Šta se nalazi iza te tačke bez povratka: Naučnici pokazali kako se upada u crnu rupu /video/

© Foto : YouTube/NASA Goddard, snimak sa ekranaSimulacija poniranja u crnu rupu
Simulacija poniranja u crnu rupu - Sputnik Srbija, 1920, 08.05.2024
Zahvaljujući NASA naučniku i njegovim kompjuterskim simulacijama, sada možemo da zaronimo u nezamislivo – u unutrašnjost crne rupe.
Malo je kosmičkih fenomena koji zaokupljaju ljudsku maštu kao što su to crne rupe. Ovi nebeski entiteti rođeni iz katastrofalnog kolapsa masivnih zvezda dugo su bili obavijeni velom misterije, a njihovo postojanje obeleženo je nedokučivom koprenom poznatom kao horizont događaja. Vekovima su se i naučnici i entuzijasti borili s mučnim pitanjem – šta se nalazi iza te tačke bez povratka?
Astrofizičar Džeremi Šnitman, čiji rad u NASA centru za svemirske letove „Godard“ zadire u najdublje delovesvemira, pruža jedinstvenu perspektivu na ovu dugogodišnju naučnu slagalicu.
„Ljudi se često pitaju o tome, a simulacija ovih teško zamislivih procesa pomaže mi da povežem matematiku relativnosti sa posledicama u stvarnom svetu u stvarnom univerzumu“, objašnjava Šnitman.
Oslanjajući se na najnovija dostignuća u kompjuterskom modelovanju, Šnitman je krenuo na virtuelno putovanje u srce tame, stvarajući zamršene simulacije koje nude uvid u kosmički ponor crne rupe. Njegove simulacije predstavljaju dva različita scenarija: jedan u kojem hipotetička kamera za dlaku izmiče gravitacionom kanalu horizonta događaja crne rupe, i drugi u kojem se usuđuje da pređe ovaj prag.
Sama suština crne rupe prkosi konvencionalnom razumevanju. Ovi kosmički levijatani, svojom ogromnom gravitacionom silom, iskrivljuju strukturu prostora-vremena, čineći tradicionalne predstave o fizici zastarelim. Šnitman razrađuje osobenosti ovih zagonetnih predmeta.
„Ako imate izbora, želite da upadnete u supermasivnu crnu rupu“, kaže on.
Ona razjašnjava kontrastno ponašanje zvezdane mase i supermasivnih crnih rupa, naglašavajući zastrašujuće sile plime i oseke koje vrebaju unutar njihovih gravitacionih domena.
Nedavna tehnološka otkrića pružila su uvid bez presedana u haotično okruženje ovih kosmičkih giganata. Direktne studije supermasivnih crnih rupa kao što su M87* i Strelac A* pružile su neprocenjiv uvid u zamršenu interakciju materije i energije u njihovoj blizini. Šnitman, u saradnji sa naučnikom za podatke Brajanom Pauelom, koristi ove nalaze da podstakne svoje ambiciozne simulacije, koristeći računarsku snagu NASA superkompjutera Diskaver.
Simulirana odiseja se odvija sa očaravajućom jasnoćom dok se virtuelna kamera približava crnoj rupi, otkrivajući zamršeni ples materije unutar njenog akrecionog diska i zaslepljujući sjaj njenog fotonskog prstena. Samo prostor-vreme se iskrivljuje i uvija dok kamera zumira, što kulminira zapanjujućim poniranjem izvan horizonta događaja.
Šnitmanove simulacije nude primamljiv uvid u nadrealno carstvo crnih rupa. Ovi digitalni izleti u nepoznato služe kao svedočanstvo nezajažljive radoznalosti čovečanstva za istraživanjem i znanjem, pozivajući nas da istražimo najudaljenije krajeve kosmosa, preneo je „Sajens alert“.