaguje na pregrevanje i zaustavlja rast temperature koji bi u drugim situacijama mogao da dovede do požara.
Laboratorijski testovi pokazuju da se baterija sa novim elektrolitom, kada se probuši ekserom, zagreva za samo 3,5 stepeni Celzijusa, dok temperatura u standarnim baterijama u istoj situaciji raste čak na 555 stepeni, što je dovoljno da se metal istopi.
Nezavisni eksperti ocenjuju istraživanje kao inovativno i značajno jer poboljšava bezbednost bez gubitka performansi, a troškovi uvođenja ove tehnologije su tek neznatno veći u odnosu na standardnu proizvodnju.
Istraživači već pregovaraju sa proizvođačima baterija, a komercijalni proizvodi sa ovom tehnologijom mogli bi da se pojave na tržištu za tri do pet godina.
Testiranja za veće baterije, poput onih za električne automobile, još su u toku, ali stručnjaci su optimistični.
Litijum-jonske baterije pokreću većinu modernih uređaja kao što su pametni telefoni i laptop računari, a nova metoda bi mogla da značajno unapredi njihovu bezbednost.