Novo otkriće: Saturnov mesec izbacuje organske molekule kroz gejzire

© AP Photo / NASA/JPL-Caltech/SSI/PSISaturnov mesec
Saturnov mesec - Sputnik Srbija, 1920, 25.12.2023
Enkelad, Saturnov skromni mesec, iznenadio je naučnike skrivenim organskim molekulima, izazivajući nove snove o vanzemaljskom životu.
Enkelad, naizgled neupadljiv Saturnov mesec, prkosi svom skromnom izgledu. Nedavna analiza podataka sa sonde Kasini otkriva da ovaj ledeni svet sadrži obilje organskih molekula, uključujući metanol, etan i molekularni kiseonik. Ove organske molekule Enkelad izbacuje kroz gejzire iz podzemnog okeana ispod njegove smrznute površine.
Astrobiolog Jonah Peter sa Univerziteta Harvard i NASA-ine Laboratorije za mlazni pogon (JPL) naglašava potencijalnu nastanjivost Enkelda. Enkelad je domaćin višefaznog i po sastavu raznolikog hemijskog okruženja, primećuje Peter, sugerišući prisustvo jedinjenja ključnih za nastanak života.

Kasinijeva bogata riznica podataka

Ovi nalazi dolaze iz preispitivanja Kasinijevih podataka, ističući širi niz organskih molekula, kao što su cijanid vodonik i acetilen. Istraživanje u vezi sa ovim otkrićima objavljeno je u časopisu „Nejčr Astronomi“.
Enkeladovi intrigantni kvaliteti potiču iz misije Kasini, koja je istraživala Saturnovo carstvo od 2004. do 2017. godine. Kasinijevo otkriće gore pomenutih gejzira i podzemnog okeana podstaklo je interesovanje za Enkeladov potencijal da podrži život. Toplotna aktivnost uporediva sa dubokim okeanima Zemlje može stvoriti gostoljubivo okruženje uprkos velikoj udaljenosti Enkelada od Sunca.

Da li je Enkelad pogodan za stanovanje?

Dok gore pomenuta otkrića nude ubedljive dokaze, pitanje života na Enkeladu i dalje ostaje otvoreno. Naučnici ističu potrebu za daljim istraživanjima kako bi se utvrdio biološki potencijal Meseca. Ohrabrujuće, predložene misije na Enkelad su u toku, što nagoveštava buduće mogućnosti za dalje otkrivanje njegovih misterija.
Do sada, nauka ima prilično ubedljive dokaze da Enkelad ima aktivno hidrotermalno okruženje. Međutim, ostaje nejasnoća, što podstiče pozive za posvećeno istraživanje kako bi se konačno utvrdila njegova nastanjivost.
„Naši rezultati ukazuju na prisustvo bogate, hemijski raznovrsne sredine koja bi mogla da podrži složenu organsku sintezu, a možda i nastanak života“, ističu autori pomenutog istraživanja, prenosi Sajens alert.
Pogledajte i: