- Sputnik Srbija, 1920
EKONOMIJA
Sputnjik Ekonomija prati najnovije vesti, analize i izveštaje iz Rusije, regiona i sveta.

Dijamanti proizvedeni u laboratoriji traženiji od prirodnih

© Sputnik / Aleksandr Utkin / Uđi u bazu fotografijaDijamant pronađen u rudniku "Alrosa" u Jakutiji
Dijamant pronađen u rudniku Alrosa u Jakutiji - Sputnik Srbija, 1920, 04.05.2024
Pratite nas
Pandora, najveći proizvođač nakita na svetu po obimu proizvodnje, izvestio je o snažnom rastu prodaje u prvom tromesečju usred procvata dijamanata proizvedenih u laboratoriji, dok se kompanije specijalizovane za prirodne dijamante bore sa padom cena – što, neki stručnjaci za industriju kažu, ukazuje na promene u željama potrošača.
Danski brend nakita sa sedištem u Kopenhagenu zabeležio je godišnji rast prodaje od 18% i projektovao rast između 8% i 10% ove fiskalne godine, pripisujući skok prodaje dijamanata proizvedenih u laboratoriji od 87% u odnosu na prethodnu godinu stvaranju „pozitivnog halo efekta“ za brend, piše Forbs.
Pandora je počela snažno ulagati u dijamante proizvedene u laboratoriji i proširila svoje kolekcije u septembru, što je podstaklo potražnju za svim proizvodima kompanije Pandora, posebno na najvećem tržištu, Severnoj Americi; prodaja je bila veća za 16% u odnosu na prethodnu godinu na tom tržištu.
Akcije su skočile za više od 80% u proteklih 12 meseci na temelju snažnih prihoda.

Prirodni dijamanti i dalje čine veći deo tržišta

Dijamanti proizvedeni u laboratoriji čine samo 20% globalne prodaje dijamantskog nakita, dok većinu i dalje drži prirodno kamenje, rekao je Pol Zimniski, analitičar industrije dijamanata, ali došlo je do brzog rasta prodaje dijamanata proizvedenih u laboratoriji, pri čemu su globalne prodaje skočile na gotovo 12 milijardi dolara 2022. godine, što je porast od 38% godinu na godinu. Prodaja je 2016. iznosila samo milijardu dolara.
Dok se veštačke alternative uspinju, kompanije koje se i dalje specijalizuju za prirodne dijamante propadaju zbog pada cena uzrokovanog oslabljenom potražnjom i viškom tradicionalnih dijamanata: Matična kompanija De Beers-a, lidera u proizvodnji dijamanata, razmatra prodaju poslovanja nakon što je vlasnik u februaru smanjio njegovu vrednost za 1,6 milijardi dolara, izvestio je Vol strit džurnal prošle nedelje.
Signet Jewelers, najveći maloprodavac dijamantskog nakita fokusiranog na prirodne dijamante – i vlasnik Kay Jewelers, Zejlsa i drugih – zabeležio je pad od 9,6% u prihodima od prodaje za poslednji kvartal, pri čemu je izvršni direktor istakao izazove koje predstavljaju „znatni popusti“ nezavisnih juvelira na proizvode stvorene u laboratoriji, dok potrošači i dalje „vrednuju vrednost“.
Zavisno od veličine, dijamanti proizvedeni u laboratoriji mogu biti 70%-80%, pa čak i do 90% jeftiniji, rekao je Dan Moran, trgovac dijamantima i privatni juvelir. U protekloj godini prodao je 30%-50% više jedinica zahvaljujući snažnoj potražnji za dijamantima proizvedenim u laboratoriji, za koje smatra da će na kraju „pojesti prirodni (dijamant) za ručak“ u svetu modnog nakita.

Otkud pomama za dijamantima iz laboratorije?

Dijamanti proizvedeni u laboratoriji predstavljeni su još pedesetih godina. Kako su nova poboljšanja olakšala proizvodnju dijamanata kvaliteta dragog kamena, postali su komercijalno održivi na tržištu nakita do 1980-ih. Federalna trgovinska komisija je 2018. promenila svoju definiciju kako bi ih zvanično priznala kao prave dijamante, što je dovelo do šireg prihvatanja i ponude. Čak su i tradicionalni giganti industrije kao što je De Beers, koji su se prvobitno protivili tehnologiji veštačke proizvodnje, počeli da je prihvataju, predstavivši svoj sopstveni brend dijamanata proizvedenih u laboratoriji 2018. godine.
S obzirom na to da su dijamanti proizvedeni u laboratoriji prisutni već decenijama, njihov nedavni porast popularnosti postavlja pitanje: odakle nagli uspon? Porast ponude u proteklih nekoliko godina smanjio je maloprodajne cene dijamanata proizvedenih u laboratoriji, privlačeći kupce svojom pristupačnošću.
„Do pre 5, 6, 7 godina, bio je samo malo jeftiniji od prirodnog dijamanta, tako da niko nije bio zaista oduševljen time“, rekao je Zimniski. „Ali kako je cena opadala, potražnja se definitivno povećala s relativnim smanjenjem cene“. Raskorak u ceni između dijamanata proizvedenih u laboratoriji i njihovih prirodnih pandana povećao se sa 10% u 2016. na čak 80% do 2022. godine, prema Zimniskiju. Pored toga, dijamanti proizvedeni u laboratoriji takođe su pogodili još jedan slatki trenutak: „vizuelno ih je teško razlikovati“, kaže Moran, čak i za iskusne trgovce dijamantima kao što je on.

Pada potrošnja

Procvat dijamanata proizvedenih u laboratoriji dolazi u vreme kada se njihovi tradicionalni konkurenti suočavaju s padom. Industrija prirodnih dijamanata procvetala je tokom pandemije izazvane blokadom dok su potrošači povećavali izdvajanja za luksuzna dobra, ali je potražnja opadala kako se svakodnevni život nastavljao s popuštanjem mera ograničenja zbog pandemije – ostavljajući snabdevače s viškom zaliha.
Izvršni direktor Signeta, u poslednjem izveštaju o prihodima, izrazio je zabrinutost zbog toga što potrošači i dalje trpe zbog povišene inflacije. Dok se troma potražnja nastavlja, uz višak ponude, glavni rudari poput De Beers-a morali su da naprave jedan od najvećih ikada smanjenja cena kako bi oživeli prodaju. Pored toga, pojava dijamanata proizvedenih u laboratoriji kao održive alternative – i njihova mnogo niža cena – odvukla je potrošače od prirodnih dijamanata.
Iako su rezultati Pandore solidni, postoje zabrinutosti zbog dijamanata proizvedenih u laboratoriji, posebno u vezi sa brzim padom cena, što bi potencijalno moglo ugroziti njenu profitabilnost. Prema rečima Edana Golana, osnivača istraživačkog i data centra za dijamante, prihodi od dijamanata proizvedenih u laboratoriji nastavljaju da se smanjuju čak i dok se povećava broj prodatih jedinica.
U martu je prodaja dijamanata proizvedenih u laboratoriji pala za 5,6% u odnosu na prethodnu godinu, uz pad od 20% u prosečnoj ceni jedinice. „Sektor dijamanata proizvedenih u laboratoriji mora da pronađe svoj put napred“, napisao je Golan. „Potražnja potrošača nije dovoljna. S manje prihoda, prodavci koji trpe zbog erozije profitabilnosti uputiće svoje kupce na druge proizvode“.

Još ima prostora za prirodne dijamante

Da li će se tržište prirodnih dijamanata okrenuti? Iako postoje neizvesnosti, stručnjaci ne vide budućnost prirodnih dijamanata kao potpuno sumornu – ili ugroženu jeftinijim dijamantima veštačke proizvodnje.
„Deo privlačnosti dijamanata, u prvom redu, je to što su vredni“, objasnio je Moran. Neki se ne bi odlučili za „fast fud verziju“ dijamanata, jer im je stalo do „vrednosti“, rekao je.
U nedavnom razgovoru o prihodima, izvršna direktorka Signeta Đina Drosos takođe je primetila da kompanija očekuje „mogući vetar u leđa“ za industriju, jer „postoji nešto veoma, veoma retko i individualno u vezi s prirodnim dijamantom“.
Iako prirodni dijamanti nastaju pod ogromnim pritiskom i toplotom u unutrašnjosti zemlje tokom miliona godina, dijamanti proizvedeni u laboratoriji stvaraju se oponašajući ovaj proces: izlažući atome ugljenika visokim temperaturama i pritiscima i kristalizujući ih, što traje nedeljama ili mesecima – čineći proizvode iz laboratorije hemijski neodvojivim od prirodnih dijamanata.
Međutim, grupa naučnika izvestila je u časopisu Nejčr prošle nedelje da su pronašli novi način za proizvodnju dijamanata u laboratoriji za samo nekoliko sati korišćenjem tečnih metala i gasova, čak i pri nižim temperaturama. Da li će ovo otkriće promeniti pejzaž dijamanata proizvedenih u laboratoriji, ostaje da se vidi. Rodni Ruof, profesor Nacionalnog instituta za nauku i tehnologiju u Ulsanu koji vodi projekat, napisao je u imejlu za Fordžjun, „Vreme će pokazati u pogledu skalabilnosti i cene“.
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala