Zastava Srbije - Sputnik Srbija, 1920
SRBIJA
Najnovije vesti, analize i zanimljivosti iz Srbije

Kad te vuče samo nebo: Kako postati vojni pilot i služiti Srbiji

© Foto : Sputnjiku ustupilo Ministarstvo odbrane Republike SrbijePotporučnik Šarić prvi put je leteo na Lasti B54, danas vozi mlazni avion
Potporučnik Šarić prvi put je leteo na Lasti B54, danas vozi mlazni avion - Sputnik Srbija, 1920, 10.02.2024
Pratite nas
Teško je opisati ovaj osećaj, to sam zaista želeo, to sam ostvario. A sada kada sam prešao na mlazni avion G-4 - osećaj je neverovatan! Prethodna karijera, život, kao da nije postojao. Radim posao koji pruža velike mogućnosti. Srećan sam i ponosan. Konkurišite, velika je privilegija i čast biti vojni pilot i služiti svojoj zemlji. Služiti Srbiji!
Ovo za Sputnjik kaže potporučnik Milan Šarić, pilot koji se pre dve godine prijavio na konkurs za rezervne oficire Vojske Srbije roda avijacije.
Završio je osnovne i master studije na Fakultetu sporta i fizičkog vaspitanja u Novom Sadu, ima 27 godina, a pre dve je video da Vojska Srbije traži pilote. Ispunjavao je osnovne uslove. Oči su mu zablistale. Od detinjstva želi da bude pilot.
Mogao je da upiše bilo koji kurs letenja, ali to ga nije zanimalo, sanjao je da bude pilot vojnog aviona;
„Od malih nogu sam sakupljao makete aviona, soba ih je puna. Posećivao sam promocije oficira, skupljao šapke kad ih bacaju kadeti. Išao na aeromitinge, sve događaje u koje je bila uključena avijacija. Životni put me je odveo na drugu stranu, ali sam se vratio na pravu“, kaže Šarić.
© Foto : Sputnjiku ustupilo Ministarstvo odbrane Republike SrbijeU odluci da se zaputi u novi život potporučnik Šarić imao je veliku podršku porodice
U odluci da se zaputi u novi život potporučnik Šarić imao je veliku podršku porodice - Sputnik Srbija, 1920, 09.02.2024
U odluci da se zaputi u novi život potporučnik Šarić imao je veliku podršku porodice

Iz centrifuge u učionicu

Kada se prijavio na konkurs, usledila je selekcija, korak po korak. Prvo opšta psihološka, zdravstvena i bezbednosna procena, a zatim je morao na kompletnu zdravstvenu u Vaduhoplovno medicinski institut, da bi se videlo da li može da bude pilot. Tu su ga pregledali četiri dana, na kraju, usledila je centrifuga.
Humana centrifuga zapravo je veliki uređaj na kome se testira sposobnost tela da podnese "G" opterećenje. Važan pregled na kome se vidi ko može biti pilot aviona, ko helikoptera, ko ni jedno, ni drugo. Sve je izdržao, ima snage, ceo život je u sportu.
Objašnjava da čitav proces selekcije traje dva i po meseca, vojnostručno ospososbljavanje za one koji prođu selekciju, šest, a nakon toga sledi letačka obuka čijim završetkom kandidat dobija zvanje pilota. Najveća strepnja bili su mu, kaže, lekarski pregledi, srećom, prošao je.
„Po završetku svih lekarskih pregleda upućeni smo u 63. padobransku brigadu u Niš. Tamo smo bili tri nedelje, imali smo i dva samostalna padobranska skoka. Zatim se selimo na aerodrom, u tehničku učionicu za avion UTVA -75, nedelju dana, plus savladavanje tenike pilotiranja i provere znanja svega toga. To je bio uslov da počne i praktični deo, letenje".

Prvi let lastom

Tu nije bio kraj testiranjima. Tek nakon još deset sati selektivnog letenja na "utvi" dobio je konačne rezultate. Prošao je i započeo s kursom. Pre svega, opšta vojna obuka, a onda predmeti vezani za vazduhoplovstvo.
„Naravno, iz svega toga smo polagali i ispite i tako ispunili uslov da postanemo oficiri Vojske Srbije, roda avijacija. Posle toga došli smo na aerodrom u Batajnicu. Tada kreće teorijska priprema i počinje letačka obuka na avionu "lasta", to je bio viši nivo letenja. Na "utvi" savladate samo osnovno na osnovu koga se procenjuje vaša podobnost za pilota. Ova obuka je složenija", kaže Milan.
Dodaje da je imao i takozvano lasiranje, prvi samostalni let, bez nastavnika.
Po završetku kursa Milan je dobio čin, promovisan je u potporučnika, zaposlio se kao potporučnik roda avijacije. Zavrpetkom letačke ovuke na "lasti", dobio je i letačko zvanje vojnog pilota. Presrećan je.
© Foto : Sputnjiku ustupilo Ministarstvo odbrane Republike SrbijePo završetku kursa Milan je pomovisan je u potporučnika roda avijacije. Posle još letenja na lasti, dobio je i zvanje vojnog pilota.
Po završetku kursa Milan je pomovisan je u potporučnika roda avijacije. Posle još letenja na lasti, dobio je i zvanje vojnog pilota.  - Sputnik Srbija, 1920, 09.02.2024
Po završetku kursa Milan je pomovisan je u potporučnika roda avijacije. Posle još letenja na lasti, dobio je i zvanje vojnog pilota.

Ko može da konkuriše

Priliku da ostvare svoje snove upravo po treći put imaju civili, Ministarstvo odbrane otvorilo je konkurs vojnostručnog osposobljavanja za rezervne oficire Vojske Srbije roda avijacije.
Major Nenad Knežević iz komande 204. vazduhoplovne brigade za Sputnjik kaže da mogu da se prijave svi koji su diplomirali na nekoj od visokoškolskih ustanova u Srbiji.
„Mogu da se prijave svi državljani Republike Srbije, bez obzira kojeg su pola, bitno je da imaju završene osnovne akademske studije u obimu od 240 bodova i da do kraja ove godine navršavaju do 27 godina života. Mogu se prijaviti na tri specijalnosti roda avijacije; pilot aviona, pilot helikoptera i pilot operater daljinski pilotiranog vazduhoplova“.
Major Knežević dodaje da nema razlike u selekciji, sve je isto kao za kandidate koji do zvanja pilota stižu studiranjem na Vojnoj akademiji. Konkurs je otvoren do 31. marta.

Ostvarenje sna - u mlaznjaku

Potporučnik Milan Šarić hrabri sve koji žele da se prijave. Kaže da proces selekcije zapravo nije težak, potrebno je mnogo želje i volje, manje snage, najviše discipline. Iz Rume je, ali je živeo sam u Novom Sadu dok je studirao i radio, disciplini se već naučio.
© Foto : Sputnjiku ustupilo Ministarstvo odbrane Republike SrbijePotporučnik Milan Šarić pilot 252. školske trenažne avijacijske eskadrile.
Potporučnik Milan Šarić pilot 252. školske trenažne avijacijske eskadrile. - Sputnik Srbija, 1920, 09.02.2024
Potporučnik Milan Šarić pilot 252. školske trenažne avijacijske eskadrile.
Nedavno je ponovo morao na preglede. Ove je jedva dočekao, trebalo je utvrditi da li je sposoban za prelazak na mlaznu avijaciju. Ostvarenje njegovog sna.
„Sada sam na preobuci na avionu M62, odnosno Super Galeb G4. Kroz proces selekcije nekako sam imao vizualizaciju, video sam sebe ovde. Pogotovo sam se video u mlaznom avionu sa sve kacigom i pilotskom maskom. Nije bilo nikakve sumnje, ni u jednom trenutku, da se to neće desiti“, kaže pilot 252. školske trenažne avijacijske eskadrile.
Njegovo radno mesto sada je Vojni aerodrom „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u Batajnici.
„Poručujem svima koji kao ja iz nekog razloga nisu ranije konkurisali da sada to urade. Ovaj posao je izuzetan“, kaže potporučnik Šarić.
Sve vesti
0
Da biste učestvovali u diskusiji
izvršite autorizaciju ili registraciju
loader
Ćaskanje
Zagolovok otkrыvaemogo materiala