Najveći do sada otkriveni uzorak asteroida prvi put pred očima javnosti

© AP Photo / NASA/Goddard/University of Arizona/CSA/York/MDA via APAsteroid Benu
Asteroid Benu - Sputnik Srbija, 1920, 11.10.2023
Javnost će danas prvi put moći da vidi najveći do sada otkriveni uzorak asteroida Benu, saopštila je NASA.
Materijal, koji je prikupila svemirska letelica sa asteroida Benu blizu Zemlje, trebalo da bude otkriven u NASA svemirskom centru Džonston u Hjustonu u američkoj državi Teksas.
Kako je najavljeno, predstavljanje uzoraka biće prenošeno uživo.
Kapsula „Oziris-Reks“ je sa uzorcima sa asteroida Benu sletela na Zemlju u pustinji u američkoj državi Juti prošlog meseca.
Sletanje kapsule zatvorilo je šestogodišnju misiju američke svemirske agencije i Univerziteta u Arizoni.
To je tek treći uzorak asteroida i daleko najveći koji je vraćen na Zemlju radi analize, nakon dve slične misije japanske svemirske agencije koje su završene 2010. i 2020. godine.
Kao i drugi asteroidi, Benu je ostatak ranog solarnog sistema, a njegov današnji hemijski sastav i mineralogija su praktično nepromenjeni od formiranja pre nekih 4,5 milijardi godina. Benu sadrži tragove o poreklu i razvoju stenovitih planeta kao što je Zemlja, a možda čak i tragove o evoluciji života, preneo je Rojters.
Kapsula „Oziris-Reks“ je prvo pregledana na poligonu za testiranje i obuku u Juti u blizini mesto sletanja, a potom je prebačena u centar Džonston, gde su uzorci podeljeni u manje primerke koji su obećani za oko 200 naučnika u 60 laboratorija širom sveta.
Procenjeno je da je uzorak sa asteroida Benu težak oko 100 do 250 grama. Asteroid Benu otkriven je 1999. godine, a njegov prečnik iznosi oko 500 metara.
Kapsula „Oziris-Reks“ lansirana je 2016. godine i stigla je do Benua 2018. godine. Provela je gotovo dve godine u orbiti oko asteroida pre nego što je uzela uzorak rastresitog površinskog materijala pomoću robotske ruke 20. oktobra 2020. godine.