- Sputnik Srbija, 1920
RUSIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Rusije i Zajednice nezavisnih država

Generacija stratega: Rusija nastavlja proizvodnju supersoničnih „belih labudova“

© Sputnik / SkrыnnikovTupoljev Tu-160
Tupoljev Tu-160 - Sputnik Srbija, 1920, 31.03.2024
Pratite nas
Predsednik Rusije Vladimir Putin posetio je fabriku aviona „Gorbunov“ u Kazanju, gde je video i četiri modernizovana strateška nosača raketa Tu-160M, saopštila je državna korporacija „Rosteh“.
U korporaciji su istakli da se Vladimir Putin popeo u avion i seo u kabinu.

„Obnavljanje proizvodnje starteških nosača raketa Tu-160 je pravi izazov za korporaciju ‘Rosteha’. U veoma kratkom roku je digitalizovana konstruktorska dokumentacija, obnovljena je tehnologija zavarivanja vakumom proizvoda od titanijuma, ponovo je počela proizvodnja agregata za avione. Danas se može sa sigurnošću reći da smo se sa ovim izazovom uspešno snašli, izjavio je generalni direktor državne korporacije „Rosteh“ Sergej Čemezov.

Naveo je da je Tu-160M proizveden na novoj tehnološkoj bazi uz korišćenje digitalnih rešenja i istakao da je trenutno to jedan od najmoćnijih ratnih aviona u svetu.

Strateška platforma

Strateški nosač raketa, bombarder Tu-160 je najveći i najmoćniji vojni hipersonični avion u istoriji sa promenljivom geometrijom krila. Predviđen je za uništavanje važnih ciljeva potencijalnog neprijatelja, pa čak i u udaljenim rejonima ratnih dejstava, između ostalog on koristi i nuklearno naoružanje.
Izrada ovog aviona je počela u Konstruktorskom birou „Tupoljeva“ 1975. godine, kao odgovor na američki interkontinentalni hipersonični avion „Rokvel B-1 lanser“. Tu-160 je imao prvi let 1981. godine, a od 1987. godine se primenjuje u vojsci.
U SSSR-u se bombarder zvao „beli labud“, po NATO klasifikaciji „blekdžek“.
Ruski predsednik Vladimir Putin je u maju 2015. godine naložio da se proizvodnja Tu-160 nastavi u modernizovanoj verziji, a 2018. godine je Ministarstvo odbrane Rusije sa kompanijom „Tupoljev“ potpisalo ugovor o isporuci deset aviona.
Državno ispitivanje prvog modernizovanog Tu-160M je počelo u julu 2023.godine.
Glavna prednost aviona je modernizovan motor NK-32 druge serije. Domet aviona Tu-160M je povećan više od 1.000 kilometara.
„Tu-160M može da razvije impresivnu brzinu do 2.000 kilometara na sat i avion može lko da se sakrije od presretača i da postane neugvatljiv za PVO zonu neprijatelja“, napominju programeri.
Avion ima i napredne sisteme PVO odbrane i zaštite od smetnji, napredno radioelektronsko naoružanje, koje je nastalo korišćenjem naprednih tehnologija.
Bojno opterećenje aviona je 40-45 tona, lanseri omogućavaju da avion ponese 12 krstarećih raketa vazdušnog baziranja, uključujući i nuklearnu municiju.
Zapadni eksperti su veoma zainteresovani za Tu-160 i program njegove modernizacije. Američki vojno-politički list „Nešnal interest“ je više puta pisao o ovom avionu, koji je najveći, najteži i najbrži bombarder Rusije.
Navodi se da je Tu-160M teška platforma za lansiranje raketa izvan PVO zone neprijatelja i upoređivali su ga sa „Rokvel B-1 lanserom“.
„B-1 je bombarder u klasičnom smislu, odnosno za upotrebu sredstava za uništavanje leti u području cilja, dok je Tu-160 projektovan kao nosač naoružanja koji funkcioniše izvan PVO zone neprijatelja, lansiranje raketa se vrši iz bombardera, nakon čega ‘Beli labud’ može da razvije brzinu veću od dva maha“, naglašava se u članku.

„Jedinstvena situacija“

Ruska vojna industrija se uspešno izborila sa složenim zadacima, obnovila proizvodnju Tu-160 i modernizovala ga do nivoa aviona generacije 4++, rekao je RT-u ruski pilot Vladimir Popov. Istakao je da je to avion koji odgovara svim savremenim zahtevima strateškog bombardera.
„Avioni se proizvode u modernizovanoj varijanti i zahvaljujući boljim proizvodnim ciklusima se rokovi proizvodnje skraćuju. To je jedinstvena situacija za našu zemlju u uslovima sankcija“, rekao je sagovornik.
Naglasio je da je bojni potencijal Tu-160M u poređenju sa baznim modelom povećan dva puta.

„On ima ekonomičnije motore koji će smanjiti potrošnju goriva, a manja potrošnja goriva znači veći domet. Pored toga, ima potpuno obnovljenu opremu: komunikacione, navigacione, upozoravajuće i radioelektronske sisteme. Ima sisteme generacije 4++, kao na avionima Su- 35, što omogućava Tu-160M da reši veći broj zadataka. Pored toga, za pilote i ljude koji se bave navigacijom stvoreni su udobniji uslovi leta", rekao je ekspert.

Ekspert za avijaciju Dmitrij Drozdenko je istakao da su avioni Tu-160 osnova nuklearne trijade Rusije. Prema rečima eksperta, u odnosu na američki B-1B, to nije avion za proboj, već platforma za lansiranje dalekometnih strateških raketa.
„Tu-160 ima velike mogućnosti što se tiče dometa i brzine. Poznat je slučaj iz 2019. godine kada su američki lovci pete generacije presreli avion Tu-160 iznad Japanskog mora i to su bili lovci F-35A ‘lajtening’ II. Naš strateg je sklopio krila, prešao u brzi mod i otišao od njih. To je važno, jer su područja gde je raspoređena strateška avijacija pokrivena neprijateljskim lovcima. Glavni zadatak strateške avijacije je da prevari neprijatelja i nanese udar", podvukao je sagovornik RT-a.
U SAD-u se sada koriste lovci B-52 koji je najstariji strateški bombarder u svetu, naveo je Dmitrij Drozdenko. On je napomenuo da avion B-1B više ne nosi nuklearno oružje.
„Postoji još bombarder B-2 ‘spirit’ koji nosi nuklearno oružje, ali ne rakete, već bombe. Ako ‘beli labud’ lanisra rakete na 1.000 kilometara od cilja, onda B-2 ‘spirit’ mora da se nalazi u rejonu iznad cilja. Odnosno, potrebno je da se na neki način probije kroz sve PVO sisteme. To je razlog što SAD sada rade na novom programu starteških bombardera B-21 ‘rajder’. Zapad pokušava da nas stigne u toj sferi, a ne mi njega", zaključio je rusku ekspert.
Prvi let modernizovanog strateškog bombardera – nosača raketa Tu-160M sa novim motorom - Sputnik Srbija, 1920, 22.02.2024
RUSIJA
Vojna tajna: Putin leteo na najvećem supersoničnom avionu na svetu ─ „beli labud“ /video/
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala