Kakva je to nevidljiva sila koja stvara vodu na Mesecu - šta su naučnici otkrili?

CC0 / rawpixel.com / Površina Meseca
Površina Meseca - Sputnik Srbija, 1920, 18.09.2023
Da leda ima na Mesecu – poznato je, ali ono što nije poznato jeste kako se tamo stvara.
Nedavna studija sugeriše da na stvaranje leda na Zemljinom satelitu možda utiču elektroni sa Zemlje i Sunca, iako je tačan izvor takozvanog lunarnog leda i dalje nepoznat.
Ti elektroni utiču na Mesec dok ulazi i izlazi iz Zemljinog magnetnog repa, zone koju Zemlja „ostavlja“ dok putuje kroz svemir. Taj magnetni rep sadrži sloj plazme sastavljen od visoko nabijenih elektrona i jona, koji potiču iz Zemljine atmosfere i zračenja Sunčevog vetra.

Uticaj solarnih vetrova

Naučnici su ranije istraživali ulogu te zone i veće magnetosfere u stvaranju Mesečeve vode. Magnetosfera nastaje kada Zemljino magnetno polje skrene solarni vetar, što rezultuje različitim efektima.
„To doprinosi stvaranju uslova „prirodne laboratorije“ za proučavanje procesa formiranja vode na površini Meseca“, objašnjava naučnik Šuaj Li sa Univerziteta Havaji u Manoi.
Dok su naučnici očekivali da će se stvaranje vode značajno smanjiti kada je Mesec unutar Zemljinog magnetnog repa i zaštićen od solarnog vetra, daljinska analiza sugeriše upravo suprotno.
Prethodne studije pokazale su da su vodonikovi joni iz solarnih vetrova igrali ulogu u stvaranju Mesečeve vode. Međutim, čini se da se stvaranje vode nastavlja čak i unutar Zemljinog magnetnog repa, kada su solarni vetrovi minimalni.

Snažna veza sa majkom Zemljom

Istraživači nagađaju da i drugi činioci, poput elektrona, doprinose tom fenomenu. Jedan od mogućih mehanizama uključuje interakciju visokoenergetskih elektrona s Mesečevim tlom, oslobađajući zarobljeni vodonik koji može da se kombinuje u vodu.
„U magnetnom repu mogu da postoje dodatni procesi formiranja ili novi izvori vode koji nisu direktno povezani s implantacijom protona solarnog vetra. Konkretno, zračenje elektrona visoke energije pokazuje slične učinke kao protoni solarnog vetra“, objašnjava Li.
Biće potrebna nova istraživanja i ogledi na Mesečevoj površini kako bi se potvrdili rezultati istraživanja koje je objavljeno u časopisu „Nature Astronomy“.
Naučnici su izuzetno zainteresovani za otkrivanje porekla vode na Mesecu jer bi to moglo da baci novo svetlo na njegovu istoriju, ali i otvori nove mogućnosti za stvaranje trajnih ljudskih naselja, prenosi „Sajens alert“.
„Sve u svemu, ovo otkriće i moja prethodna otkrića o lunarnim polovima pokazuju da je majka Zemlja snažno povezana sa svojim Mesecom“, kaže Li na kraju.