Čudovišta i lutke bez emocija: Ruski naučnici otkrili koje igračke su štetne za decu
© Sputnik / Ekaterina ChesnokovaZastrašujuća igračka
© Sputnik / Ekaterina Chesnokova
Pratite nas
Naučnici sa Državnog pedagoškog univerziteta u Novosibirsku otkrili su da savremene dečije igračke mogu negativno da utiču na formiranje ličnosti deteta. Prema mišljenju autora, većina igračaka prenosi iste doživljaje, bliske ravnodušnosti, što dovodi do iskrivljenog pogleda dece o svetu oko sebe i sebi samima.
Rezultati su objavljeni u časopisu „Institut za psihologiju Ruske akademije nauka. Socijalna i ekonomska psihologija“.
U uslovima savremene porodice, gde su roditelji često vremenski ograničeni, značaj igračaka za podizanje deteta značajno raste, saopštili su na ruskom univerzitetu.
Istraživači su otkrili da većina modernih dečijih igračaka formira iskrivljenu sliku „idealne“ odrasle osobe i sopstvene budućnosti. Prema rečima naučnika, lutka sve češće poprima različite čudovišne oblike, ili, sasvim suprotno, postaje izuzetno naturalistička i preterano detaljna, odražavajući nekrofilne crte, što može da izazove interesovanje za temu smrti, okrutnosti i uništenja.
Pored toga, prema mišljenju stručnjaka, većinu savremenih igračaka karakteriše nedostatak emocionalnog izražaja, uprkos jarkoj boji. Paradoksalan efekat nastaje jer šarenolikost protivreči statičnoj prirodi igračke i njenoj ograničenoj funkcionalnosti.
Kada dete pokuša da se igra sa lutkom koja na prvi pogled deluje zanimljivo, ispostavi se da ona „ne može ništa“. Zbog toga dete stiče utisak da ga igračka vara – više obećava nego što pruža, navodi se u istraživanju.
© Sputnik / Ekaterina ChesnokovaIgračke-čudovišta
Igračke-čudovišta
© Sputnik / Ekaterina Chesnokova
„To rezultira činjenicom da igračke ne izazivaju osećaj među decom da su žive, već da su samo komadi plastike i sintetičkog krzna“, naglasila je docent katedre za socijalnu psihologiju i viktimologiju Državnog pedagoškog univerziteta u Novosibirsku Olga Belobrikina.
Prema njenim rečima, preovlađivanje „emocionalno siromašnih igračaka“ može dovesti do deficita emocionalne inteligencije kod dece, zbog čega postoji rizik od vaspitanja čitave generacije hladnih i pasivnih ljudi.
Birati igračke koje razvijaju pamćenje, motoriku, maštu
Međutim, ruski naučnici nude rešenje.
Kako bi se izbegao takav scenario, autori preporučuju roditeljima da biraju igračke koje razvijaju pamćenje, motoriku, maštu i društvene veštine bez agresivnih slika: muzičke instrumente, konstrukcione setove, slagalice, klasične lutke.
Belobrikina je napomenula da je istraživanje obavljeno korišćenjem originalne metodologije koju je razvio jedan od autora. Analiza je zasnovana na teoriji koja povezuje spoljašnjost igračke sa emocijama koje je ispunjavaju. Emocionalni sadržaj je meren korišćenjem kompjuterske tehnologije – program koji su razvili naučnici analizirao je boju, teksturu i kompozicione karakteristike, precizirala je ona.
U ovoj fazi, stručnjaci se suočavaju sa zadatkom da unaprede razvijenu metodologiju, odnosno da je prilagode rešavanju različitih istraživačkih problema i dobiju sertifikat.
Pogledajte i: