- Sputnik Srbija, 1920, 24.01.2022
KULTURA
Rubrika koja prati kulturne fenomene i događaje, stvaraoce i ličnosti koji svojim delom kreiraju savremenu kulturnu scenu u zemlji i u svetu.

„Mister Dolar“ u Narodnom pozorištu: Neočekivani Nušić 21. veka

© Foto : Sputnjiku ustupilo Narodno pozoriššte/Marko KrunićPredstava "Mister Dolar" u režiji Miloša Lolića u Narodnom pozorištu
Predstava Mister Dolar u režiji Miloša Lolića u Narodnom pozorištu - Sputnik Srbija, 1920, 14.03.2024
Pratite nas
Predstava „Mister Dolar“, u kojoj Branislav Nušić piše o moći novca i u kojoj meri je on večni pokretač zbivanja u svetu, biće premijerno izvedena 15. marta na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.
Režija je poverena Milošu Loliću, koji prvi put radi neki komad nesumnjivo najvećeg komediografa u srpskoj književnosti.
Nakon praizvedbe 16. septembra 1932. godine u Narodnom pozorištu, ova komedija situacije s elementima komedije naravi u čijem fokusu je priča o skorojevićima koji lako dolaze do novca i onima koji im se ulaguju, vraća se ponovo, posle skoro jednog veka, na istu scenu u novom, savremenom rediteljskom čitanju.
„Radnja se događa na žurci nekakve visoke klase, odnosno elite koja je istovremeno i politička i finansijska i korumpirana. Bez obzira na to što je komad napisan pre skoro jednog veka, njegova aktuelnost je do te mere prisutna da ne moram, čak, nijednim rediteljskim postupkom da ukazujem na to”, otkriva reditelj Lolić koji je bio zadužen i za idejno rešenje scenografije.
Lolić napominje da ta žurka i te kako govori i o našem vremenu:
„Nisu primenjive samo replike, nego i sve situacije. Ovaj tekst barata s dosta ozbiljnih tema bez da iko mora da ih podvlači, kao što je, na primer, klasno pitanje. Tu pre svega mislim na kelnera koga uzvisujemo na poziciju milionera i kako to utiče na sve ostale“.
© Foto : Sputnjiku ustupilo Narodno pozorište/Marko KrunićRadnja se događa na žurci nekakve visoke klase, odnosno elite koja je istovremeno i politička i finansijska i korumpirana
Radnja se događa na žurci nekakve visoke klase, odnosno elite koja je istovremeno i politička i finansijska i korumpirana - Sputnik Srbija, 1920, 14.03.2024
Radnja se događa na žurci nekakve visoke klase, odnosno elite koja je istovremeno i politička i finansijska i korumpirana
Lolić ističe da radeći ovaj komad, prvi put nije imao potrebu za dekonstrukcijom, već Nušića ostavlja skoro, pa, integralno:
„Bez obzira na to što smo radeći adaptaciju izbacili neke likove, mi smo mu, puni poverenja, prepustili da skoro sasvim integralno, vodi ovu predstavu onom pričom kako je on to oduvek i planirao. Pored toga, Nušić u ovom tekstu između tih svojih komičnih bravura, uspeva da provuče i tako neki haiku koji može da se koristi kao neka životna mantra”, kaže Lolić, koji u Narodnom pozorištu ponovo režira posle devet godina, kada je s velikim uspehom postavio Šilerovu „Mariju Stjuart”.

Mister Dolar je ušao u sve pore sveta

Lolićeva režija „Mister Dolara”, u dramatizaciji Periše Perišića, uz jedinstven autorski pečat, donosi na scenu i originalnu tehno muziku, svedena scenografska rešenja, upečatljive kostime i maestralnu glumu.
Umetnička direktorka Drame Narodnog pozorišta Molina Udovički Fotez kaže da je Lolićeva predstava neočekivani Nušić - Nušić 21. veka:

„Slika sveta koju nam Miloš Lolić daje kroz, kod Nušića uvek prisutnu, akcionu grupu likova je precizna, na globalnom nivou prepoznatljiva i nimalo obećavajuća. 'Mister Dolar' je ušao u sve pore sveta koji živimo, većini postao božanstvo i ponosom zamenio stid. Nije više ni smešno, jer nas ispraznost sve više udaljava od srećnog kraja”.

Vodvilj preraste u bunjuelovski žur

Nušićev „Mister Dolar“ bio je prijemčiv autorskom timu, pre svega zbog uzbudljive, u dramaturškom smislu, vodviljske tehnike i maštovitih komediografskih vizura društvenih grupa i pojedinaca koji ne biraju sredstva da se domognu novca, moći i časti po merilima buržoaskog skorojevićevskog društva.
© Foto : Sputnjiku ustupilo Narodno pozorište/Marko KrunićNušić u ovom tekstu između tih svojih komičnih bravura, uspeva da provuče i tako neki haiku koji može da se koristi kao neka životna mantra
Nušić u ovom tekstu između tih svojih komičnih bravura, uspeva da provuče i tako neki haiku koji može da se koristi kao neka životna mantra - Sputnik Srbija, 1920, 14.03.2024
Nušić u ovom tekstu između tih svojih komičnih bravura, uspeva da provuče i tako neki haiku koji može da se koristi kao neka životna mantra
„Tradicionalno tumačen, Nušić se smeje slabostima, a ne apsurdima ljudi i društva. U našem tumačenju problematizujemo tu tezu i postavljamo pitanje šta se dešava kad se nušićevske scene prekomponuju, izmontiraju i zgusnu tako da vodviljski mehanizam preraste u bunjuelovski žur kojem se ne nazire ni početak ni kraj, ili u savremeni klupski parti sa retro obeležjima, ili možda u pravcu teatra apsurda ili crne kolibe na tragu Linča?! Trijumf razuma, smeha i žive reči nekad je mogao da posluži čak i moralnom ološu da osvesti svoje slabosti i da koliko-toliko koriguje svoje postupke“, kaže dramaturg Periša Perišić.
Osim njega, u umetničkom timu su Miraš Vuksanović (realizacija scenografije), Marija Marković Milojev (kostimografija), Nevena Glušica (kompozitor), Irena Maksimović (koreografija dens-grupe) i dr Ljiljana Mrkić Popović (scenski govor).
U podeli su Nedim Nezirović, Teodora Dragićević, Radovan Vujović, Iva Milanović, Aleksandar Vučković, Kalina Kovačević, Jovan Jovanović, Aleksandar Srećković, Bojana Bambić, Nemanja Stamatović, Magdalena Mijatović, Vaja Dujović, Vučić Perović, Dragan Sekulić, Danilo Lončarević, Sofija Uzunović, Ivana Šćepanović, Sava Milutinović, Ana Janković, Milica Tomić, Larisa Radonjić, Danilo Fatić.
Pogledajte i:
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala