- Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

EU uvodi Euro 7 standard za vozila, u Srbiji dozvoljen uvoz automobila sa Euro 3

CC0 / Unsplash/Matt Boitor / Izduvni gasovi automobila
Izduvni gasovi automobila - Sputnik Srbija, 1920, 03.06.2024
Pratite nas
Evropska unija se priprema za uvođenje novih standarda - Euro 7 emisije izduvnih gasova, od novembra 2026. za sve postojeće modele i od novembra 2027. za sve nove modele, a u Srbiji je i dalje dozvoljen uvoz automobila Euro 3 standarda, navodi Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
Podatak koji je više nego porazan je da je u Srbiji u prva četiri meseca ove godine prodato ukupno 43.290 polovnih automobila iz uvoza, a da je više od 65 odsto od ovog broja vozila starijih od 15 godina, saopštila je Asocijacija.
I dok se kod novih kupljenih vozila primećuje pozitivan trend povećanja broja električnih, hibridnih i vozila sa benzinskim motorima kod polovnih uvezenih vozila iz EU najzastupljeniji su dizelaši starijih generacija (Evro 3, 4, 5). Kako navode iz Asocijacije, podatak je poražavajući jer prodaja takvih dizelaša čini 63 odsto od svih uvezenih polovnih vozila.
U Srbiji je, uprkos najavama nadležnih još prošle godine, i očekivanjima da će se to desiti početkom ove godine i dalje prolongirana odluka o zabrani uvoza polovnih vozila sa Evro 3 i Evro 4 eko stadardima.
Asocijacija podseća da su se vozila sa Evro 3 standardima proizvodila od 2000. do 2005. godine, a sa Evro 4 od 2005. do 2009. godine. To znači da je u Srbiju i dalje moguće uvesti i vozila stara više od 24 godine, tako da je Srbija ostala poslednje utočište za evropske zagađivače, upozorava Asocijacija.
Savet ministara Evropske unije i Parlament EU su 24. aprila definitivno usvojili raniji predlog Evropske komisije o uvođenju novih standarda - Euro 7 emisije izduvnih gasova, emisije štetnih materija koje emituju ostale komponente i delovi vozila (pneumatici, kočione pločice itd.) kao i standarda vezanih za životni vek (trajnost) baterija električnih i “Plug-in” hibridnih vozila, koje će od novembra 2026. godine morati da ispune svi postojeći modeli putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila (M1 I N1 kategorije), a od novembra 2027.godine svi novi modeli putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila (M1 I N1 kategorije).
Za autobuse, teška teretna vozila i priključna vozila (M2, M3, N2, N3, O3, O4 kategorija) pravila stupaju na snagu od maja 2028. godine za postojeće modele, odnosno od maja 2029. godine za nove modele.
Kada su u pitanju emisije izduvnih gasova, za putničke automobile (M1) i laka komercijalna vozila (N1), uvaženi su prigovori većine evropskih proizvođača, kao i vlada šest država EU, pa su zadržane granične vrednosti iz trenutno važećeg Evro 6 standarda: CO - 1000 mg/km (benzin); 500 mg/km (dizel), THC - 100 mg/km (benzin), NMHC - 68 mg/km (benzin), NOdž - 60 mg/km (benzin); 80 mg/km (dizel), PM - 4,5 mg/km (benzin, dizel).
Kada su u pitanju emisije izduvnih gasova, za autobuse i teška teretna vozila (M2, M3, N2, N3) ipak su dodatno pooštrena pravila pa su postavljenje još niže granične vrednosti u odnosu na trenutno važeći Evro 6 standard.
Kada je u pitanju životni vek odnosno trajnost baterije, za putničke automobile i laka komercijalna vozila (100 odsto električni i Plug-in hibridi) je propisano da u prvih pet godina starosti ili pređenih 100.000 km baterija mora imati trajnost min. 82 odsto svog ukupnog životnog veka; između pet i osam godina starosti ili pređenih 100.000km - 160.000km baterija mora imati trajnost min. 72 odsto svog ukupnog životnog veka.
Takođe, da bi bilo koje novo-proizvedeno vozilo gore pomenutih kategorija dobilo tipsko odobrenje za upotrebu, odnosno da bi uopšte moglo da se registruje i koristi unutar država Evropske Unije, proizvođači će morati da ispune i stroge kriterijume konstantnog monitoringa, odnosno da u vozilo ugrade OBD uređaj za detekciju neispravnosti sistema izduvnih gasova u smislu emitovanja vrednosti štetnih gasova iznad dozvoljenih graničnih vrednosti; u vozilo ugrade OBFCM uređaj za merenje stvarne potrošnje goriva (ili struje kod električnih vozila), u cilju određivanja stepena njihove energetske efikasnosti, kao i niz drugih sistema.
Po prvi put će se ograničiti zagađenje ne samo iz izduvnog sistema vozila već će morati da se smanji i emisija štetnih čestica, mikro-čestica koje nastaju upotrebom pneumatika i kočnica. To će se odnositi i na električne automobile.
Iako su argumenti koje je uložila auto-industrija, a koji su pokazivali da će to biti ogroman izdatak samo delimično uvaženi, suštinski gledano su evropski regulatori ako se posmatra u celosti dodatno pooštrili kriterijume.
U Srbiji je u prva četiri meseca 2024. godine povećana prodaja novih vozila za više od 30 odsto u odnosu na isti period lane što svakako ohrabruje. Prodato je 9.713 putničkih automobila što je za čak 2.265 više nego u istom periodu prošle godine kada je prodato 7.448 automobila.
Asocijacija navodi da je Vlada Crne Gore donela odluku da se zabrani od 1. jula ove godine uvoz vozila starijih od 15.godina. To znači da neće moći da se uvezu vozila sa manjim eko standardom od Evro 5. Bosna i Hercegovina je takođe zabranila uvoz polovnih vozila od 1. juna 2019.godine sa motorom Evro 4 standarda.
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala