- Sputnik Srbija, 1920, 26.08.2021
DRUŠTVO
Društvene teme, zanimljive priče, reportaže, događaji, festivali i kulturna dešavanja iz Srbije, i ostatka sveta

Slava Beograda: Presečen slavski kolač, služena liturgija u Hramu Vaznesenja na Spasovdan /foto/

© Tanjug / Vlada Republike Srbije/ Slobodan MiljevićObeležavanje Spasovdana, slave grada Beograda
Obeležavanje Spasovdana, slave grada Beograda - Sputnik Srbija, 1920, 13.06.2024
Pratite nas
Predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić, kao domaćin i patrijarh srpski Porfirije su danas u Skupštini Grada sečenjem slavskog kolača obeležili gradsku slavu Spasovdan, a tom činu prisustvovali su i predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević i član Privremenog organa Grada Beograda Nikola Nikodijević.
Šapić je pozdravio sve prisutne goste i rekao da po drugi put u ovom zdanju u prisustvu patrijarha srpskog Porfirija lomili slavski kolač i na taj način obeležava slava grada Beograda- Spasovdan.
„Želim da to postane deo tradicije. Izuzetno mi je drago što i ove godine u tom pravcu nastavljamo. Drago mi je što je tu pre svega i moj prijatelj, onda i predsednik srpske vlade gospodin Miloš Vučić i to treba da bude još jedan pokazatelj da smo mi svi na istom zadatku. Da smo mi svi jedna strana, nas dvojica smo razgovarali da periodu ispred nas pokažemo kako na različitim nivoima vlasti ili kako god to nazvali treba da sarađujemo zajedno, da imamo stalnu komunikaciju“, rekao je Šapić.
On je dodao da je važno da se pokaže saradnja u svim sferama društva i nivoima vlasti i da postoji jedna sinhronizovana i jedinstvena politika.
„Politiku koja će se boriti za interes srpskog naroda. Želim da se zahvalim i srpskoj pravoslavnoj crkvi. Prošli put sam nešto više o tome govorio, postoje pokušaji jednog dela javnosti da sve ono što je tradicionalno predstavi kao retrogradno, a ja mislim da je obrnuto. Da ono što je tradicionalno treba da nam pomogne da idemo napred. Da budemo bolji, uspešni i da idemo napred, uz našu crkvu i nadam se da će to neće menjati“, rekao je Šapić i poželeo srećan Spasovdan svima.
Patrijarh srpski Porfirije čestitao je svima slavu i istakao da je slava radost i pojava optimizma.
„Slava je takođe oslanjanje na korene, ali u isto vreme pogled i u budućnost. Mi danas slavimo Spasovdan i u samom događaju Spasovdana otkriva se i smisao slave, svake slave uopšte. Slavimo autentičnog, pravog, jedinog Boga, ali danas slavimo i autentičnog i pravog čoveka. Slavimo jedinstvo između Boga i čoveka, međutim slavimo i jedinstvo ljudskog roda, jedinstvo svoje porodice, svoga grada, svoga naroda. Zato nije slučajno da je Spasovdan izabran da bude slava prestonog grada Beograda“, rekao je patrijarh.
On je dodao da podsetnik svima nama treba da bude poruka ovog praznika.
„To je da svim silama i snagama činimo sve da budemo međusobno kao jedno, jer samo onda kada se prepoznajemo, bez obzira na to što možemo imati različite poglede po određenim pitanjima, možemo imati istinsku i pravu radost“, rekao je Porfirije.
Patrijarh srpski je dodao da je danas tu i zajedno sa nadbiskupom Katoličke crkve, gospodinom Nemethom, ali i sa predstavnicima islamske zajednice sa kojima na isti način delimo brige i probleme, ali iznad i pre svega radost.
On je istakao da kroz jevanđelje znamo ko je Bog, ali i kakav treba da bude čovek i šta je autentično.
„Sve različnosti mogu da postoje, ali nijedna ukoliko je suprotna ljudskoj prirodi ne sme da bude postavljena kao princip i kao zakon. To je naše određenje, to slavimo i zato danas jesmo radosni i zato smo danas puni optimizma. Hoćemo svim silama da budemo bolji od sebe i kao pojedinci, ali i svi zajedno kao narod. Danas se molimo za mir, radost, razumevanje i jedinstvo u svom narodu, ali u istoj meri i još više za međusobno prihvatanje, poštovanje bez obzira kom narodu da pripadamo i kom se Bogu molimo. To znači Spasovdan, to je poruka jevanđelja, to je poruka Hristova“, naglasio je patrijarh.
Prijemu povodom slave Grada Beograda Vaznesenja Gospodnjeg- Spasovdana prisustvovali su i ministri u vladi Srbije - ministri bez portfelja Ivica Tončev, Tatjana Macura i Nenad Popović, direktor Kancelarije za javnu i kulturnu diplomatiju Arno Gujon, predstavnici pravoslavne, katoličke i islamske zajednice, ambasadori, pripadnici vojske, odbornici u Skupštini grada Beograda i druge zvanice.
Prethodno je održana sveta liturgija u Hramu Vaznesenja koju je služio patrijarh srpski Porfirije sa braćom arhijerejima i mitropolitom istočnoameričkim i njujorškim Nikolajem, nakon čega je u 14 časova u Starom dvoru održan svečani prijem kojem je između ostalih prisustvovao predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić, kao domaćin slave Grada Beograda.
© Sputnik / Lola ĐorđevićLiturgija u hramu Vaznesenja Gospodnjeg u Beogradu.
Spasovdan - Svetu arhijerejsku liturgiju služi patrijarh Porfirije uz sasluženje mitropolita istočnoameričkog i njujorškog Nikolaja i zagraničnih arhijereja, u hramu Vaznesenja Gospodnjeg u Beogradu. - Sputnik Srbija, 1920, 13.06.2024
Liturgija u hramu Vaznesenja Gospodnjeg u Beogradu.
Posetom Beogradu prvojerarha Ruske pravoslavne zagranične crkve, mitropolita istočnoameričkog i njujorškog Nikolaja Beogradu svedočimo jedinstvu sa Ruskom pravoslavnom crkvom u teškim trenucima, izjavio jerej Srpske pravoslavne crkve (SPC) Stevan Jovanović.
"Mitropolit Nikolaj je danas sa nama ovde iz posebnog razloga. Pre malo više od 100 godina kada su Boljševici proterali pravoslavne mitropolite, sveštenike iz Rusije, najznačajniji deo njih je svoje prvobitno utočište našao kod nas u Srbiji u Sremskim Karlovcima, tako da je ta naša veza sa Ruskom pravoslavnom crkvom nama i tada bila značajna, kao i danas", naveo je jerej.Povodom gradske slave u 19 časova biće održana litija.
© Sputnik / Lola ĐorđevićSpasovdan - Svetu arhijerejsku liturgiju služi patrijarh Porfirije uz sasluženje mitropolita istočnoameričkog i njujorškog Nikolaja i zagraničnih arhijereja, u hramu Vaznesenja Gospodnjeg u Beogradu.
Spasovdanska litija će, kako je predviđeno programom, krenuti od Vaznesenjske crkve u 19 časova ulicom Kralja Milana do Trga Slavija, gde će patrijarh Porfirije pročitati sveto Jevanđelje i osveštati prestoničke ulice.
Časni krst na litiji nosiće najbolji učenik Bogoslovije Svetog Save u Beogradu Nikolaj Stanić iz Dervente.
Slavska litija će zatim, predvođena kivotom sa moštima Prepodobnog Justina Ćelijskog i čudotvornom ikonom Majke Božje Znamenje, preko Bulevara oslobođenja doći do Spomen-hrama Svetog Save, gde će posle patrijarhove besede biti služen akatist Prepodobnom Justinu Ćelijskom, a svetinje biti izložene vernom narodu na poklonjenje i celivanje.
Ovom slavom Beograd čuva spomen na dan 1403. godine kada ga je despot Stefan Lazarević proglasio srpskom prestonicom, a to je i slava manastira Visoki Dečani, Banjaluke, Nevesinja i Istočnog Novog Sarajeva.
Sinoć je u hramu Vaznesenja Gospodnjeg priređen svečani doček moštiju Justina Ćelijskog i čudotvorne ikone Presvete Bogorodice Znamenje, a zatim je služeno praznično bdenje.