Ogromna nevidljiva masa izobličila je našu galaksiju /video/

© Foto : Skrinšot/JutjubMlečni put
Mlečni put - Sputnik Srbija, 1920, 23.09.2023
Spoljni disk galaksije Mlečni put je iskrivljen i blještav. Iako je predloženo nekoliko mehanizama za objašnjenje ovih pojava, nijedan nije kvantitativno obuhvatio obe ove karakteristike. Nova studija bi, međutim, mogla baciti novo svetlo na ove osobine naše galaksije.
Nalazi nove studije naučnika iz SAD, objavljene u časopisu Nejčr, pokazuju da je nagnut i neusklađen tamni oreol, velika mrlja tamne materije koja obavija i prožima našu galaksiju, jedino poznato objašnjenje za sve karakteristike oblika Mlečnog puta.
Generalno, „oreol“ je naziv za kružnu ili sferno raspoređenu supstancu ili svetlost oko objekta, koji izgleda kao svetao krug oko izvora svetlosti.
Tim naučnika, predvođen astrofizičarem Dživonom Džesijem Hanom sa Univerziteta Harvard u SAD, tvrdi da nema razloga za brigu, ali smatra da bi ovo istraživanje moglo da nam pruži neke nove informacije o evoluciji Mlečnog puta.
„Ovde pokazujemo da tamni oreol nagnut u istom pravcu kao i zvezdani oreol može izazvati deformaciju i bljesak u galaktičkom disku pri istoj amplitudi i orijentaciji kao i podaci. Ovi rezultati, u kombinaciji sa podacima u zvezdanom oreolu, pružaju ubedljive dokaze da je naša galaksija ugrađena u nagnuti oreol tamne materije. Ova neusklađenost između tamnog oreola i diska sadrži tragove istorije formiranja galaksije i predstavlja sledeći korak u dinamičkom modelovanju galaktičkog potencijala“, navodi se u studiji, prenosi hrvatski portal Dnevno.

"Klupko tamne materije"

Iako ne možemo da pošaljemo teleskop u međugalaktički prostor da bismo napravili snimak cele naše galaksije, stručnjaci odavno znaju da je disk Mlečnog puta iskrivljen.
Zahvaljujući visokoj preciznosti mapiranja položaja i brzina zvezda, ispostavilo se da je galaksija zaista zakrivljena. Prethodna objašnjenja, međutim, nisu bila zadovoljavajuća.
Han i njegove kolege su otkrili da su oreoli zvezda oko galaksije takođe neobični. Ovo je ukazivalo na nagib tamnog oreola oko Mlečnog puta. Zaključili su da je uzrok - klupko tamne materije. Tamna materija, koja obavija većinu galaksija, je neizmerna masa koja gravitaciono reaguje sa normalnom materijom u univerzumu.
Ovo sugeriše istraživačima da je tamni oreol Mlečnog puta takođe veoma nagnut. Zato su uradili neke simulacije i modeliranje da vide da li mogu da reprodukuju posmatrani oblik Mlečnog puta, zakrivljenost, oreol i sve ostalo.
Model je pokazao da kada se mrlja tamne materije naginje, ivice galaksije se zaista uvijaju i blješte, baš kao što vidimo u posmatranjima Mlečnog puta od strane Evropskog visokopreciznog svemirskog teleskopa „Gaja“.
„Tamni oreol Mlečnog puta je verovatno bio još više nagnut u prošlosti i smanjio se na svoju trenutnu vrednost od oko 25 stepeni“, zaključuje tim.