- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

Felinijev asistent, režimski reditelj – majstor koji je odredio glavni tok jugoslovenskog filma

© Foto : Printskrin/JutjubVeljko Bulajić
Veljko Bulajić - Sputnik Srbija, 1920, 03.04.2024
Pratite nas
Veljko Bulajić je legenda jugoslovenske kulture i kinematografije, jedan od ljudi koji su krucijalno uticali na moj profesionalni put, kaže za Sputnjik glumac i reditelj Radoš Bajić na vest o odlasku autora filmova „Vlak bez voznog reda“, „Kozara“, „Bitka na Neretvi“.
Bajić ističe da bez obzira na dugovečnost Veljka Bulajića, koji je preminuo u 97. godini, njegov odlazak je veliki gubitak za kinematografiju Jugoistočne Evrope:
„On spada u red velikana jugoslovenske kinematografije, a svakako i srpske jer je veliki broj filmova radio ovde i bio oslonjen na srpske glumce i filmske radnike“.

Na velika vrata sam ušao u kinematografiju

Seća se Bajić i svoje prve uloge:
„Nakon jednog velikog kastinga kojim je bila pokrivena cela bivša Jugoslavija - od Triglava do Vardara i šire, odabrao me je Bulajić za tumača jedne od glavnih uloga u filmu 'Atentat u Sarajevu' gde sam igrao Nedeljka Čabrinovića. Praktično sam na velika vrata ušao u kinematografiju još kao mladi glumac, debitant, sa još nezavršenom akademijom“.
„Atentat u Sarajevu“ je bila velika jugoslovensko-američko- češka koprodukcija i Radoš Bajić je proveo dve godine radeći sa Bulajićem:
„Nosim ga u najlepšem i najboljem sećanju zato što sam kao žutokljunac, koji je malo znao kako treba igrati u filmu, imao priliku da igram sa najvećim zvezdama jugoslovenske i svetske kinematografije, da snimam sa Kristoferom Plamerom, Florindom Bolkan, Maksimilijanom Šelom. Zato je uloga Veljka Bulajića u mom životu veoma važna“.

Ne treba ga svojatati

Veljko Bulajić je rođen u Vilusima na pola puta od Trebinja do Nikšića, 22. marta 1928. godine. Do izbijanja Drugog svetskog rata boravio je u Sarajevu, da bi se potom sa porodicom vratio u Viluse i 13. maja 1941. godine sa dvojicom braće otišao u rat. Najstariji Veljkov brat Đorđe je poginuo, Stevan i Veljko su preživeli, iako su i sami bili ranjavani tokom rata.
Nakon rata počeo je da radi u Domu JNA u Zagrebu. Upisao je filmsku režiju u Rimu, gde je diplomirao 1959. i brzo počeo da radi kao asistent velikim rediteljima kao što su Federiko Felini i Vitorio de Sika.
Vratio se u Jugoslaviju i karijeru počeo sa kratkim ostvarenjima „Kamen i more“ i „Brod lutalica“ 1953, a prvi dugometražni igrani film „Vlak bez voznog reda“ snimio je šest godina kasnije i bio nagrađen sa dve „Zlatne arene“ u Puli i Nagradom grada Zagreba.
Sledi „Rat“ 1960. nagrađen Zlatnom i Srebrnom arenom u Puli, „Uzavreli grad“ 1961. ovenčan najvećom nagradom u Puli, a ostvarenja „Kozara“, „Vlak bez voznog reda“, „Atentat u Sarajevu“, i naravno „Bitka na Neretvi“ bili su na vrhu liste najgledanijih filmova u bivšoj Jugoslaviji.
„Mislim da je pogrešno da se Veljko Bulajić svojata. Vidim da braća Hrvati već ističu da je on najveći hrvatski reditelj, Crnogorci da je najveći crnogorski reditelj. Lik i delo gospodina Bulajića daleko prevazilazi sve ove prostore i ima značajno mesto i u svetskoj kinematografiji“, smatra Radoš Bajić.

Iza mene je stajao Tito

Laureat je i Zlatnog lava u Veneciji, Zlatne nimfe u Monte Karlu, nagrade za režiju u San Sebastijanu i Nju Delhiju, Zlatne medalje na Međunarodnom filmskom festivalu u Moskvi, a „Bitka na Neretvi“ je bila nominovana za Oskara.
„Bio sam i ostao u potpunosti režimski reditelj. Iza mene i mojih filmova je stajao lično maršal Tito. Svaki moj film je koštao koliko i 17 jugoslovenskih filmova. I te kako sam bio privilegovan i time se ponosim jer sam domovini Jugoslaviji i svom narodu donosio ugled i novac“, izjavio je Bulajić 2010. godine.
Jedini je koji se sa ovih prostora može pohvaliti time da su mu u filmovima igrali Jul Briner i Orson Vels, ali i Sergej Bondarčuk. Kuriozitet je da mu je plakat za „Bitku na Neretvi“ uraditi čuveni Pablo Pikaso, koji je uradio samo dva filmska plakata - jedan za Bunjuelovog „Andaluzijskog psa“ iz 1929. godine, a drugi za „Bitku na Neretvi“ tačno četiri decenije kasnije.
Direktor Jugoslovenske kinoteke Jugoslav Pantelić istakao je da je Veljko Bulajić svojim najpoznatijim filmovima obeležio jednu epohu i postao simbol glavnog toka jugoslovenske kinematografije prema kome su se određivali svi kako oni koji su taj tok sledili, tako i oni koji su išli mimo njega:
„Imao je istančan osećaj da prepozna važnu temu i da je filmski uobliči u komunikativnu formu, a njegov opus zaslužuje da se sagleda i izvan uobičajenih interpretacija“.
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala