U Velikoj Britaniji pronađeni fosilni ostaci ogromnog morskog reptila /video, foto/

CC0 / Unsplash/Trnava University / Kosti - arheološko iskopavanje
Kosti - arheološko iskopavanje - Sputnik Srbija, 1920, 19.04.2024
Na osnovu pronađenih fosilnih ostataka u Somersetu u Velikoj Britaniji, naučnici su identifikovali verovatno najvećeg morskog reptila koji je ikada plivao morima, biće duže od dva spojena autobusa.
Ovaj morski reptil je živeo pre 202 miliona godina uz dinosauruse. Fosilne ostatke kosti njegove čeljusti pronašao je lovac na fosile 2016. godine, a potom su otac i ćerka 2020. godine pronašli još jednu sličnu kost, prenosi Gardijan.
Sada eksperti tvrde da fosili pripadaju džinovskim reptilima ihtiosaura, koji su mogli biti dugi 25 metara. Oni su bili veći čak i od ogromnog pliosaura, čija je lobanja pronađena u stenama u Dorsetu.
"Na osnovu veličine čeljusne kosti, od kojih je jedna duga metar, a druga dva metra, možemo zaključiti da je životinja bila duga oko 25 metara, otprilike koliko i plavi kit", rekao je dr Din Lomaks, paleontolog s Univerziteta u Bristolu, koautor istraživanja.
Ipak, kako kaže, potrebno je više dokaza, poput kompletne lobanje i skeleta, kako bi se potvrdila tačna veličina bića jer su do sada pronađeni samo fragmenti.
Ogromni ihtiosaur je nestao u masovnom izumiranju, a ihtiosauri koji su živeli nakon toga više nikad nisu dostigli ogromnu veličinu, dodao je on.
Prvi uvid u ovo stvorenje pojavio se 2016. godine, kada je lovac na fosile Pol de la Sal pretraživao plaže u Somersetu. Fosile je skupljao 25 godina nakon što ga je inspirisao poznati fosilista Stiv Ečes.
Pretražujući plažu sa svojom suprugom Kerol ugledao je ono što se pokazalo njegovim životnim otkrićem, a to je prva poznata čeljusna kost ovog ogromnog morskog reptila. Tokom razgovora s Dinom Lomaksom posumnjali su da su na pragu velikog otkrića. Svoje otkriće su objavili 2018. godine, ali su želeli više dokaza kako bi shvatili koliko je stvorenje zapravo bilo veliko.
"Držali smo palčeve i tragali za novim otkrićima", rekao je Din. Potom su otac i ćerka, Džastin i Rubi Rejnolds pronašli ono za čim je Din tragao i to 10 kilometara niz obalu u Blu Enkoru.
"Bio sam impresioniran i uzbuđen, znao sam u tom trenutku da imamo drugu čeljusnu kost jednog od ovih ogromnih ihtiosaura", dodao je Lomaks.
Pol je požurio na plažu kako bi im pomogao.
"Kopao sam kroz debelo blato. Nakon sat vremena, moja lopata je udarila u nešto čvrsto, a potom se pojavila savršeno očuvana kost", prisetio se.
Tim, kao i članovi njihovih porodica, nastavili su da traže fragmente druge čeljusti, a poslednji deo je pronađen 2022. godine.
Otkriće je dalo nove dokaze potrebne za procenu veličine reptila, pa su mogli zaključiti da je ogromni ihtiosaur zapravo nova vrsta, koju su nazvali Ichthyotitan severnensis.
Din je napisao najnoviji naučni rad s Rubi Rejnolds i kaže da bi se primerak koji je ona pronašla jednog dana mogao zvati upravo - Rubi.
Primerak koji je pronašao Pol nalazi se u njegovoj garaži, gde ga je naučni tim analizirao, a uskoro će se naći na izložbi.
Din je istakao da ovo otkriće naglašava značaj amaterskih kolekcionara fosila.
Pogledajte i: