Naučnici otkrili više od 30 dosad nepoznatih vrsta bakterija u uzorcima pacijenata

CC0 / Unsplash/Adrian Lange / Bakterije
Bakterije - Sputnik Srbija, 1920, 08.01.2024
Revolucionarno istraživanje švajcarskih naučnika otkrilo je više od 30 dosad nepoznatih bakterijskih vrsta, što nudi uvide u delotvorno lečenje inače teško izlečivih infekcija.
Prevalencija nepoznatih bakterija predstavlja uporan izazov u bolnicama. Tokom nekoliko godina, naučnici sa švajcarskog Univerziteta u Bazelu neumorno su skupljali i proučavali mikroorganizme u bolničkom okruženju, otkrivajući brojne nove bakterije, od kojih su neke od velike kliničke važnosti.

Potpuno nepoznato 35 vrsta

Bakterijske infekcije zahtevaju brzu i tačnu identifikaciju da bi lečenje moglo da bude delotvorno. Ipak, konvencionalne metode često ne uspevaju, naročito kada se suoče s neklasifikovanim vrstama bakterija ili vrstama koje je teško uzgojiti. Od 2014. godine, zajednički napor između Univerziteta u Bazelu i Univerzitetske bolnice u Bazelu usmeren je na uzorke koji sadrže zagonetne klice, što na kraju otkriva više od trideset novih bakterijskih vrsta povezanih s klinički značajnim infekcijama. Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu „BMC Microbiology“, preneo je „EurekAlert“.
Predvodeći istraživanje, tim doktora Danijela Goldenbergera primenio je napredne tehnike, uključujući kompletnu genetsku analizu, kako bi otkrio misterije 61 bakterijskog patogena izdvojenog iz različitih uzoraka pacijenata.
Tradicionalne laboratorijske metode bile su posrnule, što je podstaklo usvajanje nedavno dostupnog sveobuhvatnog pristupa sekvenciranja. Od njih ukupno 61, 35 otkrivenih bakterija je bilo potpuno nepoznato, dok se 26 pokazalo izazovnim zbog tek nedavnih dodavanja bazi podataka ili ograničenih taksonomskih opisa.
CC0 / rawpixel.com / U.S. Department of Energy (Source) / Istraživački tim je primenio napredne tehnike, uključujući kompletnu genetsku analizu
optički mikroskop - Sputnik Srbija, 1920, 08.01.2024

Bolji izgledi za borbu s bakterijama u budućnosti

Najvažnije je da je sedam novih bakterijskih sojeva identifikovano kao klinički relevantno, sposobno da izazove infekcije kod ljudi, što je značajna veza o kojoj se retko izveštava. Većina tih novootkrivenih vrsta pripada rodovima Corynebacterium i Schaalia, odnosno gram-pozitivnim bakterijama koje se obično nalaze u mikrobiomu i sluznici ljudske kože.
Jedan intrigantan slučaj uključivao je bakteriju otkrivenu u upaljenom palcu posle ujeda psa, koju je ranije slučajno izolovala kanadska istraživačka grupa iz sličnih rana. Ta bakterija, nazvana Vandammella animalimorsus 2022. godine je izazvala zabrinutost kao potencijalni patogen u nastajanju.
Kako naučnici napreduju, imenovanje ovih novih vrsta ostaje prioritet, a dve su već dobile svoje ime. Pseudoclavibacter triregionum, koja označava geografsku blizinu Bazela Švajcarskoj, Francuskoj i Nemačkoj, jedan je primer imenovanja nove bakterije.
Projekat koji je u toku i koji je pokrenuo tim dr Goldenbergera nastavlja da se odvija s više od dvadeset dodatnih identifikovanih novih vrsta. Tehnološki napredak u bakteriologiji otvorio je dinamično razdoblje, podstičući bogatstvo znanja o prethodno nepoznatim bakterijama.
Napredak švajcarskih naučnika obećava u budućnosti poboljšane dijagnoze i delotvornije strategije lečenja protiv infekcija izazvanih retkim patogenima.
Pogledajte i: