00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
ORBITA KULTURE
10:00
120 min
SPUTNJIK INTERVJU
16:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
21:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Intermeco“
07:00
30 min
ORBITA KULTURE
U kojoj književnoj epohi živimo
16:00
120 min
MILJANOV KORNER
Život je kao boks: Naučite da primate udarce, ali zadate pobednički
20:00
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
„Prečnik stranim rečima i izrazima“
20:30
30 min
SPUTNJIK INTERVJU
Neko laže: Tramp ili Zelenski
21:30
30 min
JučeDanas
Na programu
Reemiteri
Studio B99,1 MHz, 100,8 MHz i 105,4 MHz
Radio Novosti104,7 MHz FM
Ostali reemiteri
 - Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Kako su se partizani borili za slobodu - i na filmu

© Sputnik / Marija JakovljevićLordan Zafranović
Lordan Zafranović - Sputnik Srbija, 1920, 04.12.2024
Pratite nas
Cenzura je danas svuda prisutna, cenzura je u našim glavama, a jedna od najvećih bolesti današnjice je autocenzura, izjavio je ugledni reditelj Lordan Zafranović, govoreći na predstavljanju knjige „Umivanje prevratnika – partizanski film“ autora Aleksandra Vranješa.
Knjiga je objavljena u izdanju Instituta za noviju istoriju Srbije i izdvačke kuće „HERAedu“, a predstavljena je u okviru Festivala humanistike, kulture i umetnosti koji se održava u Muzeju PTT Srbije.
© Valentina BulatovićPromocija knjige "Umivanje prevratnika - partizanski film" Aleksandra Vranješa
Promocija knjige Umivanje prevratnika - partizanski film Aleksandra Vranješa - Sputnik Srbija, 1920, 04.12.2024
Promocija knjige "Umivanje prevratnika - partizanski film" Aleksandra Vranješa

Zafranović: Danas nema filma bez države

Na promociji Vranješove monografije o propagandnoj ulozi jugoslovenskih ratnih filmova Zafranović je podsetio na teškoće s kojima su se autori suočavali tokom stvaranja filmova u prethodnim decenijama.
„Ova knjiga me je na neki način vratila u vlastitu istoriju, u vreme kada smo se svakim filmom borili za mali pomak u slobodi. Ne treba zaboraviti da su sedamdesetih godina, kada smo završavali filmsku akademiju, mnogi autori bili bivši partizani. Ova knjiga je vredna jer otvara jednu od najvažnijih bolesti današnjice, a to je autocenzura. Pokrenula me je da vidim zbog čega u celoj Evropi, još od pada Berlinskog zida, postoji zatišje u takozvanom kritičkom filmu. Nigde u Evropi nema više tih žestokih filmova koji govore o vremenu u kojem živimo, nema žestokih istina koje su bolne danas i ovde“, rekao je Zafranović.
On je naglasio da je cenzura bila stalni pratilac umetničkog stvaralaštva, bilo da je reč o amaterskom filmu, bilo o profesionalnoj produkciji, i to ne samo u Jugoslaviji, već i u drugim zemljama, uključujući današnje države koje su nasledile bivšu Jugoslaviju.

„Danas nema filma bez države, producent je zapravo država, ne samo na području ovog regiona, nego i u Evropi“, zaključio je Zafranović.

Politički i ideološki aspekti partizanskog filma

Knjiga „Umivanje prevratnika – partizanski film“ istražuje političke i ideološke aspekte filmova koji su bili usmereni ka jačanju narativa o partizanskoj borbi i narodnoslobodilačkom otporu tokom Drugog svetskog rata.
Vranješ, koji je doktor političkih nauka i ambasador Bosne i Hercegovine u Srbiji, analizira filmske naslove iz perioda 1946–1990. godine, usredsređujući se na ključne naslove kao što su „Slavica“, „Bitka na Neretvi“, „Sutjeska“, „Užička republika“ i „Gluvi barut“, te prikazuje kako su ovi filmovi služili kao alat propagande u službi tadašnjeg političkog sistema.
Istoričar Mile Bjelajac je, govoreći o knjizi, ukazao na to da je partizanski film bio ključan za stvaranje političkog identiteta nove Jugoslavije, kao i za legitimaciju narodnooslobodilačke borbe.
„Autor gleda mesto u političkoj propagandi i legitimisanju partizanskog pokreta otpora, narodnooslobodilačke borbe, revolucije, te važne komponente - bratstva i jedinstva, u zemlji koja je bila zemlja pomirenja“, rekao je Bjelajac, dodajući da je upravo film bio jedan od ključnih alata za izgradnju kolektivne svesti o herojskoj borbi protiv okupatora.
Iako je filmska produkcija bila strogo kontrolisana, Vranješ ukazuje na suštinsku ulogu koju je film imao u oblikovanju istorijskog pamćenja i izgradnji nacionalnog identiteta.
Jedan od najvažnijih aspekata koji autor razmatra jeste kako su filmovi iz tog perioda oblikovali slike o „prijateljskim“ i „neprijateljskim“ narodima, što je posebno bilo vidljivo u prikazivanju suparničkih političkih pokreta, kao što je bio Ravnogorski pokret, čiji je imidž u mnogim filmovima bio prikazivan kroz izuzetno negativnu optiku.
„Dobro je autor uočio kreiranje stereotipa o Ravnogorskom pokretu, koji je smatran glavnim ideološkim protivnikom“, rekao je Bjelajac, naglašavajući da su partizanski filmovi često prikazivali „jednu istinu“, dok su druge perspektive bile potisnute.
Vranješ analizira i kako je film korišćen kao sredstvo za širenje ideja bratstva i jedinstva, dok su se istovremeno potiskivali drugi, nepoželjni aspekti istorije, poput građanskog rata i unutrašnjih sukoba.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala